מי ברא את הבורא

מאת: הדוס | 07/11/2010 שאלות נפוצות

אחת השאלות שעולות פה באתר הרבה פעמים זו השאלה מי ברא את הבורא. השאלה הזו משמשת אנשים כ"נשק יום הדין", מין פטנט קסם, נשק אטומי שמשתמשים בו כמוצא אחרון.

השאלה הזו כמו כל שאלה אחרת כבר נידונה בארוכה בספרי היהדות, וכמו תמיד יש תשובה שרק צריכים ללמוד אותה. התשובה לשאלה הזו היא מאד עמוקה, ואינני בטוח שמן הראוי לכתוב אותה מעל בימה אינטרנטית, ולכן לו אסביר אותה יותר מדי אלא במילים קצרות. מי שיבין יבין ומי שלא יבין יבין. אני אינני מתכוין להסביר הסברים נוספים.

התשובה על השאלה הזו היא שהבורא יתברך הוא מחוייב המציאות. כל החפצים והעצמים שאנחנו מכירים מהעולם הגשמי הם אינם מחוייבי המציאות. מי אמר שהחומר והאנרגיה אינם מחויבי המציאות? התשובה היא שאם החומר היה מחויב המציאות הוא היה ממלא את כל הקוסמוס ולא היה בעולם מקום פנוי ממנו. שכן אם הוא מחויב המציאות איך יתכן שיש מקום שבו הוא לא קיים. אבל לגבי הבורא הענין הוא שונה לחלוטין, שכן הבורא יתברך "מלוא כל הארץ כבודו" ולית אתר פנוי מיניה, משום שהוא מחויב המציאות.

שאלה נוספת היא הטענה על מורכבותו של הבורא. צריכים לדעת שהשאלה הזאת היא עבודה זרה ממש. מי שמאמין שיש בורא אבל חושב שהוא מורכב, לדעת הרמב"ם הוא אפיקורוס ועבד עבודה זרה. התשובה לשאלה הזאת, בקיצור נמרץ, היא, שהסיבה שאנחנו זקוקים למורכבות כדי לבצע פעולות היא משום שהפעולות אינם עצמיות בנו אלא מקריות. לדוגמא, מטוס ושקית הליום מתרוממים באויר. המטוס זקוק למורכבות וההליום לא. למה? כי המטוס עשוי מברזל, ותכונת התעופה בברזל איננה תכונה עצמית, לברזל אין את התכונה להתרומם. התכונה הזאת נוצרת רק כתוצאה של המורכבות, מה שאין כן בהליום. אצל הבורא יתברך אין שום תכונה שאיננה עצמית. ולכן הוא אחד ושמו אחד בתכלית היחוד, וכל מה שאנחנו מכנים אותו בכל מיני כינויים זה רק ביחס לפעולות שלו בעולם ולא מצד עצמו.

עד כאן עיקרי הדברים ממש, הדברים האלו מדי רציניים מכדי להוריד אותם לרמה נמוכה, ולכן לא אפרט יותר מזה, ומי שמבין מבין.

תגובות

יש עוד תשובה פילוסופית

רוני | 22/10/2010 10:27:59

שהחזון איש כותב ב"אמונה ובטחון" שהבורא הוא ישות רוחנית כמו משוואה מתמטית ולכן לא שייך בו ראשית היווצרות, בשונה מחומר ואנרגיה שאנו יודעים לתארך את ראשית היווצרותם וממילא מתבקשת השאלה מי יצר אותם.

תגובת הדוס: אתה מתכוין ל"אמונה ובטחון" בהוצאה הישנה שבתוך החזון איש. בהוצאות החדשות השמיטו את כל הקטע הפילוסופי.

נשק יום הדין

דמיטרי | 24/10/2010 06:58:15

שאלה מי ברא את הבורא אינה נשק יום הדין. נשק יום הדין היא שאלה איך אתה מאמת את הכתוב בתורה ובפרט האם מעמד הר סיני התקיים במתכונת המתוארת?

תגובת הדוס: לא הבנתי את השאלה. מה הבעיה?

הבעיה היא (בהתייחס לדברי דמיטרי)

דג קר | 24/10/2010 09:19:41

שאתה עושה את הטעות שבניסיון לנמק או לתרץ או להסביר במונחים פסאודו-רציונליים את קיומו של בורא עולם.
אבל התוצאה אינה אלא - ואינה יכולה להיות אלא - טיעונים מעגליים.
"הבורא הוא מחויב המציאות", אתה אומר. איך יודעים? אתה שואל ועונה - "כי הבורא 'מלוא כל הארץ כבודו'".
מי אמר לך ש"הוא" נמצא בכל מקום? התורה? הגמרא? הרמב"ם? ואם אמרו, מי אומר שזה נכון?
אין לי בעיה עם האמונה שלך, אבל אין טעם לנסות לנמק אותה, כי אמונה היא אמונה - לא השערה מדעית שצריך לחפש לה אישוש.

תגובת הדוס: אתה פשוט לא הבנת מה כתבתי. המאמר הזה כתוב בשפה מקצועית למי שנמצא בענינים. אתה לא מבין מה זה "צחיוב המציאות". אם היית קורא קצת ספרי פילוסופיה מתקופת הראשונים היית מבין את כוונתי.
חס ושלום, לא התכוונתי לרגע אחד לומר שצריך להאמין בגלל שהבורא הוא מחויב המציאות. המילים מחויב המציאות באו לומר משהו אחר לגמרי, אבל כבר התחייבתי במאמר שאני לא מתכונן להסביר למי שלא יבין, ועמך הסליחה.
אל תכעס עלי, זה מדי מסובך להסביר את זה.

שלום, דוס, אני עדיין מחכה לתשובה

סטודנט בטכניון | 24/10/2010 14:47:43

קודם כל, ברוך שובך. האתר כבר מזמן לא היה פעיל.
דבר שני, אני עדיין מצפה לתשובה לטענה שהעליתי עוד בימיו הראשונים של האתר. כשהוכחת את קיום אלוהים באחד המאמרים הראשונים, טענתי ונימקתי שלפי הרמב"ם ההסבר שלך מסגיר אותך כעובד עבודה זרה, והאלוהים שבו אתה מאמין הוא בעצם אליל. עד היום לא קיבלתי תשובה.

תגובת הדוס: או, ברוך הבא.
למה עבודה זרה? אינני זוכר מה היתה הטענה.

הטענה מופיעה בתגובה לאחד המאמרים הראשונים

סטודנט בטכניון | 25/10/2010 08:07:18

זה המאמר שבו אתה מסביר מאיפה ברור שיש בורא ומאיפה ברור שמרכז העולם זה פה ושלבריאה יש תכלית. אשמח אם תחפש, תמצא ותגיב.

תגובת הדוס: ההתכתבות שהייתה פה נמחקה עקב תקלה, אני מקווה שאצליח להחזיר אותה.

התשובה היא מאוד פשוטה

סטודנט בטכניון | 26/10/2010 13:00:55

עצם החשיבה הזאת בסגנון של "מה התכלית שלמענה הבורא ברא את העולם" היא חשיבה שמסתמכת על תפיסת אלילית של האלוהות.

תגובת הדוס: למה תפיסה אלילית? בדיוק להיפך, מי שחושב שהבורא ברא דבר כל כך משוכלל סתם ככה, אז הבורא שלו הוא בורא טיפש, וזה לא הבורא האמיתי שחוכמתו האינסופית נשקפת מכל עלה ופרח. לעשות דבר בלי תכלית זו טיפשות, והבורא הוא מקור החוכמה בעצמו.

רואים שקראת מורה נבוכים, אבל לא הבנת כלום

סטודנט בטכניון | 26/10/2010 13:16:59

עצם החשיבה שלך במונחים של בורא חכם או טיפש היא פסולה.

תגובת הדוס: חכם משמעותו - פועל חוכמה. כל הכינוים ביחס לבורא אינם תופסים, אבל אנחנו משתמשים בהם בלשון מושאלת.

אבל זאת הבעיה - אתה לא משתמש בביטויים בלשון מושאלת

סטודנט בטכניון | 26/10/2010 14:13:45

ברגע שאתה ממש מנסה להוכיח דברים בעולם האמיתי בהתבסס על זה ש"הבורא חכם" או "לאיזו תכלית הבורא ברא את העולם" אז זה אומר שאתה ממש מתכוון שהבורא חכם, לא בצורה מושאלת. אם השימוש שלך הוא מושאל, אתה לא יכול להוכיח דברים שנוגעים לעולם האמיתי.

תגובת הדוס: לגבי המילים - גם התורה משתמשת במילים כאלו בהשאלה, ואני לא צריך להיות יותר חכם מהתורה.

הבריאה מהבורא על

צפריר רון | 24/04/2011 12:57:18

שלום רב
ובכן ישנה תשובה אחת בלבד .אם הבורא ברא את הכוכבים והשמש והירחים אזי זה שברא את הבורא
הוא קדם הבוראים שהם בראו את בוראי הארץ!!!!! ואת כל בוראי עולם!!!! בודאות..............9876543210*/
--------------
אשאל אתכם שאלה??
למה קראו לדינוזאורים בשמם הם??
בתקופה ההיא לא היה אדם אחד שחי!
ופתאום נעלמו הדינוזאורים ואז האדם הגיע ///ממש לא כך היה הדבר!!!----בחלום שחלמתי לפני כ20 שנה הופיע לי המילה דינוזאור
ואז אחרי כחודש גיליתי את התשובה
המילה מחולקת ל 3 חלקי מילה..
1. דינו
2.זה
3.האור
חישבו אתם מה הכוונה...ולמה@@@.
---------------------
חשבתם פעם למה יש משולש ברמודה גם בחלום ראיתי זאת..
המילה ברמודה היא למעשה
בר-מודע-
כלומר ישנם 3 חלקים שווים במשולש
חלק בסיס---תת מודע
חלק ימין ---מודע
חלק שמאל--- בר מודע
לכן יש רק תלת מימד כרגע...
אסור לרשום את המילה כמו שרשמתי אותה אלא רק אני יכול .. היכן מצוי עבר-הווה-עתיד// למעשה אין הווה משום שאסור לומר את שמו של אלוקים ב-ה"...מה שאנו חובים זה עבר עתידני ברגע שיהיה
הווה אז יעצור הכל מלכת..כלומר
אלוקים יאמר דברו /// זה עוד מעט
יקרה...למה יש מלחמות ומדברים שלום...למה? התשובה פשוטה כל עוד אנו קשורים לזמן אזי זה מה שיקרה
כלומר מינוס ו- אפס [0] ופלוס ברגע שהאפס יפסיק להיות מתווך אז לא יצטרכו יותר פלוס או מינוס
או אהבה ושנאה// או מלחמה ושלום //
ברגע שהאפס יעצר אז יהיה משהו
אחר לגמרי שעוד לא חווינו..../// ואני מחכה לזה...

אבני יסוד שגויות

| 27/04/2012 03:24:43

ע

תגובת הדוס: ?

כל יכול

יוסי | 07/10/2012 03:07:30

אם אלוהים ברא העולם כנראה שרצה לעשות זאת, הרצון שאנו מכירים בעשיה נובעת מצורך שנובעת מחוסר, מדוע לא יחשב כהגבלה לבורא?????
נכון שברא כדי להיטיב, אבל השאלה מדוע אין הצורך במעשה הבריאה נובעת מחסרון כל שהוא שמחייב פעולה???

תגובת הדוס:
פשוט, כי חסרון מעיד על חוסר ושלמות, וחוסר שלמות הוא טיעון שסותר את הוויתו של הבורא יתברך, וכמו שכתב הרמב"ם (ריש הל' יסודי התורה): "ואם יעלה על הדעת שאין כל הנמצאים מלבדו מצויים, הוא לבדו יהיה מצוי ולא ייבטל הוא לביטולם, שכל הנמצאים צריכין לו, והוא ברוך הוא אינו צריך להם, ולא לאחד מהם".