בין גבישים לאוזניים
אחד הטיעונים הנפוצים של כוהני הדת האתאיסטית, היא ההשואה שבין מנגנונים ביולוגיים מורכבים לבין תופעות מסודרות כמו גבישים וחלוקי נחל. על פי השואה זו, כשם שלא ניתן להסיק מהסדר לכאורה ששורר בין חלקיק הגביש על מסדר תבוני שעמל לסדרם, כך אין אפשרות להסיק על קיומו של מסדר תבוני שסידר את המערכות הביולוגיות בצורתם הפלאית.
הטענה הזאת, כמו כל טענותיהם, בנויה על טעות אופטית פשוטה עד להחריד, שאותה נחשוף במאמר זה.
התשובה על שאלה זו תתחלק לשלושה שלבים -
1. חילוק. בשלב זה אבאר את החילוק באופן כללי, מתי צורה מעידה על יוצר ומתי לא, מבלי להסביר למה ומדוע.
2. הוכחה. אביא הוכחה פשוטה ונמרצת לחילוק זה.
3. הסבר. ההסבר לדעתי הוא פשוט מאד, אבל מנסיוני הארוך חלק נכבד מהקוראים, במיוחד שנמצאים בשלב המתקדם והסופני של מחלת האתאיזם, לא יצליחו לרדת לעומק הענין, ולכן עליהם יהי להסתפק בשני השלבים הראשונים.
עכשיו נעבור לפירוט של שלושת השלבים.
ישנם שני מושגים שונים לחלוטין. ישנו מה שנקרא "סדר" ויש תופעה שנקראת "תכליתיות".
לדוגמא -
אם אני רואה שורת אבנים מסודרת בצורה של עיגות מדויק, זהו סדר, אך ללא תכליתיות. אין שום תכלית ומטרה לאותו סדר.
לעומת זאת, אם אני רואה את האבנים מסודרות בצורת המילים "ברוך הבא" הרי שאין כאן סדר, אלא תכליתיות. הסדר של האבנים היה חסר משמעות לחלוטין, אלמלי הייתה לצורות אלו משמעות אנושית.
לסדר יש משמעותית עצמית, שאיננה תלויה בגורמים חיצוניים. העיגול המושלם, זו צורה בעלת משמעות עצמית, של קו מרחק שוה מנקודת האמצע. למגן דוד יש משמעות של סדר. אלו שני צורות זהות, מקוים ישרים, שנמצאות בצורה הפוכה זו מזו, כשהם יוצרות שש צורות זהות קטנות יותר בשוליים.
הסדר, יכול להיווצר על ידי כוחות טבעיים. לדוגמא, יתכן למשל שסופת הוריקן עגולה תיצור מעגלים של אבנים על קרקעית המדבר. ואולם, אותה סופת הוריקן לעולם לא תיצור את המילים "מחאת הקוטג" על המגרש בכניסה למחלבה של תנובה. ההבדל אינו נעוץ ברמת המורכבות אלא במשמעות שלה.
לפעמים, ניתן למצוא צורות שמכילות את שני התכונות בבת אחת. למשל - דגל ארה"ב. יש בו גם סדר וגם משמעות.
אם אדם הולך על שפת הים, ופתאום הוא רואה שעון על החול. הוא משוכנע ללא כל ספק כי מישהו יצר את השעון הזה, והוא לא נוצר סתם כך מהחול וגלי הים, גם אם החומרים ממנו עשוי השעון מצוים בסביבה בשפע.
מדוע?
כי תכליתיות מוכיחה על מתכנן.
נשאלת השאלה -
הרי אותו אדם בעצמו, אילו נתקל בגביש מסודר, לא היה מסיק מכך על גורם תבוני שסידר אותו.
מה ההבדל?
למה גביש כן ושעון לא?
על כרחך, שישנו חילוק בין סדר לתכלתיות. סדר כן, תכליתיות לא.
הסדר היא תכונה עצמית. היות וכך, גם לסיבות שגרמו לסדר יכולים להיות תכונות עצמיות. למשל - ישנה סיבה עצמית שגורמת לסופת הטורנדו להסתובב בצורה מעגלית מדויקת, סביב לנקודה אחת, וסיבה זו יכולה לגרום גם לאבנים או לחול להסתדר בצורה מעגלית.
ואולם, לגבי תכלתיות מדובר במשהו אחר לגמרי. כאן, אין שום משמעות לסדר של החומר כשהוא בפני עצמו. למשל, למנוע של מכונית אין שום משמעות פנימית, מלבד העובדה שהוא מסוגל ליסוע. שום סופת טורנדו לא תתעצב בדיוק בצורת מנוע של מכונית, מתוך אינסוף צורות אפשריות, מהסיבה הפשוטה - ההבדל בין צורה זו לצורות אחרות, איננו הבדל עצמי, אלא הבדל שנוגע לפונקצונליות שלה, לתכליתיות. כדי ליצור צורה כזו, על היוצר לדעת ולהבין את המשמעות שלה. כלומר להיות גורם תבוני לחלוטין, הפועל מתוך הכרה והבנה.
המשכיל יבין, ושאינו מבין יסתפק בשני השלבים הראשונים.