למה לאדם אין פרווה

מאת: הדוס | 3/24/2011 בריאה ומדע

באתר בכפירה "דוידסון און ליין", מובא הדיון הבא, שדן בשאלה מדוע לאדם אין פרווה על גופו כמו ליתר היונקים. התשובה האמיתית היא כמובן, שהאדם נברא כדי להיות מין נעלה יותר, ולכן אין ראוי שיסתובב ערום כמו חיות השדה, ולכן הוא נברא על ידי הקדוש ברוך ללא פרווה.

אז מה עונים הכופרים? הבה ונבחן את המאמר הבא, הממחיש באופן בולט את המבוכה של הכופרים ואת צורת החשיבה השטחית והרדודה שלהם.

הנה -

 

מבין כ 5400 מיני יונקים האדם די בולט בכך שהוא חסר כמעט שיער גוף.

יש מספר תיאוריות המנסות להסביר את היתרון האבולוציוני של איבוד השיער באדם:


(1). אבות אבותיו של האדם והקוף (הומנידים שנכחדו) חיו בסביבת עצים קרירה יחסית. בשלב מסוים במקביל למעבר להליכה על שתיים האדם עבר לסביבה חמה יותר- הסוואנה. התיאוריה גורסת כי כדי להתמודד טוב יותר עם החום האדם איבד את מרבית שיער גופו.

תיאוריה זו נשמעת הגיונית אך לא מסבירה את החיסרון הנוצר באיבוד השיער - איבוד חום מוגבר במהלך הלילה הקריר.
 

תגובה - התשובה הזאת מתעלמת לחלוטין מהעובדה, שישנם חיות רבות שנמצאות בסוונות, והם כולם מכוסות בפרוות, כמו האריות והזברות.

 

(2). תיאוריה שנייה נוקטת גישה מעניינת. תיאוריה זו מעלה את הרעיון שהאדם "איבד" את שיער גופו כדי להיפטר מטפילים רבים (פרעושים, קרציות, אקריות וכו') הנפוצים בסביבות חומות. מכיוון שהאדם התפתח והחל ליצור אד וללבוש בגדים הוא היונק היחיד שהיה מסוגל "לוותר" על כסות גופו.
ברגע שגופות ללא שיער הופיעו ייתכן והיה להם "יתרון גנטי"; נקבות וזכרים העדיפו פרטים נגדיים ללא כסות שיער כי כך ניתן לראות שהעור נקי, בריא וללא פצעים.

 

  תגובה - לפי רעיון מגוחך זה, האדם החל ללבוש בגדים לפני שאיבד את פרוותו. זה לא הגיוני, למה שאדם עם פרווה ילבש בגדים. תנסו להלביש לאריה באפריקה חולצה. נראה לכם שהוא ישמח?

לגבי הנקודה האחרונה על העדפת בני הזוג, אוי כמה עלוב, אוי כמה מגוחך. מדוע התהליך הזה לא התרחש בקרב  האריות, הזברות, והקופים? מדוע נשות האדם העדיפו אחרת מנקבות החיות האחרות? אני בטוח שבעיני הזברה, זברה עם פרווה נראית הרבה יותר טוב מאשר בלעדיה.


(3). תיאוריה שלישית שאינה נתמכת בממצאים מהשטח גורסת שבעבר הרחוק הייתה תקופה שהאדם חי בסביבה שהיו בה מים רדודים. מכיוון שהאדם הסתובב רוב הזמן בלא מעט מים ומכיוון ששיער רטוב אינו מבודד טוב האדם "אימץ" שיטת בידוד טובה יותר (כמו יונקים ימיים אחרים) והיא שכבת שומן מפותחת יחסית.
כפי שציינתי אין כיום עדויות ששלב כזה התרחש במהלך התפתחות האדם.

 

 תגובה - אינו ראוי לתגובה. 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובות

בנוגע לעירום.

פיני | 3/24/2011 12:45:58 PM

היכן כתוב בתורה האיסור ללכת בעירום?

תגובת הדוס: זה לא כתוב בתורה, זה כתוב בלבו של האדם. "דרך ארץ קדמה לתורה".

ענין של גאוגרפיה

| 3/24/2011 4:45:01 PM

בתרבויות אחרות עירום הוא מקובל. במערב אירופה לא מקובל להסתובב ערום, אבל באוסטריה (לפחות) יש סאונות מעורבות ואף אחד לא עושה מזה ענין.

זה בסך הכל מוסכמה חברתית.

תגובת הדוס: ובסדום שדדו זקנות, ואף אחד לא עשה מזה ענין. כנראה שצדק זו מוסכמה חברתית.

שאלה

פיני | 3/24/2011 6:39:14 PM

ת"ח ישן עירום במיטתו, מריח עשן, מתעור, וכל הבית עולה באש, חייב לברוח החוצה, הבגד היחיד המצוי, שמלת אישה. יברח ערום לרחוב, או ילבש שמלת אישה ויעבור על איסור מדאורייתא?

תגובת הדוס: יברח ערום.

גיאוגרפיה 2

| 3/24/2011 8:55:50 PM

צודק. צדק זה גם מוסכמה חברתית.

פעם עבדות היתה מותרת ומקובלת (בארה"ב ובימי התנ"ך). היום לא כל כך.

תגובת הדוס: ככה אתה אומר, זו דעתך, אבל אתה טועה. חוש הצדק, כמו חוש הצניעות, וחוש הבושה, הם דחפים שטבע הקדוש ברוך הוא בלב האדם כדי שיחיה בצורה הנכונה. אלא מה, שאומות העולם אחרי אלפי שנות שחיתות, הצליחו להשחית את האופי שלהם.

תמיהה

פיני | 3/24/2011 9:01:35 PM

וכי דרך ארץ לא קדמה לתורה?

תיקון

גולש | 3/24/2011 11:11:30 PM

זה לא עקרוני לנושא שלך, אבל אדם וחוה בגן עדן היו ערומים, ואחרי החטא ה' עשה להם לבוש, ז"א שלפי הצורה המקורית של העולם האדם היה צריך להיות אכן ערום! (וגם ללא יצר הרע, כך שלא היה בזה שום בעיה או בושה)

כללית יש לי שאלה, למה כשאתה מקשה על האבולוציה מתופעות מסוימות (וצודק בדר"כ), אתה מסביר מנגד למה בחר הבורא לעשות כך, הרי מספיקה עצם דחיית האבולוציה להוכיח שהבורא עשה א"ז, ולמה הוא עשה דוקא כך זה הרי לא משנה לטיעון, ולא מענינינו

במילים אחרות "הבורא" זה לא תיאוריה מדעית נגדית האמורה להסביר את פרטי התופעות, הרי אז נגררים לויכוחי "צדיק ורע לו" וכו'  

תגובת הדוס: אני שומע, יתכן שיש אמת בדבריך, אם כי יש ענין גדול לראות את חוכמת הבורא בבריאה, לא רק כהוכחה רציונלית לאמונה, אלא כמנוף לרגשי הכרת הטוב.

שאלות יסוד

דניאל | 3/25/2011 9:21:58 AM

אני מאמין-חילוני שמחפש את דרכו ביהדות לאחר שנים שבהן חייתי במעין "דת פרטית" משלי שאותה ליקטתי ממקורות שונים לאורך השנים. בתהליך הלימוד הנוכחי שלי עולות לי שאלות יסוד ואני מתקשה לקבל עליהן תשובה (לפחות כזו שמספקת את הפן הביקורתי שלי). תהיתי אם יש דרך ליצור איתך קשר במייל או בטלפון.
המייל שלי :
(נמחק מטעמי פרטיות, הדוס)

בתודה מראש ושבת שלום

תגובת הדוס: לכל המעונין, המייל שלי - thedos613@gmail.com

תגובת הדוס: יברח ערום.

חיים | 3/27/2011 10:48:22 AM

הפכת לפוסק לעת זקנה ??
אני כלל לא בטוח שזה מוסכם . ראה פסק אחר

הרב גלאזנר נותן דוגמה נוספת לביטול איסור מובהק מן התורה בעקבות המשפט הטבעי. וזה לשונו:
התורה אמרה: "לא ילבש גבר שמלת אישה" (דברים כב, ה), אבל שלא לילך ערום בשוק לא איפרש [=נתפרש] בתורה שהוא אסור, אבל הוא נימוס וחוק קבוע אצל כל בעלי דעה, ואדם וחוה מיד אחר החטא הרגישו בעצמם פחיתות גדול לילך ערום כחית השדה, ויתבוששו, ויתפרו עלה תאנה לעשות מהן חגורות לכסות בשר הערווה24. ועתה אשאלך: מי שקץ משנתו ומושכב ערום במיטתו, והבית בוער באש עד שמוכרח להימלט על נפשו ולרוץ החוצה ואין לפניו רק שמלת אישה לכסות ערומיו, מה יעשה? האם מוטב לצאת ערום בקרית חוצות, שאין בזה לאו מפורש, מללבוש כסות אישה שיש בו לאו ד"לא ילבש"?... בעיני פשוט הדבר דלצאת ערום עבירה יותר גדולה... כי היא עבירה המוסכמת אצל כל בעלי דעה, והעובר עליה יצא מכלל אדם הנברא בצלם אלקים

תגובת הדוס: אינני יודע מיהו הרב המעניין הזה, ומאיפה הוא שולף את פסקיו. מה שאני כן יודע, שלגבי כלאיים זו גמרא ערוכה שהמוצא כלאיים בבגדו פושטם ואפילו בשוק, שנאמר "אין עצה ואין תבונה לנגד ה".

אשמח אם תפנה אותי למקורות על הרב גלאזנר ההוא. משום מה משהו פה מריח לי לא טוב. לפסוק פסקים מהבטן נגד גמרא ערוכה, נשמע לי גרוע מאד.

איפה הזנב?

אלי | 3/30/2011 9:10:02 PM

לפי תורת האבולוציה באיזה שלב נעלם הזנב המיתולוגי המלווה כל קוף מצוי עד היום?

תגובת הדוס: ולאיפה נעלמה הצנצנת על הראש? היא והזנב נעלמו ביחד. באותה תקופה.

"חוש הצדק, כמו חוש הצניעות, וחוש הבושה, הם דחפים שטבע הקדוש ברוך הוא בלב האדם כדי שיחיה בצורה הנכונה"?

אסף | 5/8/2012 6:02:43 PM

אם נניח לרגע שהתורה מתארת נכונה את ההיסטוריה (למען הסר ספק היא לא!), אזי היא טוענת " וַיְצַו יְהוָה אֱלֹהִים, עַל-הָאָדָם לֵאמֹר: מִכֹּל עֵץ-הַגָּן, אָכֹל תֹּאכֵל. וּמֵעֵץ, הַדַּעַת טוֹב וָרָע--לֹא תֹאכַל, מִמֶּנּוּ " (בראשית ב טז-יז), " וַיֹּאמֶר הַנָּחָשׁ, אֶל-הָאִשָּׁה: לֹא-מוֹת, תְּמֻתוּן. כִּי, יֹדֵעַ אֱלֹהִים, כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ, וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם; וִהְיִיתֶם, כֵּאלֹהִים, יֹדְעֵי, טוֹב וָרָע. וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה-הוּא לָעֵינַיִם, וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל, וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ, וַתֹּאכַל; וַתִּתֵּן גַּם-לְאִישָׁהּ עִמָּהּ, וַיֹּאכַל. ז וַתִּפָּקַחְנָה, עֵינֵי שְׁנֵיהֶם, וַיֵּדְעוּ, כִּי עֵירֻמִּם הֵם; וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה, וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת" (בראשית ג ד-ו). בקיצור, גם לפי התורה אלא לא דברים שטבע אלוהים באדם אלא תוצר חטא פרי עץ הדעת. ואם זה חטא, ואלוהים אסר על כך, נובע שלפי התורה עצמה אלוהים לא רצה שלאדם יהיה ידע של טוב ורע (איך עובד חוש צדק ללא ידיעת טוב ורע?) ולא בושה מהיותו ערום!

תגובת הדוס: אתה שואל שאלה מצוינת שאין לי תשובה עליה כרגע. אני צריך לחשוב על זה. בכל מקרה, חז"ל מתייחסים למידת הבושה כמידה נעלה מאד. אולי כדי שתכניס את השאלה לפורום, כי המאמר הזה שקוע בתהום הנשיה.