חנוך לנער על פי דרכו. בין חינוך אמריקאי לאמא הסינית.
הספר "המנון הקרב של אמא נמרה" חולל סערה גדולה בסוגיית החינוך המערבי הליברלי, מול החינוך השמרני הנוקשה. מה היא עמדת התורה בנושא זה?
הספר "הימנון הקרב של אמא נמרה" חולל סערה רבתי בקהילת החינוך בארה"ב בפרט ובמדינות המערב בכלל. הספר יצא לאור בינואר 2011, על ידי איימי צ'ואה, פרופיסור למשפטים מאוניברסיטת ייל. איימי היא מהגרת מסין, נשואה ואם לשתי בנות. בספרה טוענת צ'ואה, כי השקיעה של המעצמה האמריקאית מצד אחד, ועליתה המהירה של סין, נובעת מהבדלים מהותיים בגישת החינוך. (מאד קל ונוח ללגלג על האיפריה האמריקאית בשעת משבר זו.) צ'ואה בספרה מתארת שתי גישות הפוכות לחלוטין לסוגיית החינוך. ההורים האמריקאים נותנים לילדים חופש לבחור בעצמם את דרכם. הם אינם כופים ואינם נוקשים. ההורה הסיני, לעומתם, יודע היטב מה טוב ומה נכון, וערכים אלו הוא כופה על בניו בנוקשות. הוא מחנך את ילדיו להשגיות ושאפתנות, ואינו מחמיא להם על כל שטות.
הספר עורר מהומה גדולה. מאמרי ביקורת רבים נכתבו אודות הספר, בארה"ב ובעולם כולו. אנשים רבים רואים בתיאורה של צ'ואה על החינוך הנוקשה אותו העניקה לבנותיה, מעשים שלא יעשו, הגובלים בעברות פליליות. מאידך, אמריקאים רבים דווקא מזדהים עם עמדותיה ועם בקורתה על שיטת החינוך האמריקאית הפייסנית וחסרת הגבולות והסמכות ההורית.
מה היא דעת התורה על סוגיא זו? האם התורה דוגלת בחינוך רכרוכי וסובלני מהזן האמריקאי, או בחינוך קפדני ונוקשה מהזן הסיני?
מצד אחד התורה אכן רוצה חינוך שבו ההורים והמורים הם אלו שמתוים את הדרך לבניהם ותלמידיהם בכל התחומים.
גישה זו מובלטת בפסוקים רבים –
"שמע בני מוסר אביך, ואל תיטוש תורת אמך" (משלי א' ח')
"חוסך שבטו שונא בנו, ואוהבו שיחרו מוסר" (שם יג' כד')
ועוד.
ואולם, מצד שני אנו מוצאים בתנ"ך גם את הצד השני של המטבע.
"חנוך לנער על פי דרכו, גם כי יזקין לא יסור ממנה". (שם כב' ו')
ובביאור הגר"א שם כותב –
"'חנוך לנער על פי דרכו' - לפי דרך מזלו וטבעו תחנכהו ותדריכהו לעשות מצות, ואז גם כאשר יזקין 'לא יסור ממנה'. אבל כשאתה מכריחו נגד טבעו, עתה ישמע לך, מיראתו אותך, אבל אחר כך בעת יוסר עולך מעל צוארו יסור מזה, כי אי אפשר לו לשבר מזלו".
נמצא אם כן שהדרך הנכונה היא באמצע. מצד אחד – "חנוך לנער". תחנך, תדבר, תדריך. על תתן לנער לגדול פרא, על פי דמיונותיו ושכלו המוגבל וחסר ניסיון החיים. אך מצד שני חינוך זה צריך להיות "על פי דרכו". אל תנסה להכניס אותו למיטת סדום שאיננה מתאימה לכוחותיו וכשרונותיו.