מי ברא את הבורא
אחת השאלות שעולות פה באתר הרבה פעמים זו השאלה מי ברא את הבורא. השאלה הזו משמשת אנשים כ"נשק יום הדין", מין פטנט קסם, נשק אטומי שמשתמשים בו כמוצא אחרון.
השאלה הזו כמו כל שאלה אחרת כבר נידונה בארוכה בספרי היהדות, וכמו תמיד יש תשובה שרק צריכים ללמוד אותה. התשובה לשאלה הזו היא מאד עמוקה, ואינני בטוח שמן הראוי לכתוב אותה מעל בימה אינטרנטית, ולכן לו אסביר אותה יותר מדי אלא במילים קצרות. מי שיבין יבין ומי שלא יבין יבין. אני אינני מתכוין להסביר הסברים נוספים.
התשובה על השאלה הזו היא שהבורא יתברך הוא מחוייב המציאות. כל החפצים והעצמים שאנחנו מכירים מהעולם הגשמי הם אינם מחוייבי המציאות. מי אמר שהחומר והאנרגיה אינם מחויבי המציאות? התשובה היא שאם החומר היה מחויב המציאות הוא היה ממלא את כל הקוסמוס ולא היה בעולם מקום פנוי ממנו. שכן אם הוא מחויב המציאות איך יתכן שיש מקום שבו הוא לא קיים. אבל לגבי הבורא הענין הוא שונה לחלוטין, שכן הבורא יתברך "מלוא כל הארץ כבודו" ולית אתר פנוי מיניה, משום שהוא מחויב המציאות.
שאלה נוספת היא הטענה על מורכבותו של הבורא. צריכים לדעת שהשאלה הזאת היא עבודה זרה ממש. מי שמאמין שיש בורא אבל חושב שהוא מורכב, לדעת הרמב"ם הוא אפיקורוס ועבד עבודה זרה. התשובה לשאלה הזאת, בקיצור נמרץ, היא, שהסיבה שאנחנו זקוקים למורכבות כדי לבצע פעולות היא משום שהפעולות אינם עצמיות בנו אלא מקריות. לדוגמא, מטוס ושקית הליום מתרוממים באויר. המטוס זקוק למורכבות וההליום לא. למה? כי המטוס עשוי מברזל, ותכונת התעופה בברזל איננה תכונה עצמית, לברזל אין את התכונה להתרומם. התכונה הזאת נוצרת רק כתוצאה של המורכבות, מה שאין כן בהליום. אצל הבורא יתברך אין שום תכונה שאיננה עצמית. ולכן הוא אחד ושמו אחד בתכלית היחוד, וכל מה שאנחנו מכנים אותו בכל מיני כינויים זה רק ביחס לפעולות שלו בעולם ולא מצד עצמו.
עד כאן עיקרי הדברים ממש, הדברים האלו מדי רציניים מכדי להוריד אותם לרמה נמוכה, ולכן לא אפרט יותר מזה, ומי שמבין מבין.