החרדיות - המצאה חדשה או הדרך העתיקה?
ציטוט מויקיפדיה, ערך "חרדים" -
לא ניתן לתארך במדויק את תחילת הופעתה של השקפת העולם החרדית, ומאפייניה השמרניים הם תוצר של תהליך ארוך. עם זאת, אחד מציוני הדרך של השקפת עולם זו הוא בראשית המאה ה-18, אז פעל החתם סופר - מי שנחשב לדמות שמרנית ומגדולי המתנגדים לתנועת ההשכלה - שטבע את אחד ממטבעות הלשון המזוהים עם החברה החרדית: "חדש אסור מן התורה"; בדבריו אלה החת"ם סופר השתמש כפרפרזה בדין מדאורייתא העוסק באיסור אכילת תבואה חדשה לפני הנפת העומר, כדי להביע את עמדתו השוללת כל חידוש.
כלומר -
הרעיון של שלילת החדש והיצמדות לישן, הוא המצאה של החתם סופר.
והנה, לפנינו קטע ידוע מאד מהספר "חובות הלבבות", אחד מספרי המוסר המקובלים והמרכזיים ביותר מדורי דורות, ספר שנלמד הרבה יותר מאשר ספרי הסיפורים על החתם סופר, ונכתב לפני קרוב לאלף שנה, על ידי רבי בחיי בן יוסף אבן פקודה -
ונאמר, כי החכמה כשמנהיגים אותה על דרכה, תהיה רפואה לכל מדווה, וכשנוטים בה מנתיבתה, תהיה מדווה כולל שאין לו רפואה ולא ארוכה. ועל כן נמשלה התורה באש.
כמו שכתוב (ירמיה כג) הלא כה דברי כאש וגו', מפני שמאירה העיניים באורה.
כמו שאמר (תהלים יט) מצוות ה' ברה מאירת עינים.
ואמר (שם קיט) נר לרגלי דברך וגו'.
ושורפת ביקודה מי שנוטה מנתיבתה.
כמו שנאמר (ישעיה סו) כי באש ה' נשפט.
ואמר (תהלים יא) ימטר על רשעים פחים.
ואמר (ירמיה כ) ואמרתי לא אזכרנו ולא אדבר עוד בשמו והיה בלבי כאש בוערת וגו'.
על כן הזהר שלא תטה אשורך מדרך האבות ונתיב הראשונים אל הבדיאות, ותסמוך על שכלך ותתייחד בעצתך ותתבודד בסברתך, ואל תחשוד אבותיך במה שמסרו לך מאופני טובותיך, ואל תסתור עצתם במה שהורו אותך, כי אין עצה שתעלה בדעתך שלא קדמוך לדעתה ועמדו על כל מה שמביאה אליו מטוב ורע.
ואפשר שקדם לדעתך אופן יושר המחשבה ההיא בתחילתה, ונעלם ממך אופן ההפסד אשר יהיה ממנה באחריתה, ואתה במיעוט יישובך תראה יושרה ולא תראה טעותה ואופני הפסדה.
ואמר החכם (משלי כב) אל תסג גבול עולם.
ואמר (שם יח) שמע בני מוסר אביך.
ואמר במי שמשנה מחוקי אבותיו (שם ל) דור טהור בעינו ומצואתו לא רוחץ דור אביו יקלל.
ואמר (שם) עין תלעג לאב.