נישואין כפולים

מאת: הדוס | 5/22/2011 שאלות ותשובות

שאלה -

כתבת באחת התגובות שכל אשה בעבר יכלה להתנות עם בעלה שלא ינשא לאשה נוספת לפני החתונה. אך זה נראה לי כמו הסיפור של קנית הדירות לנישאים בציבור החרדי. ז"א: מי שרתה בחור טוב באמת היתה צריכה לוותר על הפרט הזה. לא כך?!

תשובה -

יש לי שתי הוכחות שזה לא היה כך, ונישואים כפולים לא היו נפוצים, כך שבהחלט אשה הייתה יכולה להתנות כך, גם באופן מעשי ולא רק יכולת הלכתית ערטילאית -
א. אחוז הגברים באוכלוסיה הוא כמעט חמישים אחוז. אין מצב שכולם או רובם ישאו שתי נשים, כי אין מספיק נשים. לכן, אם למשל לעשרים אחוז מהאוכלוסיה היו שתי נשים, אז כנגד זה היו עשרים אחוז גברים רווקים, שלא היו מתחתנים לעולם!!! מה שעוד יותר בלתי אפשרי, שאם כך היה ביקוש אדיר לנשים, ואשה שהייתה מתחתנת עם גבר שכבר יש לו אשה, הייתה יכולה בקלות רבה להינשא עם אחד מאותם עשרים אחוז רווקים. האשה הטפשה ביותר לא הייתה עושה כזה צעד.
ב. עד כמה שזכור לי, הגמרא מספרת הרבה פעמים על החיים של התנאים והאמוראים, כולל חי המשפחה שלהם, ולא זכור לי אפילו פעם אחת שהיא מציינת מישהו מהם שהיו לו שתי נשים. בתנ"ך זה מוזכר יותר, כי כנראה שזה היה נפוץ בעיקר אצל מלכים ואנשי שלטון, כי היו נשים שהסכימו להינשא להם גם בצורה כזאת, בגלל המעמד שלהם. אינני יכול לומר שאין גמרא כזו, בשביל זה צריך את הרב אלישיב, אבל כנראה שגם אם יש זה משהו נדיר. וודאי שזו לא הייתה הנורמה המקובלת.
את הרי דיברת על "בחור טוב". סבורני שהתנאים והאמוראים ענו על הקריקטוריון הזה לחלוטין...

תגובות

נניח שזה אכן היה כך

מתעניינת | 5/22/2011 8:09:00 PM

למרות שזכור לי ששמעתי שהיו תנאים שבכל מקום שהגיעו חיתנו אותם עם אשה נוספת. אבל אני צריכה לבדוק את זה. בכל מקרה- מה לגבי שלמה המלך? צדיק- שיא. חכם- שיא. הוא היה צריך לקרוא לכל העם להפסיק את המנהג הזה אם זה אכן דבר לא בסדר שהיה נהוג בעיקר אצל גויים. ובפועל- עשה את הדבר ההפוך- עודד את כולם.

תגובת הדוס: א. הסיפור אליו התכוונת הוא על אמורא בשם רב שלקח אשה ליום אחד בכל מקום שאליו הגיע, ונתן לה גט כשיצא משם, זה לא נישואין כפולים במובן הרגיל. בנוסף, לא "נתנו לו אשה" אלא היו נשים שרצו בזה. כתוב בגמרא שהוא היה מכריז "מאן הווה ליומא".
ב. שלמה המלך לקח נשים שרצו בזה. אין אפשרות לקדש אשה בעל כרחה. אין שום פסול לקחת אשה שמעדיפה להיות אשתו העשירית של המלך מאשר סתם אשה. אם היא רוצה בזה, מי אנחנו שנקבע לה מה טוב עבורה. רצונו של אדם - זהו כבודו.

רצונו של אדם - זהו כבודו

אורח | 5/23/2011 10:39:19 PM

מה בגבר גבר שמעדיף להיות בעלה העשירי של אישה? האם גם כאן נכבד את רצונו?

תגובת הדוס: ואם אדם רוצה לאכול חזיר האם נכבד את רצונו?
התשובה - לא.
ולא בגלל שזה פוגע בו, כי זה ממש לא פוגע בו, אלא מפני שכך אמרה תורה.