לימוד זכות - "שהיו מכבדים את התורה"

מאת: הדוס | 02/06/2011 עניינים שונים

הפעם, לשם שינוי, אני רוצה ללמד קצת זכות על עם ישראל.

בשעת אחר הצהרים כלשהי, ישבתי בבית הכנסת כלשהו, בשכונה חילונית כלשהי, בעיר כלשהי.

בניגוד מוחלט לרעש וההמולה וקול התורה האדיר שמתרונן בשעה זו בבית כנסת בשכונה חרדית, בית הכנסת בשכונה החילונית בולט בשממונו. הריהוט יותר מושקע, המבנה יותר מטופח, אין לכלוך ואין רעש, הכל נקי ונוצץ, אבל אין נפש חיה. בדרך כלל אני נוהג לנעול את הדלת, שלא יכנסו כל מיני טיפוסים לא רצוים למבנה השומם, אבל באותו יום שכחתי משום מה לסגור את הדלת.

לפתע, פרץ לאולם בחור מגודל, פרחח מתנשף ומבוהל, והתחבא מתחת לבימה. הבנתי מיד שמישהו רודף אחריו, ועוד רגע אני עלול למצוא את עצמי ליד התרחשות לא מוצלחת במיוחד. בשכונה חרדית אירועים מהסוג הזה הם דבר נדיר, אבל באקלים המקומי זה די מקובל, למרות שלא מדובר בכלל על שכונת עוני ופשע.

דקה וחצי חלפה לה, ובפתח האולם נצבו קבוצת בריונים מטילי אימה. עשיתי את עצמי כאילו אני שקוע בתוך הגמרא, לא רואה מה קורה מסביב. אך למרבה הפלא קבוצת הפרחחים נעמדה בכניסה לבית הכנסת, ומנהיג הקבוצה פנה אלי בשאלה, האם אני מרשה לו לערוך חיפוש קצר בבית הכנסת... מתחת לבימה הכבדה, ננעצו בי זוג עיניים מתחננות ומפוחדות, והפרחח המבוהל ניסה לסמן לי משהו במרץ, בתנועות ידים עצבניות.

עמדתי נדהם. הסתכלתי על קבוצת הבחורים המגודלים. מבחינה פיזית הם לא היו אמורים לספור אותי בכלל.

עדין לא האמנתי שהם ישמעו בקולי, אבל בכל זאת ניסיתי למנוע את ההשתוללות, ואמרתי למנהיג הקבוצה שזה לא כל כך מתאים לבית הכנסת. בלבי פנימה, חששתי מאד מהתגובה שלהם.

קבוצת הפרחחים נעמדה דום. הם לא העיזו להתווכח, הם לא ניסו להיכנס, הם פשוט עמדו בכניסה כמו פסלים. הסתכלתי עליהם, והם הסתכלו עלי. אני לא יודע מה הם חשבו, אבל אני ראיתי דבר אחד -

"שהיו מכבדים את התורה..." (א)

==========

(א) "אמר רבי יוחנן מפני מה זכה אחאב למלכות כ"ב שנה, מפני שכיבד את התורה" (סנהדרין קב:)

תגובות

לפעמים אפילו פרחחים וכל מיני משפחות פשע

א.א. יהדות | 03/06/2011 00:45:37

עדיפים על כל מיני אתאיסטים אנטי דתיים "משכילים ונאורים". אולי זה אפילו תמיד ככה.

הסיפור הנ"ל מדגים לדעתי אחת הבעיות הגדולות

סורנטו | 03/06/2011 16:00:40

היום. ש"מכבדי התורה" שכחו את מצוות בן אדם לחברו. הרי אם היו תופסים אותו מן הסתם היו שוברים לו את העצמות. אולם אתה והמגיב מתגובה 1 מעריכים אותם כי הם לא עשו זאת בבית הכנסת. הגישה הזו בולטת בהרבה מאד היבטים שבהם לא אכפת לכם לפגוע באדם בלבד שמצוות שבין אדם למקום תמולאנה. אבנים בשבת אמרנו?

תגובת הדוס: אל תטיף לי מוסר על בין אדם לחבירו.
בכל שכונה חרדית יש עשרות ומאות גמחים, לכל דבר אפשרי. כמה גמחים יש בצפון תל אביב, הא?
אז בבקשה.
כל אברך חרדי נותן "מעשר כספים" גם אם פרנסתו דחוקה, ויש נותנים "חומש". אלא אם כן הוא ממש רעב ללחם. כמה חילונים נותנים עשרה אחוזים מהכנסותיהם לצדקה, הא?
אז בבקשה.

מקרה מעניין....

אהדה לתורה | 05/06/2011 00:20:46

גמ"ח זה ברכה, רבוי גמ"חים קללה.

פיני | 05/06/2011 13:18:14

נמחק

תגובת הדוס: רציתי לומר לך משהו.
כבר שנה וחצי שאני מתווכח פה עם כל מיני כופרים משונים, אבל גולש שונא ומפלצתי כמוך עוד לא פגשתי. אתה אנטישמי, שונא שנאה עמוקה כל מה שריח חרדיות נודף ממנו.
אתה מתיימר להיות "אוהב ישראל" "פתוח" "דתי לאומי". בפועל, אתה שונא ישראל הכי גדול שיש. השנאה בין כל הפלגים האפשריים בעם היהודי, היא כאין וכאפס לעומת השנאה החולנית שלך לציבור הירא לדבר השם.
אני פשוט לא מסוגל נפשית לראות את הזבל הרוחני שאתה מייצר פה, ולכן אני מבקש ממך, אנא לך מפה מהר.

אתה עונה שלא לעניין

סורנטו | 05/06/2011 17:05:01

זה שהגמ"חים הם מפעל מדהים וראוי לכל שבח שנינו מסכימים. אולם מה הקשר בין זה לסיפור שלך שבו אתה נפעם איך קבוצת בריונים לא עושה את מעשיה הרעים בבית הכנסת? כמו כל אותם ראשי פושע מאורגן שחיי אדם אינם נחשבים בעינהם אולם הם לובשים כיפה בבית המשפט ולא מעשנים בשבת. האם באמת זה מה שחשוב?

תגובת הדוס: גם זה חשוב.
אתה יוצא מנקודת הנחה שהעיקר זה בין אדם לחברו, ואני בכלל לא משוכנע בזה. יש שני תחומים, ושניהם חיוניים.

מה הקשר לעם ישראל?

איתי | 05/06/2011 20:26:43

זו תופעה ידועה, שפושעים קלים ובריונים מכבדים בתי תפילה, וכהנים, זה נכון בכל הדתות המונותאסטיות ובכל הארצות. אם הם היו פסיכופטים אמיתיים אז לא היה לך סיכוי, אבל הם היו בסך הכל לא כל כך משכילים, וזו תופעה נפוצה בקרבם.

תגובת הדוס: כן, אבל בשום מדינה בעולם אין מלחמה מאורגנת נגד הדת כמו בישראל, ולכן לא פלא שיש מאמינים.

אף פעם אי אפשר לדעת

רעות | 05/06/2011 20:48:22

למה פעולה קטנה יכולה לגרום ואיזו השפעה תהיה לה. זה נכון שהם לגמרי לא צדיקים וסורנטו טוען בצדק. גם עגלון מלך מואב לא היה צדיק אך בגלל שקם לכבוד האלוקים פעם אחת זכה שתצא ממנו רות המואביה-וממנה מלך המשיח ודוד המלך.
ערפה- לא היה לה שום עניין להיות יהודיה. אך משום שהורידה 4 דמעות זכתה ל-4 גיבורים גדולים שיצאו ממנה: סף, גלית, מדין וישבי. בזכות מה? 4 דמעות! מה אנחנו יודעים על ההשפעה של המעשים הקטנים שאנחנו עושים? זה נראה לנו שאנו חיים בעולם הזה ככה, איך שיוצא.. ממש לא! לכל פעולה יש תוצאה. אני שמחה ללמד זכות על הבריונים האלו שהם באמת לא צדיקים כנראה אבל לפחות עשו דבר אחד טוב ויפה. וזה לא סותר את זה שאם הם היו שואלים אותי הייתי אומרת להם ש"דרך ארץ קדמה לתורה" והיה עדיף שלא יכו ולא יכבדו ביכנ"ס.

ואהבת לרעך כמוך, זה כל התורה על רגל אחת.

פיני | 05/06/2011 21:23:24

המצוות שבין אדם למקום מקדימות המצוות שבין אדם לחברו בעשרת הדברות. כי המצוות שבין אדם למקום הם רק האמצעי שבעזרתו האדם יגיע למטרה שהיא מצוות שבין אדם לחברו. שנאמר:" מי שרוח הבריות נוחה הימנו, גם רוח המקום נוחה הימנו."

תגובת הדוס: איזה שטויות.

תגובה קצרה לדוס

סטודנט בטכניון | 12/06/2011 18:36:25

על אמירת הנביא "כי חסד חפצתי ולא זבח" שמעת? או שלא לומדים את זה בישיבה שלך?

ומה עם רבי עקיבא, שאמר שכל התורה על רגל אחת היא "מה ששנוא עליך על תעשה לחברך"? את זה למדת?

תגובת הדוס: א. הפסוק המלא הוא "כי חסד חפצתי ולא זבח, ודעת אלוקים מעולות". הרי לך, שהנביא מונה שתי נקודות, אחת של בין אדם למקום, והשנייה של בין אדם לחברו.
ב. פירוש רש"י - דעלך סני לחברך לא תעביד - ריעך וריע אביך אל תעזוב (משלי כז) זה הקב"ה אל תעבור על דבריו שהרי עליך שנאוי שיעבור חבירך על דבריך ל"א חבירך ממש כגון גזלה גנבה ניאוף ורוב המצות:

רבי עקיבא והנביא ישעיהו מתהפכים בקבריהם

סטודנט בטכניון | 13/06/2011 11:36:41

מצחיק אותי, איך אדם שמכחיש בתוקף שמצוות שבין אדם לחברו עולות על מצוות שבין אדם למקום, עוד מעז לטעון לאיזושהי עליונות מוסרית ומעז ללמד מישהו על מוסריות.

תגובת הדוס: סליחה?
למה נראה לך שלפגוע באדם שאתה לא חייב לו כלום, זה יותר גרוע מאשר לזלזל במי שברא אותך?
זו סתם חשיבה שטחית.

נכון, כל הנביאים וחז"ל היו בעלי חשיבה שטחית

סטודנט בטכניון | 13/06/2011 14:22:10

אחרי זה אתה מתפלא, למה טוענים שהחרדים המציאו יהדות חדשה.

תגובת הדוס: שמת לב מה עשית?
אני כתבתי לך ציטוט מהמשך הפסוק, וציטוט מרש"י, ואתה פשוט מתעלם לחלוטין. איזה יופי, כמה פשוט.

אתה מסלף את דברי הנביא

סטודנט בטכניון | 13/06/2011 15:16:10

הטענה כאילו "חסד" זה בין אדם לחברו ו"דעת אלוקים" זה בין אדם למקום זה סילוף גמור. כי אם כך, אז מה זה "זבחים" ו"עולות"? מפשט הפסוק ברור שהנביא מעמיד מצוות שבין אדם לחברו (חסד) מול מצות שבין אדם למקום (קורבנות) וטוען שהחסד הרבה יותר חשוב.

ולגבי הפירוש של רש"י על רבי עקיבא: זה נורא נחמד, אבל מה, לפני רש"י אף אחד לא ידע מה רבי עקיבא אמר? רש"י לכל היותר מרחיב את משמעות ההיגד, אבל המשמעות הבסיסית שלו היא ברורה לחלוטין.

מעניין, גם ל"דרך ארץ קדמה לתורה" אתה תמצא איזה פרשנות מתחכמת?
הנחמה שלי היא שהגישה שלך היא בפירוש לא הגישה של המיין סטרים של היהדות. בתור אדם שכמעט כל חבריו דתיים ולמד הרבה יהדות, זאת פעם ראשונה שאני שומע שהעיקרון של העדפת מצוות שבין אדם לחברו על מצוות שבין אדם למקום היא לא עיקרון בסיסי ביהדות.

תגובת הדוס: א. אני שמח לשמוע שסטודנטים בטכניון לומדים יהדות.
ב. "חסד" - כפשוטו, "דעת אלוקים" - לימוד התורה, "זבחים ועולות" - המצוות המעשיות. הפסוק בא לומר, שאין ערך למצוות המעשיות אם הם נעשות בלי שהאדם עצמו נעשה יותר מרומם. אדם שעושה את המצוות ומתנהג עם חבריו כמו חיה, זה מראה שגם המצוות שלו אינם באות מלב טהור, אלא כ"מצוות אנשים מלומדה".
ג. הלל הזקן, לא רבי עקיבא.
ד. בלי פירוש רש"י אין שום הבנה למשפט של הלל הזקן. מה עם איסור עבודה זרה שנזכר בתורה יותר מכל דבר אחר? הכל זה רק "מה ששנוא עלך"?
ה. "דרך ארץ קדמה לתורה" - אין פירושו שזה יותר חשוב, אלא יותר בסיסי. המידות הטובות ודרך ארץ, הם הבסיס הראשון. זה כמו ההבדל בין מכונית ללחם, המכונית יותר לשובה ויקרה, אבל הלחם יותר בסיסי.

ואוו, אתה מתייחס לאנשים מאוד לא יפה והתגובות שלך מאוד לא מכבדות

אור | 11/04/2012 14:18:33

איך בדיוק הדוסיות שלך מתיישבת עם בין אדם לחברו? האם זה לא חלק חשוב בתורה? ומי שלוקה בכך, האם הוא דוס אמיתי או דוס צעצוע?

תגובת הדוס: עזוב אותי, אין סיכוי. אני מושחת, נוכל, חצוף, לא כדאי להתעסק איתי. עדיף שתגלוש באתרים אחרים.

אם כבר "עזבי אותי" - אני בת

אור | 15/04/2012 03:54:20

אני אור, בת. הגעתי לכאן במקרה ממש וצרמה לי דרך ההתנסחות כלפי אנשים. ניכר מהאתר שלך שיש לך הרבה ידע, אבל כמה חבל שידע זה לא הכול, ובמקרים כאלה זה אפילו עושה שירות הפוך, של חילול השם ולא קידוש השם. אתה ממש לא צריך להיפגע. קח את זה לתשומת לבך. היום כדי להיקרא דתי אדם נדרש למעט מאוד - אם זו אישה, אז צניעות, אם זה גבר, אז תפילות וידע בתורה. בין אדם לחברו זה לא אין וזה לא כלל מחייב כדי להיקרא דתי בחברה, אבל לא בשבילי. מבחינתי אי אפשר להיקרא דתי ללא התנהגות טובה. אני אעדיף ואכבד עשרות מונים אדם שאפילו אינו יודע אות אחת בתורה, אך את דבריו אומר בנועם והנהגותיו בדרך ארץ.

תגובת הדוס: סליחה, אבל בן אדם לחברו לא נמדד לפי הצורה שאדם מתייחס לכופרים ומחטיאי הרבים. בן אדם לחברו נמדד לפי הצורה שבה אדם מתייחס ליהודים כשרים, או לתינוקות שנשבו. הרי כל האתר הזה נועד כדי להפיע על יהודים. בשביל מה אני פתחתי אותו? איזה רווח יש לי ממנו? אם הייתי שונה ישראל, לא הייתי פותח את האתר.