איך לקרוא עיתון - הדרכתו של הרב מבריסק

מאת: נח גוטמן | 9/7/2011 אקטואליה

אחד הגולשים באתר שלח לי איזה שהוא "מחקר" הטוען כביכול שבחינוך החרדי הממוצע של תלמידים בכיתה עומד על כעשרים וחמש תלמידים בכיתה. כמובן ש"נתון" מגוחך זה הוא שקרי לחלוטין. כל ילד חרדי יודע שבשום תלמוד תורה חרדי במעמד של מוסד פטור אין פחות מארבעים תלמידים בכיתה.

המחקר ההזוי הזה, הזכיר לי מעשה נאה ששמעתי מאבי שליט"א, על הרב מבריסק.

הרב מבריסק היה אחד ממעצבי דמותה של היהדות החרדית בארץ ישראל בתקופה הקריטית של הקמת המדינה. הוא היה הסמן הימני בהתיחסות למדינת ישראל. הוא התנגד לקבלת תקציבים מהמדינה, סירב להורות בגלוי על הצבעה בבחירות, אך התנגד בחריפות להפגנות נגד המדינה, בשל שיקול מקורי במיוחד - הוא חשש משפיכות דמים מצד השוטרים החילונים. חלק גדול מדעותיו לא התקבלו הלכה למעשה, אולם הוא הצליח להשפיע השפעה מכרעת על אופיו והליכותיו של הציבור החרדי בכלל והליטאי בפרט. הרב שך, המנהיג המיתולוגי של הליטאים היה תלמידו ומובהק, וממשיך דרכו בנושאים רבים.

פעם אחת ראה הרב מבריסק את בנו של אחד ממקורביו עומד וקורא עיתון. הרב לקח מידיו את העיתון ואמר לילד "הבה ואלמד אותך כיצד קוראים עיתון.

אתה רואה מה כתוב פה, בכותרת?

"המלך עבדאלה הודיע כי..."

ובכן, עליך לדעת קודם כל, שהסיפור הזה כפי שכתוב בעיתון, לא היה ולא נברא.

עכשיו, תקרא את הכתבה, ומתוך מה שלא היה, תנסה להבין מה כן היה..."

כנראה שצריכים להעתיק טכניקה זו גם למחקרים מדעיים.

תגובות

עוד סיפור על הרב.

משפיע | 9/7/2011 10:02:06 PM

במלחמת השחרור גר הרב בירושלים, ירושלים הופגזה ע"י הירדנים, עוזרו סיפר כי כאשר נפלו פגזים רחוק מביתו, היה מאוד לא רגוע, אבל כאשר הפגזים נפלו ליד ביתו היה רגוע, לשאלה מדוע הוא רגוע דווקא כאשר הפגזים נופלים קרוב לביתו? הוא ענה כי כאשר הפגזים נפלו רחוק, היה מחוייב על פי ההלכה לצאת ולעזור לאנשים שנפגעים בהפצצות, ולא עשה זאת, לכן לא היה רגוע, אבל כאשר ההפגזות קרובות, סכנה לצאת מהבית, לכן אינו מחוייב לצאת ולעזור לנפגעים. הוא גם שמר טינה לדתיים הלאומיים כי בעצם ימי הלחימה רצה לברוח מהארץ שהיא מקום סכנה, והם הבטיחו לו כרטיס עליה לאוניה שהפליגה מחיפה, הוא הגיע לנמל אולם לא קיבל הכרטיס ונאלץ בעל כורחו להישאר במדינה הציונית.

מלבד העיתונים החרדים

חילוני חרד | 9/7/2011 10:27:05 PM

כל מה שכתוב שם הוא בלי ספק אמת צרופה

תגובת הדוס: ברור.

שתי שאלות לי אליך

מילטון גון | 9/8/2011 9:27:07 AM

1. האם אתה מעתיק את הטכניקה הזו ל*כל* המחקרים המדעיים, ובהתאם לכך מסרב להשתמש בכל פיתוח טכנולוגי המבוסס עליהם, מחשש שיתברר לפתע שאינו בטיחותי כיוון שמחקר עליו התבסס הפיתוח מוטעה, או שמא אתה נוקט בה רק כשנוח לך?

2. איך לדעתך אמור להתנהל דיון רציני בין אנשים, אם מחקרים הפכו למקור לא לגיטימי לראיות, ומהו סוג הראיות ש*כן* מתאים לדיונים איתך - תחושות בטן וניסיון אישי?
ומה עושים במקרה שתחושות הבטן או הניסיון האישי של המתדיינים שונים זה מזה?

תגובת הדוס: א. כמעט כל ההמצאות הטכנולוגיות, חוץ מתחומי הרפואה, אינם קשורים כלל למדע, ולא הומצאו על ידי מדענים כלל וכלל.
ב. יש דבר שנקרא "חשיבה לוגית". המדע של היום, איננו לוגי בהכרח. יש הרבה מקום לתחושות בטן במדע. יש ענפים שפחות, ויש ענפים שיותר. ענפים כמו חקר ההיסטוריה הקרובה והרחוקה, ועוד, מבחינתי אינם מדע בכלל, אלא עיסוק תרבותי כלשהו.
ג. עדין לא נמצאה ולא תמצא לעולם הדרך להגיע לחקר האמת. הלואי שהיה אפשר לקבוע כללים ברורים בשאלות מהסוג הזה. אחרי כל הכללים שתנסה לנסח, תמיד ההכרעות הרציניות יתגלגלות לבסוף לפתחו של השכל הישר שעובד מעל כל הכללים.

בקיצור, כל חילוני הוא שקרן ואלים בהגדרה

סטודנט בטכניון | 9/8/2011 9:30:12 AM

מה אני אגיד, אחלה של הנהגה מוסרית מגדולי הדור.
ואחרי זה החרדים מתלוננים שהחילונים לא מתייחסים אליהם יפה.

בזכות העיתונים החילונים, יש היום עיתונים חרדים.

משפיע | 9/8/2011 11:12:27 AM

לאחר שהומצא הדפוס, אסר החתם סופר להשתמש בו משום חדש אסור מן התורה. כולל הדפסת עיתונים. באו אליו ואמרו כי הציונים מדפיסים עיתונים שרוח התורה אינה נוחה הימנו, והחרדים בדרכם לבית המדרש ובחזרתם מציצים בעיתונים הציונים ונפגעים. מיד התיר הדפסת עיתונים, וכיום רב מספר העיתונים החרדים מהציונים, ובא לציון גואל.

תגובת הדוס: הסטוריה חדשה אני רואה פה. מעולם לא שמעתי על איסור או היתר של החת"ס על הוצאת עיתון.

השאלות בעינן עומדות

מילטון גון | 9/8/2011 9:02:52 PM

1. אשמח לקבל הסבר קצר, כיצד ניתן היה להמציא את מקלט הרדיו בלי המשוואות של מעגל RLC, את התאורה הפלורסנטית בלי הכימיה, את מטוס הסילון בלי משוואות הלחץ או את מראות החד כיווניות בלי חוקי האופטיקה.
לחילופין אשמח אם תיתן לי דוגמה אחת ויחידה להמצאה טכנולוגית משמעותית, שהומצאה לפחות עשרות שנים לפני שהידע התיאורטי שמאחוריה התגלה. אם אין לך דוגמה כזו, אבקש להבין למה דבר כזה לא קרה מעולם אם הטכנולוגיה אינה מבוססת על המדע - כדבריך.

2. מהי "חשיבה לוגית", כיצד ניתן לקבוע באיזו עמדה בדיון נתון היא תומכת, ומהיכן אתה יודע שהיא בהכרח הכלי הנכון להכרעת ספקות.

3. למה נראה לך שהשכל הישר הוא הכלי הטוב ביותר להכרעת ספקות? הלא מוכרים לנו מגוון גדול של מקרים בהם הוא מטעה אותנו.

תגובת הדוס: א. רוב ההמצאות הגדולות כמו המצאת המכונית, המטוס, הנורה, הומצאו על ידי אנשי עמל בלתי אקדמאים כלל וכלל. המדע משכלל את ההמצאות הללו, אבל ההמצאה הבסיסית בדר"כ איננה מגיעה מהכיון של המדע המאורגן.
ב. אתה יודע מהי חשיבה לוגית, למדת בחברון. (ע"ע ויכוחים עם הרב חברוני... עשיתי עליך מחקר רציני...)
ג. השכל הישר הוא הכלי הטוב ביותר. נכון הוא מזייף המון, אבל הרבה פחות מכל מערכת אחרת. המדע הוא אחד הכלים המרכזיים והחשובים העומדים לרשותו של השכל הישר, אך אינו מהוה תחליף לשכל בעצמו.

להטייה זו ("כל ילד חרדי יודע")

נתן | 9/8/2011 10:01:23 PM

קוראים כהנמן וטברסקי- הטיית השכן: אם לשכן שלי ולגיס שלי ולכל מי שאני מכיר יש חמישה ילדים, אז לכולם יש חמישה ילדים. זו כמובן דרך שגויה לחלוטין לעשות סטטיסטיקה.
מה דעתך על הנתונים הבאים, האם גם הם שקריים?
1. 70% מהחרדים מוגדרים עניים.
2. ב-70% מהמשפחות החרדיות האישה נושאת בעול הפרנסה ומשק הבית.
3. בקרב החרדים רק 40% עובדים ומשלמים מיסים.
4. במוסדות החינוך החרדים לא נלמדים מקצועות הליבה, ו-80% מהחרדים לא מעוניינים בהכנסתם.
5. 80% מהחרדים תומכים באפלייה על רקע עדתי.
6. רק 10% מהחרדים משרתים בצבא.
לתשובתך אודה.

תגובת הדוס: אם אני אציג לך מחקר שלשמונים אחוז מהמשפחות החילוניות יש למעלה משמונה ילדים. מה תגיד על המחקר הזה? בדיוק מה שאני אומר על המחקר הנ"ל.
ולנתונים -
1. תלוי מה נקרא עני. המודד לעניות נקבע לפי אמות מידה חילוניות, בזמן שצורת החיים החרדית היא חסכונית בלי שום השוואה לחיים החילוניים, ולכן ההגדרה עני צריכה להיות שונה.
2. נשמע לי מוגזם. חוץ מהציבור הליטאי, רוב החרדים עובדים.
3. כנ"ל. יתכן שצורת החישוב היא לפי מס' נפשות כולל ולא רק אלה שבגילאי העבודה.
4. אמת.
5. מופרך. הרי שבעים אחוז מהחרדים הם ספרדים. האם הם תומכים באפליה עדתית?
6. הגיוני.

חבל שלא ענית לאף אחת מהשאלות

מילטון גון | 9/10/2011 3:29:14 PM

נמחק

תגובת הדוס: כאן לא מגיבים בשבת קודש.

האם קראת פעם את הספר חיי שלמה מימון?

עידו לם | 9/11/2011 12:56:32 PM

.

תגובת הדוס: לא קראתי.
אתה מוזמן להביא כל רעיון, הגיג, עובדה, שראית שם, ונדון לגופו של ענין.
בכל מקרה, אין הבדל מבחינת הנאמנות של אנטישמי עוכר ישראל מלפני מאתים שנה לנאמנות של האנטישמיים המודרניים. אני מאמין לסיפורים והתיאורים שלו באותה מידה שאני מאמין לסיפורים של הכתב לענייני חרדים בידיעות אחרונות.
נקודה נוספת -
כדי לראות דינוזאורים אתה הולך למוזיאון, כדי לראות אנשים אינך הולך למוזיאון אלא יוצא לרחוב.
היהדות החרדית חיה ונושמת, תודה לקל. כדי לראות איך נראים חייהם של יהודים חרדים אינך צריך לקרוא ספרים של אנטישמים מתנועת ההשכלה.

זה מאוד זול להאשים את שלמה מימון באנטישמיות ובעיקר עלוב

עידו לם | 9/11/2011 3:11:33 PM

האיש מעולם לא הפסיק להיות יהודי ובוודאי שלא חבר לאנטישמים הוא בסה"כ מתאר איך באמת נראו חיי יהודי פולין ואת התפלות והטיפלות שהם התעסקו בה.

תגובת הדוס: אינני מכיר את כתביו של האיש, אבל הרוח הכללית של כל יתר חבריו הייתה רוח של בוז ליהדות והערצה עיוורת לתרבות הגרמנית. הם ניסו כל הזמן ליצור "גרמנזציה" של היהדות במזרח אירופה.
אחרי מאה שנה אכן התממש חזונם, והיהודים המסכנים במזרח אירופה אכן זכו לטעום את נחת זרועה של התרבות הגרמנית אנינת הטעם והמעודנת, מהמורים המדופלמים היטלר ושות'.