"למה דווקא האלוקים שלך?"

מאת: הדוס | 11/7/2010 שאלות נפוצות

"למה דווקא האלוקים שלך"

את השאלה הזו, אני שומע שוב ושוב.
מאחורי השאלה הזו מסתתר חוסר הבנה בסיסי בדתות בפרט,  ובדתות המונותיאיסטיות בפרט. עצם המחשבה כאילו לכל דת בעולם  יש את האלוקים שלה, זו טעות חמורה.
לאדם שאיננו בקיא בנושא מצטיירת התמונה כאילו כל הדתות בעולם נחלקות בשאלה מי ברא את העולם. היהודים מייחסים את זה לאלוקי ישראל, המוסלמים לאללה, היוונים לזאוס, וכן הלאה. ממילא כמובן שצפה ועולה השאלה, אתה מוכיח שמישהו ברא את העולם, אבל למה להניח שזה היה דווקא האלוקים שלך.
התפיסה הזו איננה נכונה לחלוטין. הויכוח בין הדתות הוא הרבה יותר קטן ממה שאנשים חושבים, הן ביחס לדתות המונותיאיסטיות, והן ביחס לעודי עבודה זרה.
הדבר הראשון שעלינו לדעת בנושא הזה הוא, שכל שלושת הדתות המונותיאיסטיות, היהדות, הנצרות והאיסלאם, מאמינים באותו אלוקים בדיוק. כל אחד קורא לו בשם אחר, אבל הבסיס הוא אותו דבר.
הדתות הקרובות ביותר, הם היהדות והאיסלאם, הרבה יותר מאשר הנצרות. אמנם הנוצרים העתיקו את התנ"ך בצורה הרבה יותר מדוייקת, אבל בין היהדות לנצרות יש פער בסיסי שאינו קיים בין היהדות לאיסלאם. המוסלמים מאמינים באותו בורא שבו מאמינים היהודים והם מכירים בכל נביאי היהדות. מצד שני היהדות אינה דורשת מהערבים לשמור את תורת משה, אלא רק על שבע מצוות בני נח, שנכללות ברובם בקוראן. כל הויכוח מתחיל ונגמר בנבואתו של מוחמד. אבל בבסיס האמונה בבורא אין שום הבדל.
מול הנוצרים העינינים הרבה יותר מסובכים. הנוצרים הקתולים נחשבים לפי חלק מהפוסקים לעובדי עבודה זרה בשיתוף. הם אמנם מאמינים בבורא אחד שברא את העולם, אבל לשיטתם יש עוד משהו, שהחלק שלו לא ברור, וכל פלג בנצרות מסתכל על זה באופן שונה. אבל האלוקים העליון, זה שברא את כולם, הוא אותו אלוקים כמו ביהדות והאיסלאם.
עד כאן דיברתי על הדתות המונותיאיסטיות, אבל מי שמכיר את הנושא יודע, שכך הם פני הדברים גם ביחס לעובדי עבודה זרה.
בכל הפנתאונים של כל עובדי העבודה זרה בעולם, בראש הפנתאון מופיע באופן קבוע האל הגדול, זה שברא את העולם כולו, וזה שברא גם את שאר האלילים הקטנים שמתחתיו. האל הזה הוא אותו אלוקים של הדתות המונותיאיסטיות.
כל הדתות בעולם מודות שהעולם נברא על ידי אלוקים אחד, שהוא הוא מחויב המציאות, העילה הראשונה, שאין לפניו כלום. על זה אין שום ויכוח. כל הויכוחים הם על השלב הבא. וגם בשלב הזה, שבו מתנהל הויכוח, הפערים הם הרבה יותר קטנים ממה שחושב מי שלא למד את הנושא.
לפי כל הדתות, הבורא ברא מלאכים, שבאמצעותם הוא מנהל את העולם. זוהי מסורת כלל עולמית, אחת המסורות שכנראה הגיעו עוד מאדם הראשון. הויכוח הוא האם מותר לנו לעבוד לאותם מלאכים, או שזהו איסור. כך שהויכוח בין הדתות המונותיאיסטיות, לפליאותאיסטיות , הוא לא נוגע כמעט לאמונה הבסיסית בבריאת העולם. ובין עובדי העבודה זרה עצמם, כמעט שאין שום ויכוח, כי כל אחד בחר לעצמו מלאך אחר לעבוד לו, ורובם עובדים למספר אלילים בו זמנית.
גם בין הדתות המונותיאיסטיות הויכוח הוא הרבה יותר קטן. לפי כל הדתות המונותיאיסטיות העם היהודי הוא העם הנבחר, והוא העם היחיד שזכה להעמיד עשרות נביאים במשך 1500 שנות נבואה. הויכוח הוא האם בהמשך קמו נביאים חדשים לאומות העולם שהפכו את הקערה על פיה.
כך שהשאלה היא איננה למה דווקא האלוקים שלך, אלא למה דווקא יהדות ולא דתות אחרות.
ועל זה כתבתי מאמר נפרד בשם "למה דווקא יהדות", וכן המאמרים על יציאת מצרים.
בברכה,
הדוס.

תגובות

אבל מה עם כל הדתות הלא מונותיאיסטיות

עומרי | 3/2/2010 9:58:40 AM

מה עם המיתולוגיה הרומאית, מה עם כל השבטים האפריקאים....
לאורך כל ההיסטוריה האדם יצר לעצמו אמונות שאין להן כל בסיסי.......
אז למה ביהדות זה שונה?
זה פשוט לא... זה אותם אנשים(כי כל בני האדם דומים) אם אותם רצונות(אנחנו יותר טובים כי אלוהים איתנו..).
קיצר אני פשוט רואה תכונה אצל בני אדם, שאוהבים להגיד " אני יודע יותר ממך" , ממציאים שקרים וגורמים לאנשים להאמין להם. 

תגובת הדוס: שאלה מצוינת, כתבתי עליה מאמר בשם "למה דווקא יהדות" יעוין שם.