יציאת מצרים – פרק א'

מאת: הדוס | 1/19/2010 יסודות היהדות

בפרקים הקודמים הגענו למסקנה שיש בורא לעולם, וכי ההסתכלות הפשוטה בבריאה מראה שהאדם נברא כדי לעבוד את השם.
בפרק הקודם ראינו שמלבד היהדות אין אף דת בעולם שבנויה על התגלות של הבורא לעם שלם. כל הדתות בנויות על נביא אחד. היהדות בנויה על עם שלם שראה ארבעים ואחת שנה של הנהגה ניסית לגמרי, מבלי שהיה להם צורך להאמין למישהו אחר. שלושה מליון נביאים.
כעת הגיע הזמן לגשת ולדבר על היסוד המרכזי שעליו בנויה תורת ישראל. יסוד זה הוא שרשרת האירועים של יציאת מצרים, קריעת ים סוף, מעמד הר סיני, וארבעים שנות הנדודים במדבר.
לפני שנגש לטפל בצורה יסודית בשאלות ש"מי אמר", קודם כל ברצוני להרחיב קצת את ההתבוננות על יציאת מצרים כשלעצמה. ראוי הוא היסוד הגדול של היהדות ודתות התנ"ך כולם, שנייחד לו כמה מילים.
אירועי יציאת מצרים היו האירועים הנוראים, העצומים, והמשמעותיים ביותר בהיסטוריה. אלו היו אירועים שאין להם שום דמיון בהיסטוריה האנושית. לא בהיסטוריה האנושית שאכן הייתה, ולא בהיסטוריה האנושית שנכתבה מבלי שהייתה.
אם תבדקו את כל סיפורי ההיסטוריה של כל האומות והדתות בעולם לא תמצאו שום סיפור דומה, על עם שלם שעבר ניסים גלוים. וודאי שלא תמצאו את האלוקים נגלה למיליוני נביאים בעת ובעונה אחת. אפילו לא משהו שקצת דומה. שום כלום.
ההשלכות של יציאת מצרים ומתן תורה שבא בעקבותיה על האנושות הם עצומות, יותר מכל אירוע אחר. שם נולדה היהדות, שממנה עתידות לצמוח הדתות המונותיאיסטיות שעתידות לדחוק את רגלי הפגניות מן העולם, בתהליך שנמשך עד עצם היום הזה. כל סולם הערכים המערבי מושתת על התנ"ך, שנוצר בעקבות יציאת מצרים. שתי החברות המערביות שניסו להתנער מערכי התנ"ך לחלוטין, הקומוניזם והנאציזם, קרסו מהר.
היהדות כולה מושתתת על סיפור יציאת מצרים. כל יהודי מצווה להזכיר יציאת מצרים פעמיים ביום, להניח על ידו וראשו את התפילין שבתוכם מוזכרת יציאת מצרים, לכתוב את יציאת מצרים ולשים בתוך מזוזה על פתח ביתו, כדי שיזכור כל רגע את יציאת מצרים. וכמו כן ווידוי מעשרות,שלושה רגלים, חמץ ומצה, סוכה, ארבעת המינים, ועוד מצוות רבות, כולם זכר ליציאת מצרים.
בספר דברים, שהוא ספר התוכחה של משה רבנו לעם ישראל לפני פרדתו מהם, מוזכרת יציאת מצרים כמעט בכל קטע. בספר דברים מובא בכמה מקומות הרעיון שכל הנפילה הרוחנית והגשמית של עם ישראל, תתחיל משכיחת יציאת מצרים. בספר יהושע כתוב שבני ישראל עשו הישר בעיני השם, כל עוד חיו ביניהם הזקנים שעוד ראו את יציאת מצרים.
עם ישראל מצווה לזכור לא רק את סיפור יציאת מצרים עצמו, אלא את כל שרשרת האירועים שסביבו. עשרת המכות, מתן תורה, ירידת המן, מלחמת עמלק, ועוד.
הנה מספר פסוקים לדוגמא, שעוסקים בענין זכירת יציאת מצרים ומתן תורה. פסוקים אלו הם רק טיפה מן הים ביחס לכל המקומות שבהם מוזכר בתנ"ך עניין יציאת מצרים.
 
שמות פרק ו
 
וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם:

דברים פרק ד
 
רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ וְהוֹדַעְתָּם לְבָנֶיךָ וְלִבְנֵי בָנֶיךָ:
(י) יוֹם אֲשֶׁר עָמַדְתָּ לִפְנֵי יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ בְּחֹרֵב בֶּאֱמֹר יְקֹוָק אֵלַי הַקְהֶל לִי אֶת הָעָם וְאַשְׁמִעֵם אֶת דְּבָרָי אֲשֶׁר יִלְמְדוּן לְיִרְאָה אֹתִי כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר הֵם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה וְאֶת בְּנֵיהֶם יְלַמֵּדוּן:
(יא) וַתִּקְרְבוּן וַתַּעַמְדוּן תַּחַת הָהָר וְהָהָר בֹּעֵר בָּאֵשׁ עַד לֵב הַשָּׁמַיִם חֹשֶׁךְ עָנָן וַעֲרָפֶל
:
 
דברים פרק ה
 
וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה עַל כֵּן צִוְּךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת:
 

דברים פרק ו
 
הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ה' אֲשֶׁר הוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים:
 
דברים פרק ח
 
וְרָם לְבָבֶךָ וְשָׁכַחְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים:
הַמּוֹלִיכֲךָ בַּמִּדְבָּר הַגָּדֹל וְהַנּוֹרָא נָחָשׁ שָׂרָף וְעַקְרָב וְצִמָּאוֹן אֲשֶׁר אֵין מָיִם הַמּוֹצִיא לְךָ מַיִם מִצּוּר הַחַלָּמִישׁ
:
 
דברים פרק ט
 
זְכֹר אַל תִּשְׁכַּח אֵת אֲשֶׁר הִקְצַפְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ בַּמִּדְבָּר לְמִן הַיּוֹם אֲשֶׁר יָצָאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם עַד בֹּאֲכֶם עַד הַמָּקוֹם הַזֶּה מַמְרִים הֱיִיתֶם עִם ה':
 
דברים פרק י
 
וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם:
  
דברים פרק יא
 
וִידַעְתֶּם הַיּוֹם כִּי לֹא אֶת בְּנֵיכֶם אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ וַאֲשֶׁר לֹא רָאוּ אֶת מוּסַר ה' אֱלֹהֵיכֶם אֶת גָּדְלוֹ אֶת יָדוֹ הַחֲזָקָה וּזְרֹעוֹ הַנְּטוּיָה:
(ג) וְאֶת אֹתֹתָיו וְאֶת מַעֲשָׂיו אֲשֶׁר עָשָׂה בְּתוֹךְ מִצְרָיִם לְפַרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם וּלְכָל אַרְצוֹ:
(ד) וַאֲשֶׁר עָשָׂה לְחֵיל מִצְרַיִם לְסוּסָיו וּלְרִכְבּוֹ אֲשֶׁר הֵצִיף אֶת מֵי יַם סוּף עַל פְּנֵיהֶם בְּרָדְפָם אַחֲרֵיכֶם וַיְאַבְּדֵם ה' עַד הַיּוֹם הַזֶּה:
(ה) וַאֲשֶׁר עָשָׂה לָכֶם בַּמִּדְבָּר עַד בֹּאֲכֶם עַד הַמָּקוֹם הַזֶּה:
(ו) וַאֲשֶׁר עָשָׂה לְדָתָן וְלַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב בֶּן רְאוּבֵן אֲשֶׁר פָּצְתָה הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלָעֵם וְאֶת בָּתֵּיהֶם וְאֶת אָהֳלֵיהֶם וְאֵת כָּל הַיְקוּם אֲשֶׁר בְּרַגְלֵיהֶם בְּקֶרֶב כָּל יִשְׂרָאֵל:
(ז) כִּי עֵינֵיכֶם הָרֹאֹת אֶת כָּל מַעֲשֵׂה ה' הַגָּדֹל אֲשֶׁר עָשָׂה
:
 
דברים פרק כ
 
 כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וְרָאִיתָ סוּס וָרֶכֶב עַם רַב מִמְּךָ לֹא תִירָא מֵהֶם כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ הַמַּעַלְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:

דברים פרק כט
 
וַיִּקְרָא מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַתֶּם רְאִיתֶם אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְעֵינֵיכֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לְפַרְעֹה וּלְכָל עֲבָדָיו וּלְכָל אַרְצוֹ: דברים פרק כט
 
הַמַּסּוֹת הַגְּדֹלֹת אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ הָאֹתֹת וְהַמֹּפְתִים הַגְּדֹלִים הָהֵם:
 
שופטים פרק ב
 
וַיַּעַבְדוּ הָעָם אֶת ה' כֹּל יְמֵי יְהוֹשֻׁעַ וְכֹל יְמֵי הַזְּקֵנִים אֲשֶׁר הֶאֱרִיכוּ יָמִים אַחֲרֵי יְהוֹשׁוּעַ אֲשֶׁר רָאוּ אֵת כָּל מַעֲשֵׂה ה' הַגָּדוֹל אֲשֶׁר עָשָׂה לְיִשְׂרָאֵל:
 
 
שופטים פרק ב
 
וַיַּעַזְבוּ אֶת ה' אֱלֹהֵי אֲבוֹתָם הַמּוֹצִיא אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים מֵאֱלֹהֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיהֶם וַיִּשְׁתַּחֲווּ לָהֶם וַיַּכְעִסוּ אֶת ה':
 
מלכים א פרק ט
 
וְאָמְרוּ עַל אֲשֶׁר עָזְבוּ אֶת ה' אֱלֹהֵיהֶם אֲשֶׁר הוֹצִיא אֶת אֲבֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיַּחֲזִקוּ בֵּאלֹהִים אֲחֵרִים <וישתחו> וַיִּשְׁתַּחֲווּ לָהֶם וַיַּעַבְדֻם עַל כֵּן הֵבִיא ה' עֲלֵיהֶם אֵת כָּל הָרָעָה הַזֹּאת

מלכים ב פרק יז
 
וַיְהִי כִּי חָטְאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל לַה' אֱלֹהֵיהֶם הַמַּעֲלֶה אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִתַּחַת יַד פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַיִּירְאוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים:
 
 
ירמיהו פרק ב
 
וְלֹא אָמְרוּ אַיֵּה ה' הַמַּעֲלֶה אֹתָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם הַמּוֹלִיךְ אֹתָנוּ בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ עֲרָבָה וְשׁוּחָה בְּאֶרֶץ צִיָּה וְצַלְמָוֶת בְּאֶרֶץ לֹא עָבַר בָּהּ אִישׁ וְלֹא יָשַׁב אָדָם שָׁם:
 
עמוס פרק ג
 
שִׁמְעוּ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' עֲלֵיכֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל כָּל הַמִּשְׁפָּחָה אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתִי מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר:
 
 
 
 
במאמרים הבאים אי"ה נעסוק הרבה בעניין יציאת מצרים. בעסקנו בעניינים אלו אנחנו מקיימים מצוות עשה דאורייתא של זכירת יציאת מצרים.
יהיו נא אמרי לרצון, לפני אדון כל.

תגובות

יציאת מצרים

מאיר | 1/19/2010 9:21:13 PM

ולמה אתה חושב שאותה יציאת מצרים באמת היתה, כפי שהתנ"ך מתאר אותה?
טענה מסוג "אצל אף עם אחר אין כזה סיפור" אין בה ולו בדל של הוכחה. מספיק שנבין מנגנון היוצר סיפור כזה, והנה הלכה ההיסטוריה!
ואפשר בהחלט להבין היווצרות של אגדה כזו לאט לאט במשך דורות רבים. בפרט בקרב עם שכמעט לא יודע קרוא וכתוב, כמו שהממצאים הארכיאולוגיים מעידים על התקופה הישראלית לפני סוף תקופת בית ראשון.
כשמספרים לי סיפור והוא נשמע לא הגיוני, דבר ראשון אני לא מאמין בו. כדי להאמין דרושות הוכחות חותכות ומוצקות, וגם אז, אם תספר לי על דבר בסגנון אתמול צמחו לי כנפיים ועפתי בשמיים, והיום הם נפלו - אשאר עדיין חשדן מאד.
סיפור כל כך לא הגיוני, על כל כך הרבה ניסים ויציאות מגדר הטבע, כל עוד שאין לו הוכחות חותכות וחד משמעיות, הרבה יותר הגיוני להניח שהוא לא היה אלא הומצא, למרות שזה "עם שלם של מיליוני נביאים" וכל האמירות הללו, מאשר שהוא באמת קרה!
תסתכל על התנ"ך! תסתכל על התורה! כמו מה הם נראים, כמו ספר שכתב אלוהים כל יכול וכל יודע כל שהוא, או כמו ספרים שנכתבו במשך דורות על ידי עורכים רבים?
האם התורה מראה על עצמה שהיא מאלוהים? האם היא מציגה ידע כל שהוא שלא היה בר השגה לאנשים בתקופה שנכתבה, שיוכל להוכיח לנו שהיא לא המצאת בשר ודם? אז למה לי להאמין לזה?

ויש עוד הרבה מה לדבר.
תמצית הדברים והמסר העיקרי שלי - אם יש לך באמת יושר אינטלקטואלי והיגיון פנימי, אני חושב שתוכל בקלות לגלות מה היה ומה לא היה.

אשמח לתגובה, ולאי מחיקת תגובתי
מאיר

יציאת מצרים

מאיר | 1/19/2010 9:21:14 PM

ולמה אתה חושב שאותה יציאת מצרים באמת היתה, כפי שהתנ"ך מתאר אותה?
טענה מסוג "אצל אף עם אחר אין כזה סיפור" אין בה ולו בדל של הוכחה. מספיק שנבין מנגנון היוצר סיפור כזה, והנה הלכה ההיסטוריה!
ואפשר בהחלט להבין היווצרות של אגדה כזו לאט לאט במשך דורות רבים. בפרט בקרב עם שכמעט לא יודע קרוא וכתוב, כמו שהממצאים הארכיאולוגיים מעידים על התקופה הישראלית לפני סוף תקופת בית ראשון.
כשמספרים לי סיפור והוא נשמע לא הגיוני, דבר ראשון אני לא מאמין בו. כדי להאמין דרושות הוכחות חותכות ומוצקות, וגם אז, אם תספר לי על דבר בסגנון אתמול צמחו לי כנפיים ועפתי בשמיים, והיום הם נפלו - אשאר עדיין חשדן מאד.
סיפור כל כך לא הגיוני, על כל כך הרבה ניסים ויציאות מגדר הטבע, כל עוד שאין לו הוכחות חותכות וחד משמעיות, הרבה יותר הגיוני להניח שהוא לא היה אלא הומצא, למרות שזה "עם שלם של מיליוני נביאים" וכל האמירות הללו, מאשר שהוא באמת קרה!
תסתכל על התנ"ך! תסתכל על התורה! כמו מה הם נראים, כמו ספר שכתב אלוהים כל יכול וכל יודע כל שהוא, או כמו ספרים שנכתבו במשך דורות על ידי עורכים רבים?
האם התורה מראה על עצמה שהיא מאלוהים? האם היא מציגה ידע כל שהוא שלא היה בר השגה לאנשים בתקופה שנכתבה, שיוכל להוכיח לנו שהיא לא המצאת בשר ודם? אז למה לי להאמין לזה?

ויש עוד הרבה מה לדבר.
תמצית הדברים והמסר העיקרי שלי - אם יש לך באמת יושר אינטלקטואלי והיגיון פנימי, אני חושב שתוכל בקלות לגלות מה היה ומה לא היה.

אשמח לתגובה, ולאי מחיקת תגובתי
מאיר

תגובת הדוס: לא מחקתי עד היום שום תגובה. כולל הגסות ביותר.
מה שאמרתי הוא, שהעם היחיד שטוען שקרו לו כאלו דברים, זה העם היהודי.
אין עוד אומה שטענה אי פעם שקרו לה אירועים של ניסים גלוים לעיני כל האומה.
אם זה כל כך פשוט לשתול הסטוריה, איך שלא תסביר את זה, אז למה זה לא קרא לא לאינדיאנים, ולא לסינים, ולא לשום אומה אחרת?
הסינים יספרו לך על מפלצת עם שלושה ראשים שאכלה גויבה וקבלה קלקול קיבה, ומרוב כאבים צמח לה עציץ על הראש. הם לא יספרו לך שכל העם הסיני ראה את זה, ומאותו יום העם הסיני משבית את כל השדות שלו פעם בשבע שנים לזכר אותו מעמד, כמו שהעם היהודי השבית את שדותיו פעם בשבע שנים , ואוכל מצות שבוע שלם זכר ליציאת מצרים וכו'

התנצלות ומחמאה

מאיר | 1/19/2010 10:44:44 PM

המאמר הזה היה הראשון שקראתי באתר. לאחר שדפדפתי קצת בין דפיו, נוכחתי שאכן, יאמר לזכותך, אתה מאפשר חופש דיון מלא. באמת כל הכבוד לך על זה.
זה מראה שאכן אתה משוכנע באמונתך.

תגובת הדוס: תודה.

המשך הדיון

מאיר | 1/19/2010 10:58:31 PM

א. אינני בקיא במיתולוגיה של כל העמים, ואני מניח שכך גם אתה. מנין לך הבטחון העז לקבוע שאין דבר דומה אצל אף עם?

ב. גם אם הנחה זו נכונה, היא רחוקה מאד מלהיות הוכחה ליציאת מצרים!

ג. אם זה נראה כמו חמור ומתנהג כמו חמור, כנראה שזה חמור. להבדיל אלף אלפי הבדלות, אם המקרא נראה כיצירה אנושית, כנראה שהוא אכן כזה על כל סיפוריו ועלילותיו.

תגובת הדוס: א. מאיפה הביטחון? יש הבטחה בתורה. פסוקים מפורשים.
הנה-
כִּי שְׁאַל נָא לְיָמִים רִאשֹׁנִים אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנֶיךָ לְמִן הַיּוֹם אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים אָדָם עַל הָאָרֶץ וּלְמִקְצֵה הַשָּׁמַיִם וְעַד קְצֵה הַשָּׁמָיִם הֲנִהְיָה כַּדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה אוֹ הֲנִשְׁמַע כָּמֹהוּ:
(לג) הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ כַּאֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ אַתָּה וַיֶּחִי:
(לד) אוֹ הֲנִסָּה אֱלֹהִים לָבוֹא לָקַחַת לוֹ גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי בְּמַסֹּת בְּאֹתֹת וּבְמוֹפְתִים וּבְמִלְחָמָה וּבְיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְמוֹרָאִים גְּדֹלִים כְּכֹל אֲשֶׁר עָשָׂה לָכֶם יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם בְּמִצְרַיִם לְעֵינֶיךָ:
(לה) אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי יְקֹוָק הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ:
עכשיו תחפש. אני חפשתי, אין.
השאלה זה לא מאיפה יש לי אומץ, אלא מאיפה היה למשה רבנו את האומץ, כביכול.
ב. כל הדתות בעולם, ויש כאלף כאלו, היו מאד שמחות להמציא כזה דבר. אם הם לא עשו זאת, כנראה שזה בלתי אפשרי.
ג.אם תבדוק איך נראות אגדות של עמים קדומים, אפילו של היוונים ה"נאורים", תראה שזה ממש לא נראה כמו חמור ולא מדבר כמו חמור. לכל האגדות הסיניות יש תאריכים? יש עדים? יש תיאור רציף של שלשלת אירועים הסטוריים? זה לא הוכחה כמובן, אבל להשוות את זה לסיפורי עמי ותמי, על מפלצות ופיות נוראיות שחוטפות ילדים?

תודה על תגובתך המהירה כברק.

מאיר | 1/19/2010 11:01:30 PM

אך אינך חייב להשיב מיד; אני בודק את התגובות שלי ויש לי סבלנות לחכות גם כמה ימים...

כל הכבוד

שי | 1/19/2010 11:55:27 PM

רפרפתי על הפוסטים בנושאים השונים, התייחסות רצינית ובלתי מתפשרת לסוגיות קשות בנושא אלוהים. יש לי גם תשובות שכנגד לכל הטיעונים, אך לא כאלו שיספקו את הכותב הנבון.

אלוהים הוא תשובה לכל שאלה.
מדוע הברק מכה באדמה? כי כך ציווה אלוהים.
מדוע מטען האלקטרון הוא כפי שהוא ולא אחר? כי אם מטען האלקטרון היה שונה - לא היו יכולים להיווצר בני אדם, ולכן אלוהים נתן לאלקטרון את המטען שיתאים ליצירת חיים.
מדוע השמש מאירה? כתוב בבראשית - אלוהים עשה אותה כדי שתאיר לנו ביום.
אלוהים הוא התשובה להכל - ומשום כך, אין הוא תשובה לדבר. אם בני אדם באמת רוצים לרדת לעומקם של דברים, עליהם לזנוח את הרעיון שאלוהים אחראי על דברים, להמציא תיאוריות חדשות ולבחון אותם.

למדע אין תשובות לכל השאלות, ואם הוא מוצא תשובה, בדרך כלל היא רק הכנה לשאלות נוספות. לכן, בעימות ישיר של תיאוריות מדעיות מול אלוהים, המדע תמיד יפסיד.

תגובת הדוס: אם אלוקים לא היה קיים, וחוקי הטבע היו החוקים היחידים, אז למדע היו מזמן תשובות כמעט על הכל, ואז לא היה אדם אחד דתי בכל העולם.

המשך הדיון

מאיר | 1/19/2010 11:57:07 PM

א. אני מקווה שחיפשת היטב, ולא סמכת רק על ההבטחה בתורה... האם אתה יכול לציין באיזו דרך חיפשת?
תופעות מעין דמעין בדתות ומיתוסים אחרים: הניסים שעשה ישו לעיני מאות אנשים. בני תביי הראשונים צמחו מן האדמה, כך היתה מסורת אצל בני העיר תביי [אם אני זוכר נכון].

ב. אם הם לא עשו זאת [ושוב, בהנחה שכך], כנראה שזה היה בלתי אפשרי בתהליך ההתפתחות של דתות אלו. אבל בתהליך ההתפתחות של היהדות זה היה אפשרי ולכן זה קרה. הסבר זה הגיוני הרבה יותר מההסבר שמדובר בסיפורים אמיתיים.

ג. חלילה לי! אינני מזלזל בתנ"ך ואינני משווה אותו לספרות ילדים. וגם לא לספרות יוונית או סינית כזו או אחרת. דיברתי עליו כשהוא לעצמו. הוא נראה כיצירה אנושית, גם אם מרשימה ביותר ובסדר גודל מעורר השתאות, וסביר להניח שזה מה שהוא.

סינים

שי | 1/20/2010 12:11:28 AM

ישנם כ 1300 מיליון סינים בעולם,
אף אחד מהם לא אוכל כשר, שומר שבת ולא ממלא אחר שאר הצווים אותם ציוותה לנו היהדות המודרנית. במדד האושר הבינלאומי הם קיבלו 73, ישראלים קיבלו 75.
רובם המוחלט לא שמע על אלוהים היהודי, אותו אחד שחרון אפו מכה בכל מי שנושא את שמו לשווא ובכל זאת הם חיים, אוהבים, נבגדים, מתרגשים, קורים להם ניסים ואסונות ובסוף הם מתים.
רק שהם מונים למעלה ממיליארד, ואילו האוכלוסיה היהודית בעולם כולו אינה עולה על 25 מיליון איש. מה קרה להבטחת אלוהים לאברהם "זרעך כחול על שפת הים"? אולי הוא התכוון לבן השני של אברהם, ישמעל, למרות הטענה שהוא התכוון רק ליעקב?

תגובת הדוס: א. כתבתי פה טעות, והיא נמחקה.
ב.לא כל אדם בודד בזמנו של אברהם אבינו זכה להעמיד אומה שלמה. אחרת היו לנו היום מיליוני אומות. זו ברכה גדולה. ואברהם אבינו הוציא כמה וכמה אומות.

מאמר מעניין על המיתולוגיה היהודית

אגנוסטיסט (אחר) | 1/20/2010 1:00:21 AM

אמנם, לא הגענו למסקנה לגבי קיומו של בורא עולם (ע"ע התגובות הרדודות לשאלות במאמרים הקודמים. יש מאמרים שחסכתי את תגובתי כי הם כ"כ רדודים ומשעשעים).

בכל זאת, ישר כח על המאמר (שכמעט לא מלא בשנאה לשונים ממך)! ואם תשכיל להפוך אתר זה לאתר המציג בפני הקורא את היהדות, ללא שלילה של אמונות אחרות - אשריך!

לא הבנת את הרעיון עם הסינים

שי | 1/20/2010 10:23:04 AM

הרעיון הוא, שמאז שקיבלו בני ישראל את התורה (כי הם העם הנבחר) והבטיחו לאברהם שזרעו יהיה ככוכבים אשר על שפת הים העם היהודי לא ממש 'הצליח' לעומת עמים אחרים.
מאז מלכות דויד סבלנו ממלחמת אזרחים, מגירוש בבל, מכיבוש על ידי היוונים והרומאים (רומא ויוון עדיין קיימות, אגב), חורבן בית שני, 2000 שנות גלות תחת שלטון זר, השואה, הפוגרומים האפלייה וכ'ו.
אנחנו לא האומה העשירה ביותר, אנחנו לא האומה השלווה ביותר, אנחנו לא האומה הגדולה ביותר. בכל מדד שתבחר, אנחנו לא ממש 'אור לגויים'. וכל התפילות ל 'בורא עולם' וכל ההקפדה על מילוי המצוות לא הוכיחו את עצמם.

תגובת הדוס: אם אתה רוצה להבין את ההיסטוריה היהודית אתה צריך לקרוא את חומש דברים כולו, אחר כך יהיה לך מבט אחר לגמרי.
העם היהודי הוא הכי מוצלח, אבל לא הכי מצליח. עיין ערך פרסי נובל, יחס של פי מאה!! לגודלו היחסי. זה לא אור לגוים?

סינים

שלמה | 1/20/2010 6:44:22 PM

"היהדות אינה מעונינת שהסינים יקבלו אותה. לסינים יש שבע מצות בני נח, והם מקיימים אותם יותר מאומות אחרות. "

זה אתה אמרת.

קודם כל, אתה (או הדת שלך, לא חשוב) שם את עצמך בתפקיד השופט, אני רק רוצה שתשים לב להתנשאות שנמצאת כבר כאן.
שנית, הסינים מקיימים אותן יותר מאחרים? על סמך מה אתה אומר את זה? על סמך האכזריות שהמשטר הסיני מגלה כל יום? על סמך הכיבוש בטיבט? אולי על סמך תעשית האופיום והזיופים?
(לענ"ד אחת משבע המצוות היא איסור על רצח, ואחרת היא על גניבה)

תגובת הדוס: הפעם אתה צודק. טעיתי.

יציאת מצרים טייק 2

אנטיחומר | 1/22/2010 1:36:30 PM

אין לי ספק שהיתה יציאת מצרים. אבל מה באמת קרה שם. היה נסיך ושמו מסס (משה). נסיך במצרים הוא בעצם בנו של אל וסביר להניח שהשם המלא היה (שם של אל) + מסס כמו ראמסס (בנו של רא)

אותו נסיך / כהן דת קיבל רשות להוציא עם ממצרים ולבנות משהו חדשץ אולי גורשו, אולי משהו בין לבין אבל קבוצה גדולה שהיתה בנןייה מכנענים, עמים אחרים, עבדים וערב רב והם הגיעו לכנען.

היה צורך בסיפור מאגד, שיתאים למכנה המשותף של הקבוצה ויסביר איך באו, למה באו כי בסופו של דבר הם התיישבו בארץ כנען ונהפכו לעם אחד עם התושבים המקומיים.

אלוהים מדבר אל משה: כשאלוהים מדבר אל משה הוא אומר לו דברים מדהימים. כך את עמי, את העבדים, שחרר אותם. דאג ליתום ולאלמנה. עשה צדקה. שחרר את העבד כעבור שבוע. נוח יום שבוע. גם עבדך וגם שורך וגם חמורך. אל תרצח, אל תחמוד אל תגנןב. תהיה אדם, ותהיה אדם טוב.

אלוהים מדבר אל יהושע, ממשיכו של משה: כנס לעיר הזו. הרוג את כולם. איש לא ישרוד. גם הכלבים לא. גם החיות לוץ הרוג את המבוגרים ושחט את הילדים, הרוגאת התינוקות גם. לא משנה אם גם הם נוצרו בדמותי, שחוט אותם בשנתם ושחוט טותם לפני אימם. שחוט גם אותה, הסדר לא מנשה. . .

ואני אומר שאלוהים מדבר אל אנשים שונים בצורה שונה או אולי אנשים מפרשים את מה שהם חושבים שאלוהים אומר להם בהתאם לצורך.

תגובת הדוס: א. עוד לא הגעתי לשלב ההוכחות של יציאת מצרים. כשאני אגיע לשלב ההוכחות ליציאת מצרים, הטענות שאתה מציג יהיו הראשונות שאטפל בהם. הם השאלות הבסיסיות ביותר בנושא.
ב. הציווי להרוג את הכנענים מופיע בחומש פעמים רבות. זה ממש לא התחיל ביהושע. יהושע היה המבצע.

שאלה

יעקב | 1/22/2011 10:01:04 PM

בבמכה הראשונה ככתוב
וּנְטֵה-יָדְךָ עַל-מֵימֵי מִצְרַיִם עַל-נַהֲרֹתָם עַל-יְאֹרֵיהֶם וְעַל-אַגְמֵיהֶם מעניו אותי לדעת מה שמות הנהרות והאגמים שבמצרים?
וַיַּעַבְדוּ הָעָם אֶת ה' כֹּל יְמֵי יְהוֹשֻׁעַ וְכֹל יְמֵי הַזְּקֵנִים אֲשֶׁר הֶאֱרִיכוּ יָמִים אַחֲרֵי יְהוֹשׁוּעַ אֲשֶׁר רָאוּ אֵת כָּל מַעֲשֵׂה ה' הַגָּדוֹל אֲשֶׁר עָשָׂה לְיִשְׂרָאֵל:
אך יכלו הזקנים לראות מה שעשה ה" במיצרים או בקרעית ים סוף או במעמד הר סיני והדגש הואעל ראו אם כל הדור שיצא ממיצרים מת במידבר הרי מיכל הדור הזה רק יהושוע וכלב נותרו ואם תומר הם היו ילדים כשיצאו ממצרים אז הם לא זקנים כחו יהושע גילם יכול לנוע מגיל 40 עד גיל 60 (ותחשוב לבד איך היגעתי לחשבון הזה)
אתה כל הזמן תוען לרציפות של הידע על מה שקרה אז תסביר לי את הפסוק הנ"ל וַיָּקָם דּוֹר אַחֵר אַחֲרֵיהֶם, אֲשֶׁר לֹא-יָדְעוּ אֶת-יְהוָה, וְגַם אֶת-הַמַּעֲשֶׂה, אֲשֶׁר עָשָׂה לְיִשְׂרָאֵל.
זה מההמשך של הפסוק שאתה הבאתה משופטים אז אם לאחר עשרות שנים לא ידעו את עשה ה" אך אתה רוצה שאנחנו נדע היום?

תגובת הדוס: א. ציטוט מויקיפדיה, בערך גיאוגרפיה של מצרים -
"במדבר המערבי שבעה שקעים גאולוגיים חשובים. בשישה מתוכם נווה מדבר. בשביעי, הגדול מכולם, שקע קטארה, המים מליחים. בשקע קטארה, אשר שטחו כ-15,000 קמ"ר, נמצאת הנקודה הנמוכה ביותר בשטח מצרים, 133 מטר מתחת לפני הים. רוב שטחו של שקע קטארה מכוסה בביצות מליחות, ואגמים מלוחים. מים מתוקים בשקעים אחרים מאפשרים גידולי חקלאות מוגבלים וישובי קבע. בנווה המדבר סיווה, סמוך לגבול לוב וממערב לשקע קטארה, מתקיים מאז ימי קדם ישוב קבע, בבידוד משאר חלקי מצרים"
ב. במדבר מתו רק יוצאי הצבא, דהיינו מגיל ארבעים עד שישים.
ג. "לא ידעו" הכוונה שלא חיו עם זה. והראיה - "ויקם מלך חדש על מצרים אשר לא ידע את יוסף". וכי יתכן שמלך מצרים לא שמע על יוסף? הרי מי שקצת קורא תנ"ך יודע שהמלכים היו משקיעים המון בתיעוד ההיסטוריה של המלכות שלהם, ולכל מלך היה ספר דברי הימים. איך יתכן שהמלך החדש לא שמע על המהפיכה של יוסף, שקנה את כל אדמת מצרים לכוהנים. ראיה נוספת - "ותופשי התורה לא ידעוני". וכי יעלה על הדעת שאנשים למדו תורה ולא ידעו שיש בורא לעולם???

תגובה

יעקב | 1/23/2011 4:42:03 PM

וכי יתכן שמלך מצרים לא שמע על יוסף?
אתה ראית תיעוד של מלכי מצרים על יציאת מצרים או על מה שעשו המשנים שלהם מי זוכר מי היא הסגן וכי מלך יפאר את הסגן שלו ויתן לו קרדיט הרי את כל הקרדיט הוא היה לוקח לעצמו ואם עבר מספיק זמן של כמה עשרות שנים אז כן הוא לא הכיר את יוסף ואת פועלו ככל הנראה גם יוסף לא ניכס לעצמו את כל מה שהוא עשה במצרים וחוץ ממה שכתוב בספר שמות יוסף לא מוזכר עד כמה שאני יודע בשום מסמך או פפירוס
וכי יעלה על הדעת שאנשים למדו תורה ולא ידעו שיש בורא לעולם???
כתוב שהם לא למדו כי אם הם היו לומדים את התורה כפי שאנחנו מכרים לא היה כתוב
אֲשֶׁר לֹא-יָדְעוּ אֶת-יְהוָה, וְגַם אֶת-הַמַּעֲשֶׂה, אֲשֶׁר עָשָׂה לְיִשְׂרָאֵל
שני דברים הם לא ידעו את ה" ואת המעשה ועל מי שלומד ולא מחזיק כדברך אז מה שווה תלמודו
ולכן המסקנה היא שהם לא למדו תורה כי הם עבדו עבודה זרה ועל זה מתילונן הנביא ולכן הם נענשו
מתקיים מאז ימי קדם ישוב קבע, בבידוד משאר חלקי מצרים" אגמ מלוח וביצות אשר אנים ראויים למגורי אדם באזור שלא שייך למצרים וככל הנראה בתקופה הרלונטית לא היה שייך למצרים ןלכן לא יכןל להחשב כאגמים ונהרות ,אין שום נהר במדבר המערבי ובטוח שאין נהרות
כך שההסבר שלך לוקה בחסר

תגובת הדוס: א. יש תיעוד רחב מאד על יציאת מצרים, עיין ערך הפפירוס, ועיין ערך "אפירו ועבירו" המוזכרים ללא סוף בתעודות המצריות, ועוד חומר רב.
ב. המילים "ותופשי התורה לא ידעוני" מדבר על לומדי תורה ולא על עובדי עבודה זרה. ירבעם ואחאב אינם נקראים "תופשי התורה".
ג. רק אגם אחד מתוך שבע הוא מלוח ומנותק משאר חלקי מצרים.