ניצוצות לפרשת לך לך
קו פרשת המים
פרשת לך לך מתחילה נושא חדש. בתחילת הפרשה, אנחנו נפרדים מהעולם החיצון. בשתי הפרשיות הראשונות, התורה דיברה על העולם, על הבריאה, ועל המין האנושי. מכאן ואילך, אין התורה מזכירה לכל אורך התנ"ך שום אירוע חיצוני שאיננו נוגע בצורה כזו או אחרת לעם ישראל.
תולדות אברהם אבינו
התורה איננה מספרת לנו שום פרט משמעותי על מעשיו וצדקותו של אברהם אבינו לפני שנגלה אליו הקב"ה. לא כתוב שהוא היה צדיק. את זה התורה השאירה לחז"ל. מדוע? אינני יודע.
מלחמתו של אברהם אבינו בעבודת האלילים
מן הראוי לצטט את דברי הרמב"ם המתאר את מעשיו של אברהם אבינו על פי חז"ל -
...וידע שכל העם טועים, ודבר שגרם להם לטעות, זה שעובדים את הכוכבים ואת הצורות, עד שאבד האמת מדעתם; ובן ארבעים שנה, הכיר אברהם את בוראו. כיון שהכיר וידע, התחיל להשיב תשובות על בני אור כשדים ולערוך דין עימהם, ולומר שאין זו דרך האמת, שאתם הולכים בה. ושיבר הצלמים, והתחיל להודיע לעם, שאין ראוי לעבוד אלא לאלוה העולם, ולו ראוי להשתחוות ולהקריב ולנסך--כדי שיכירוהו כל הברואים הבאים; וראוי לאבד ולשבר כל הצורות, כדי שלא יטעו בהן כל העם, כמו אלו שהן מדמין, שאין שם אלוה אלא אלו. כיון שגבר עליהם בראיותיו, ביקש המלך להורגו; נעשה לו נס, ויצא לחרן. והתחיל לעמוד ולקרות בקול גדול לכל העם, ולהודיעם שיש אלוה אחד לכל העולם, ולו ראוי לעבוד. והיה מהלך וקורא ומקבץ העם מעיר לעיר ומממלכה לממלכה, עד שהגיע לארץ כנען, והוא קורא, שנאמר "ויקרא שם--בשם ה', אל עולם" (בראשית כא,לג). וכיון שהיו העם מתקבצין לו ושואלין לו על דבריו, היה מודיע לכל אחד ואחד לפי דעתו עד שיחזירהו לדרך האמת, עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות, והם אנשי בית אברהם. ושתל בליבם העיקר הגדול הזה, וחיבר בו ספרים. והודיעו ליצחק בנו, וישב יצחק מלמד ומחזיר; ויצחק הודיעו ליעקוב ומינהו ללמד, וישב מלמד ומחזיר כל הנלווים אליו.
"ואגדלה שמך"
אברהם אבינו הוא ככל הנראה האדם המפורסם ביותר שחי בתקופה ההיא. כמעט שאין ילד בכל העולם שלא שמע על אברהם אבינו. שמו מוזכר בפי כל בהערצה.
כמובן שנתונים אלו לא היו קיימים בתקופת התנ"ך.
איש לא יכל לצפותם בשכל האנושי.
ישמעאל - "והוא יהיה פרא אדם"
חלפו אלפי שנים, וכלום לא השתנה. פרא אדם היה, פרא אדם נשאר.
איזו שמחה... ההמונים בעזה חוגגים. מה קרה? זכו בלוטו? הכלכלה פורחת? לא ולא. משהו אחר. הם הצליחו להרוג כמה יהודים. לא סתם להרוג, להרוג להרוג. בדם קר.
כלכלה? שלום? תיירות? את מי זה מעניין. שתיחרב הכלכלה, שתמות התיירות, העיקר שיהיה כבוד. וגם טילים והרבה דם, איזה כיף.