יציאת מצרים – פרק ג'- בין הסטוריה למיתוס

מאת: הדוס | 1/27/2010 יסודות היהדות

אחד העמודים המרכזיים שעליו נשענת תורת ישראל, זה סיפור יציאת מצרים. כפי שהבאתי את דברי הרמב"ן, שסיפור יציאת מצרים טומן בחובו את כל יסודות הדת היהודית, כולל בריאה, השגחה, ונבואה. אין ספק שאם נוכל להוכיח את סיפור יציאת מצרים יש בזה הוכחה מוחלטת לכל עיקרי היהדות כולם, עד האחרון שבהם.
וכאן עולה השאלה הפשוטה, מי אמר שיציאת מצרים אכן הייתה. אולי זו בסך הכל אגדה עממית, כמו אלפי אגדות עממיות שהסתובבו בעולם העתיק, וחלקם גם בעולם המודרני, על מפלצות, פיות, שדים ורוחות?
כדי לענות על שאלה זו, עלינו לסקור קצת אל עולם האגדות, לטייל קצת בעולמם הפלאי של הפיות, ללטף את המפלצות, ולעקוב ברטט אחרי עלילותיהם המדהימות של גיבורי המיתולוגיה. אחרי סיור קצר בעולם ההוא, נחזור אל ספר התנ"ך, נפתח אותו, ואז נראה את ההבדל העצום. או אז נראה שיציאת מצרים זו תופעה שאין דומה לה, וכל השוואה בינה לבין הררי ההבל הנוכריים, זו השוואה מטופשת, ילדותית, ומחוצפת.
להלן נסקור את ההבדלים הבולטים בין יציאת מצרים לשאר המיתוסים האנושיים, ההבדלים שעושים את ההבדל בין שטויות והבלים לאמת אבסולוטית.
ההבדל הראשון בין ההסטוריה היהודית לסיפורי השדים של עובדי העבודה זרה העתיקים והמודרנים כאחד, הוא כמות הצופים.
בא נניח שסיפורי המיתולוגיה היוונית הם היו נכונים. האם על פי אותה מיתולוגיה מישהו ראה את כל עלילות השדים והאלים על פסגת הר האולימפוס? ומי הוא זה שראה את עלילותיו ה"נפלאות" של הרקולס? מי ראה את המלאך גבריאל מתגלה למוחמד, ומי ראה את שפע האור שיורד למוחו של בודה? היו מפלצות עם שבע קרניים, נחשים אדומים עם נקודות ירוקות שפולטות זיקי אש, פיות נוראיות עשו תהלוכות בלילות בחוצות העיירה, אבל האם הם קרו בראש כל חוצות, לעיני עם שלם?  כל ההגדות התרחשו תמיד אי שם, הרחק מעיני בשר ודם. שם למעלה, על פסגת האולימפוס. לך תוכיח. הפיות והמפלצות תמיד הסתובבו בלילות, כשאף אחד לא היה ברחובות.מקסימום ראו אותם שתי ילדות מבועתות. למה? מדוע? ממי הם פחדו? למה תמיד בלילות, ביערות, הרחק מן העין?
סיפורי התורה  לעומת זאת, נעשו כולם בפרסום שלא היה כדוגמתו בהסטוריה. עוד לא היה אירוע אחד בהיסטוריה, שנעשה לעיני עם שלם. אפילו אירועים שכן היו, לא נעשו בכזה פרסום, של עם שלם שהתקבץ למקום אחד, וראה במו עיניו את ים סוף נקרע, ואת מעמד הר סיני. כל אירועי התורה, החל מהמבול, דור הפלגה, אברהם אבינו, יציאת מצרים, כיבוש הארץ, כולם אירועים שנעשו לעין השמש, לעיני כל העולם כולו. לא בחושך., לא על פסגת האולימפוס, לא אירוע אלמוני בלי מקום ותאריך. לא ולא. הכל נעשה לאור היום.
אם הנוצרים היו מחליטים לספר, שישו ייבש את הכינרת, ושפך אותה על כל אירופה, כשהיא הופכת לקוקה קולה, עד שאירופה הפכה לנהר של קוקה קולה למשך שבועיים, האם מישהו היה קונה את זה? ועוד עם תאריך מדויק?
לכל סיפורי התורה יש מיקום מדויק, ותאריך מדויק. האם למיתולוגיות האחרות היו תאריכים? מישהו יודע מתי כיפה אדומה פגשה את הזאב? ואיפה זה היה?
סיפורי התורה הם סיפורים בעלי משמעות הסטורית. עם ישראל כולו היה עם של עבדים, והוא הפך לבני חורין, בארץ אחרת. האם אפשר להשתיל כזה סיפור? התורה מספרת איך נוצרו כל העמים אחרי דור הפלגה. העם הזה הגיע לשם, וההוא לשם, וכל זה בסך הכל 500 שנה אחרי דור הפלגה, ופחות מאלף שנה אחרי המבול.
בתורה יש תחזית מדויקת על עתידו של עם ישראל. תחזית שהתממשה עד הפרט האחרון. האם בכל המיתולוגיות והדתות האחרות יש כזה דבר?
התורה לא רק מספרת סיפורים. על סמך הסיפורים הללו התורה דורשת מעם ישראל רשימה ארוכה של דרישות, ששום דת לא מעיזה לדרוש ממאמיניה. למה? כי אם הנוצרים היו מעיזים לדרוש חצי מהדרישות של התורה, היו מעיפים אותם מכל המדרגות, יחד עם כל הסיפורים שלהם. רק עם שראה את אלוקיו פנים בפנים, יהיה מוכן לקבל דרישות מהסוג הזה.
נקח לדוגמא את השמיטה. בעידן העתיק, עד המהפכה התעשייתית, וודאי שבתקופת התנ"ך, כל הכלכלה הייתה בנויה על חקלאות. העונש לעם ישראל באותה תקופה, לכל אורך התנ"ך, זו עצירת גשמים. לא ירד גשם, אנשים מתו כמו זבובים. והנה באה התורה עם דרישה. להשבית את כל החקלאות לשנה שלמה. ופעם בחמישים שנה, להשבית לשנתיים רצופות!!! זה כמו אצלנו להשבית את כל המשק לשנתיים. איזה דת דורשת כאלו דרישות? ואיזה עם היה מוכן לקבל אותם? רק עם שראה במו עיניו את כל המאורעות העצומים, היה מוכן לקבל כזה עול.
לכל המיתולוגיות הקדומות, לא נמצאו עקבות בארכיאולוגיה. אירועי יציאת מצרים נמצאות בארכיאולוגיה שחור על גבי לבן. על זה אני מקווה להרחיב את הדיבור בהמשך.
העובדה שבכל המיתולוגיות הקדומות אין בנמצא אירועים ניסיים שאירעו לפני קהל עצום, מוכיחה כאלף עדים על כך שגם בעידן העתיק, היה זה בלתי אפשרי לבדות כאלו סיפורים.
על נקודה זו ארחיב במאמר הבא בסדרה.
לסיכום, כל אדם הגון שיבדוק את הדברים לעומק, יגיע למסקנה שאירועי יציאת מצרים הם עובדה הסטורית. מציאות ברורה שאינה מוטלת בספק, בדיוק כמו שאין לנו ספק שהיה אנשים בשם אריסטו, סוקרטס, ואפלטון, לפני 2500 שנה.
 ומי שעדיין לא השתכנע, אולי במאמרים הבאים.
 

תגובות

מילים חזקות...

תומר | 1/30/2010 11:34:14 PM

מפיו של מישהו המאמין ללא שום ספקות שנחש הילך על רגליים ודיבר אל אישה, ושאתון פצתה את פיה וניהלה שיחה עם בעליה. מאוד לא רציני.


תגובת הדוס: אין לי שום בעיה שאדם יאמין במפלצת ספגטי מעופפת, בתנאי שיש לזה הוכחות. ההבדל בין אמונה טפילה לידיעה רציונלית, הוא שלאמונה טפילה אין הוכחות, ולידיעה רציונלית יש. אדם שמאמין במנהיג פוליטי רק בגלל שיש לו עור שחור, ויש לו איזה מבטא מרתק, עם חיוך אצילי, הוא פתי, תמים, ונסחף אחרי התקשורת. מצד שני אדם שמאמין במפלצת ספגטי מעופפת, בגלל שהראו לו הוכחות מוחלטות שאותה מפלצת אכן קיימת, וגם הסבירו לו למה היא קיימת ומהיכן היא הופיעה, הוא אדם רציונלי. אם היו הוכחות לקיום המפלצת, מי שלא היה מאמין בזה היה, תסלח לי, הדיוט.

אז, למיטב ידיעתך הרציונלית

תומר | 1/31/2010 10:37:14 PM

נחש ואתון יכולים לשוחח עם בני אדם?

באמת, בלי להקניט. אמור לי אם יש נחשים ואתונות שמדברים, לפני שאתה מתבטא בביטול על הסיפורים של עמים אחרים.

תגובת הדוס: ניסים יש. לא כתבתי אחרת. אם יש בורא שברא את העולם, אין ספק שמי שברא את העולם, יכול לעשות בו כטוב בעיניו.
ההבדל הוא פשוט מאד. תורת ישראל נשענת על ניסים גלוים שנעשו לעיני עם שלם. ולכן הניסים הללו שאין אפשרות להכחיש אותם, גורמים לנו להאמין גם לניסים שהתורה מספרת בלי הוכחות.
אבל, בכל שאר הדתות והמיתולוגיות, אין אפילו נס אחד שנעשה לעיני קהל גדול. ולכן אין שום סיבה להאמין לאף מילה שלהם, ומי שמאמין הוא פתי.

מה התאריך?

חיים | 3/13/2010 10:18:59 PM

מה התאריך המדויק של מעמד הר סיני וקריעת ים סוף?

תגובת הדוס: ט"ו בניסן, ב'תמ"ח, עם זריחת החמה.

מפתיע

חיים | 3/14/2010 11:26:33 AM

חיים: מה התאריך המדויק של מעמד הר סיני וקריעת ים סוף?
תגובת הדוס: ט"ו בניסן, ב'תמ"ח, עם זריחת החמה.

חיים: ואני חשבתי שמתן תורה הוא בו' סיון (וקריעת ים סוף לא באותו יום של מתן תורה)
אז

אז לשיטתך יש מחלוקת בתאריך

חיים | 3/14/2010 11:37:38 AM

ע"פ סדר עולם רבא
השנה היא ב'תרס"ח
(ועוד לא הזכרנו את שיטת הצדוקים כהני המקדש)
מוזר שיש מחלוקת על אירוע שנעשה לעיני עם שלם

תגובת הדוס: את הנתון הזה לקחת מויקיפדיה. זו טעות חמורה!! תפתח את הסדר עולם ותראה בעצמך.
זו דוגמא מצויינת לסילופים המחרידים של ויקיפדיה.
בקשר לצדוקים- תראה לי איפה הצדוקים אמרו אחרת. אין כזה דבר.

לחיים, קצת מגוחך

מישו שמבין, ולא צריך הרבה | 3/14/2010 11:51:54 AM

אתה שואל : "מתי היה יציאת מצריים ומעמד הר סיני". אירועים שיש בינהם הפרש של 7 ימים בדיוק. נתנו לך את התאריך של הראשון מביניהם, ואתה שואל על מתן תורה שהתרחש 50 יום אחר כך?

אתה מוכן להסביר מה אתה רוצה???

למישו שמבין

חיים | 3/14/2010 12:48:59 PM

אני לעומתך לא מבין, אז אני שואל
אתה מתכוון ברצינות שבין מעמד הר סיני למתן תורה עברו חמישים ימים? אני תמיד חשבתי שזה אותו אירוע

תגובת הדוס: כן, עברו חמישים ימים.
כך מתחילה פרשת מעמד הר סיני-
א בַּחֹדֶשׁ, הַשְּׁלִישִׁי, לְצֵאת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם--בַּיּוֹם הַזֶּה, בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי. ב וַיִּסְעוּ מֵרְפִידִים, וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי, וַיַּחֲנוּ, בַּמִּדְבָּר; וַיִּחַן-שָׁם יִשְׂרָאֵל, נֶגֶד הָהָר. ג וּמֹשֶׁה עָלָה, אֶל-הָאֱלֹהִים; וַיִּקְרָא אֵלָיו יְהוָה, מִן-הָהָר לֵאמֹר, כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב, וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל. ד אַתֶּם רְאִיתֶם, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם; וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל-כַּנְפֵי נְשָׁרִים, וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי. ה וְעַתָּה, אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי, וּשְׁמַרְתֶּם, אֶת-בְּרִיתִי--וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים, כִּי-לִי כָּל-הָאָרֶץ. ו וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ.
הפרשה מתחילה עם זה שזה היה בחודש השלישי לצאתם ממצרים.

לא כתבתי ברור? סורי

המישו שמבין | 3/14/2010 1:06:39 PM

בין יציאת מצרים למעמד הר סיני עברו 50 יום.
יציאת מצרים: ט"ו ניסן. קריעת ים סוף, כ"א ניסן, מעמד הר סיני ו' בסיוון.

והיכן ההוכחות??.

דודיק | 1/9/2011 4:23:36 AM

הרי בכל מצרים לא היה מקום ל600אלף איש
הרי בכל מצרים היה מהגרים מארץ כנען ובשום מקום לא דיברו על בריחה כזאת של עבדים
ותדע שהמצרים ניהלו רשימות מאוד מדויקות
לגביי תנועות של אנשים
והרי נאמר באגדה שאתה מאמין בה שבכל העולם המיים נחצו לשניים דבר כזה היה חייב אבל חייב להירשם בתולדות העמים
ולפני שיקפצו לי פה אם פפירוס איפופר אז תקראו את מלא הפפירוס ולא רק ציטוטים שמתאימים לתנך זה עוד ביקורת מפי סופר על המלוכה

תגובת הדוס: א. לא היה מקום? מי אמר לך? ירון ידען? אתר חופש? דחילק.
ב. המצרים דיווחו הרבה על שני שבטים שברחו, שהם "עפירו" ו"עבירו". זה מתאים לדברי חז"ל ששבט אפרים יצאו לפני הזמן. ולכן - "עפירו" = "אפרים", "עבירו" = "עברים".
ג. אין כזה דבר תולדות העמים מלפני שלושת אלפים שלוש מאות שנה. לרוב אומות העולם אין שמץ של מושג איפה הם היו באותה תקופה. וגם אלו שכן יודעים משהו, זה רק קוים כלליים בלבד. ובפרט, שהכישוף היה מאד מצוי ואירוע על טבעי לא היה מותיר שום רושם.
ד. אני קראתי את הנוסח המקורי של הפפירוס, והוא מתאים לא רק לתורה, אלא לכל פרט מדברי חז"ל בגמרא והמדרשים.

מעמד הר סיני

מרדכי | 5/29/2011 9:20:50 AM

ב"ה

שמעתי שיש מקשים על מעמד הר סיני שמהווה ההוכחה הרצינית ביותר של הכוזרי לאמיתות התורה, שייתכן מאוד שהר סיני היה הר געש ובתרבויות הקדומות היו מייחסים להר געש אלים וכד' וכך גם משתמע מהפסוקים כגון אש, עשן.
אם אכן מדובר בהר געש ייתכן ועמ"י שמע קולות מוזרים וחשב שה, מדבר אליו, ומכאן ועד למכור לעם שלם כל מיני דברים המרחק קצר...

תגובת הדוס: שאלה קטנה לי -
מדוע כל הדתות האחרות לא יכלו להמציא מיתוסיפ כאלה?
אצלהם לא היו רעידות אדמה, הרי געש, צונאמי, אירועים משונים?
למה הם לא יכלו להיתפס על המיתוסים האלה וליצור כל מיני סיפורי בדים על התגלויות המוניות?
התשובה -
כי זה היה בלתי אפשרי. אנשים לא היו קונים את הלוקשים האלה.
אם זה היה אפשרי, היו מנצלים את זה.
לא ניצלו - סימן שלא יכלו., בודאות של מאה אחוז.