למה יש אברכים?

מאת: יאיר טיילור | 5/2/2012 יסודות היהדות

שאלה משונה, אה? מי צריך לומדי תורה? קרה פעם שלא היו לומדי תורה בעם ישראל? עם ישראל שרד 1940 שנות גלות ללא מדינה, אבל כמעט לא שרד 70 שנות קומוניזם בלי תורה.

אבל בזמן שנער הפייסבוק, מר לפיד, פונה לקהל היעד הרדוד שלו, במסר המגלם את מלוא עומק המחשבה של ד"ר-ללא-תעודת-בגרות, ואשר התחנך על מורשת "פפריקה", ובשתי מילים מציג את כל עושר החשיבה שלו: "איפה הכסף?" (אני, כבוחר פוטנציאלי, די נעלבתי)

 

לא אכנס כעת לדקויות על תקציבים למוסדות תקשורת, או על רכב זול בשווי של 360,000 ש"ח (במקום הBMW היקרה יותר...) סכום שחרדי ממוצע לא רואה ב10 שנים, למרות שהוא יושב על השיבר הכי ראשי של המדינה ומלהטט בתקציב כאוות נפשו. איך זה? כשתוציאו דוקטורט בלי תעודת בגרות (וגם יהיה לכם ג'ל בשיער ואחלה פוזה) תבינו גם את זה.

 

אבל למה לנו לרדת לשפת הרחוב? אנחנו צריכים לתת לעצמינו הסבר הולם: מדוע אברך מקריב את כל חייו למען לימוד התורה. כל חייו: כולל מעמד כלכלי, מעמד חברתי, סטטוס, רמת חיים, קריירה, טיולים לחו"ל, מלונות, ועוד המון המון דברים שאדם משכיל מסוגל לעשות עם עצמו.

יותר מכך: למה צריך "כוללים": 70,000 אנשים צעירים, משכילים במיטב שנותיהם המבלים 9-11 שעות ביום, ללא סופ"ש וכמעט ללא חופשות, בין גליונות מצהיבים כתובים ארמית עתיקה, ועוסקים בשאלת "ביצה שנולדה ביום טוב" (סוגיה מדהימה, דרך אגב)

 

התלמוד (בבלי) מספר על רבי עקיבא (המאה ה1-2 לספירה) אחד מגדולי התנאים שהעמיד 24,000 תלמידים. כאן קרתה טרגדיה מזעזעת: כולם מתו במגיפה איומה, בזמן מאוד קצר. מתי? בין פסח לעצרת. ימי ספירת העומר שאנחנו מציינים בשבועות אלו. והגמרא מתארת: "והיה העולם שמם, עד שבא רבי עקיבא לרבותינו שבדרום ושנאה להם" (לימד אותם את התורה)

תזכירו לי בהזדמנות לדבר על כל המגפה הזאת, אבל אני מתמקד במילים אחרות: "והיה העולם שמם" שמם? אמנם אין בידי אומדן מדויק על שיעור אוכלוסיית כדור הארץ במאה השנייה, אבל עדיין יש לי הרושם שמדובר בלפחות כמה מאות מליונים אם לא מליארדים. איך משפיעים 24,000 על דבר כזה?

אני מניח שווקים המשיכו לפעול בקול סואן, הדרכים היו עמוסי אדם, פוליטיקאים התגוששו, ואימפריות נלחמו, ובכל זאת, העולם היה שמם. עולם בלי תורה הוא לא עולם, הוא שמם.

 

למה?

 

בואו נחשוב לרגע. אנשים יוצאים לעבודה? בשביל מה? בשביל שיהיה כסף. בשביל מה? לקנות אוכל ולאכול. בשביל מה? במילה אחת: הישרדות.

מה באמת יעשה את החברה האנושית לאנושית?

מי יהיה ערב לכך שלא נידרדר לתהומות השחיתות?

 שלא ננתק חולים וסניליים ממכונות הנשמה,

שנתעדף מתן תמיכה לזולת על חשבון הרווחה שלנו,

שנכיר טובה לישיש שפעם גידל אותנו,

שנעריך את החמלה כערך ואת הסובלנות כבסיס,

שנבין שבגידה היא רצח נפשי,

שיבטיח לנו שהילדים ישמעו למילה שלנו,

ושמילה של עמית בעסקים היא אכן מילה,

היהדות היא לא רק דפים צהובים ליושבי בתי המדרש, היא לא פילפולים למוחות כבירים, ולא סיגופים לחסידים או לנזירים בודהיסטים. התורה היא אני ואתה, היא ארוחת בוקר ונסיעה ברכב, היא עסקים, אחריות לחברה, חובות לבת הזוג, ערך מוסף ביחס לזולת, שמירה על כבודו גם בשיחה סגורה שלא בנוכחותו, חמלה על גור חתולים בכביש ובעיקר: שידרוג הרגשות והתחושות שלנו למקום טוב יותר וגם יותר בשליטתנו.

התורה היא ספר ההוראות לחיים נכונים.

 

היה פעם מלך בישראל, דוד שמו, בתקופתו התעצמה ממלכת ישראל מאיזו נישה לחוף הים, לאימפריה עולמית בתקופת בנו שלמה. דוד הרבה להשתמש בכוח הצבאי, אולם הוא השכיל להקדיש אחוז ניכר מאוד מן העם שיעסקו בתורה, ורק בתורה.

הם אלה שמלמדים תורה לכל העם, הם אלה שאיתם ניתן להתייעץ ולשאול שאלות, והם אלה שהעבירו את התורה לדורות הבאים.

 

גם לנו.

 

כמעט נוכל לומר שאם לא הצעד האמיץ והחיוני הזה, ספק אם הייתה משתמרת התורה בעם, ספק אם העם היה נשמר כל כך "עם" ללא מולדת 2000 שנה,

 

ספק אם הייתה קמה מדינת ישראל!

 

 

 

 

תגובות

.

| 5/2/2012 10:54:26 PM

אמת ויציב

תגובת הדוס: תודה!

תתבגר

| 5/3/2012 2:10:49 AM

חח למה צריך תורה? למה צריך עם ישראל? התשובה היא שלא צריך, כולנו בני אדם וכולנו נולדנו עם מוסר. יש כאלה שצריכים דת בשביל לפתח אותו ויש כאלה שלא צריכים אותה. המוסר האנושי פיתח יופי של תרבויות כל עוד לא הרסו אותו. גם היהדות יכולה להפוך למינות וזנות - תקרא קצת על סוף ימי בית שני, דוקרים כהנים למוות ולאנשים אכפת רק מהטהרה של הסכין. אטימות וטיפשות, כמו היום. אז לכו עם כל הדת שלכם להסרטים שאתם ממציאים אודותיה במקום לנסות לפתח את המוסר שלכם בעצמכם, בלי לכפות אותו ובלי לממן אותו מכיסם של אחרים במסווה של "הקרבה עצמית" (שכבאמת הכוונה ל"מעמד חברתי וכלכלי בקרב חרדים", שכן בחור תלמיד חכם = כבוד = שידוך לבת גביר)

בנתיים, אם תתבגר עם הכתיבה שלך, ייטב לך. זה נשמע ילדותי לרדת על הונו האישי של לפיד כשהוא עשה אותו ביושר ועקב כשרונותיו, במקום לעשוק את שאר הציבור כמוכם באמצעות פוליטיקאים וגלגולי עיניים. לא סתם החברה הולכת ומקיאה את התופעה הזאת שלכם מתוכה. אם תרד על לפיד זה יאדיר אותך? באמת? התורה הייתה אמורה להפוך אותך ליצור חושב, לא?

תגובת הדוס: צודק! מיותר לגמרי לרדת על הילד הזה. הבעיה שעשרה מנדטים מקרב הציבור הישראלי מעל גיל 18 אפילו לא קולט את זה.


לגבי מוסר: אם המוסר לא כפוף למערכת עקרונות עליונה, וכל כולו מתחיל ונגמר אך ורק ברצוני הטוב, למה שלא אכופף אותו שוב כשזה יהיה נוח לי? הלוא אני אמצא מספיק צידוקים לזה.

החברה הנאצית שרפה בשם המוסר סניליים, נכים וקשישים. ותגיד עליהם מה שתגיד, הם לא היו טפשים, ולא חסרי תרבות.

הנה עוד שני מאמרים שכתבתי המאתגרים את תפיסת המוסר שמתחיל ונגמר בין שתי הרקות שלי. "מוסר אתאסטי, יש חיה כזו?" http://thedos.co.il/Article.aspx?Article=140

ו"מוסר אנושי מול מוסר אלוקי" http://thedos.co.il/Article.aspx?Article=400

אבל בימינו

יואב | 5/3/2012 7:49:46 AM

אבל בימינו יש לזה משמעויות נוספות.
זה יוצר פילוג בחברה.
ושנאת אחים.
וקושי מעשי לחרדים להשתלב בשוק העבודה ובחברה בכלל (לא כי הם לא יודעים מתמטיקה, כמו שחלק טוענים, אלא בגלל שנאה ודיעות קדומות במקומות שאמורים לקבל אותם. שנאה שאי-השירות בצה"ל מזין אותה).

אי אפשר להתעלם מהמשמעויות האלה.
מנהיג אמיתי (ואני מכוון בכך גם למנהיגי הציבור החרדי וגם למנהיגי הציבור הלא-חרדי), כמו דוד המלך, היה מוצא פתרון שבו יוכל להמשיך לימוד התורה ללא המשמעויות הנלוות האלה.

צריך לומדי תורה.
צריך גם עובדים סוציאליים, ומורים, ורופאים, וסנדלרים. אבל אף אחד מהם לא משתמש בזה כסיבה לא לשרת בצה"ל (חלקם משתמטים, אבל בתירוצים אחרים).

תגובת הדוס: כי יש הבדל מסויים. בעוד שהרפואה תהיה קיימת בין אם הסטודנט יתחיל ללמוד בגיל 21 ובין אם הוא יהיה עתודאי בצבא, לומדי תורה שיקטעו את שלוש השנים האלה מתוך רצף לימודם, זה כבר לא זה, ואני מדבר מנסיון של אנשים. לא שאי אפשר, אבל הסטנדרט אינו כזה.

לגבי השאלה הראשונה והקשה: אני באמת שואל: מדוע זה יוצר פילוג בעם? האם בגלל שתלמידי ישיבות מוסרים את נפשם למען העם, או אולי בגלל שיש מי שממנף את זה לשנאה כי ככה הוא יקבל 10 מנדטים בבחירות הקרובות?
לו כל חילוני היה לומד בבית הספר שבמקביל לגיוס יש אנשים שמקריבים את חייהם למען שימור התורה, הייתה שנאה?
מדוע אין שנאה עזה כל כך לפרזיטים מגלי צה"ל, ולמתופפי להקת הנח"ל?
לנגדים חסרי מעש ולחיילים משועממים בשק"ם? (מבלי לזלזל חלילה באלה שעושים עבודה קשה וקדושה)

והשנאה לציבור החרדי תישאר בכל מקרה. איך אני יודע? תראה את החברה הדתית לאומית. ציונית יותר מכל חברה, תורמת, מתנדבת ולוחמת הרבה יותר מזו התל אביבית כיום, שיעור הקצונה ממנה הוא הגבוה ביותר, ובכל זאת היא נתפסת כאיזה חוג משיחי הזוי וקיצוני עד מסוכן.

דבר שני, השנאה לחרדים התחילה הרבה לפני שייסדו את צה"ל, כפי שהראתי במאמר "למה שונאים את החרדים" http://thedos.co.il/Article.aspx?Article=439

בברכה, יאיר.

הלואי והיינו תחת שלטון דוד המלך.

פיני | 5/3/2012 8:24:19 AM

חיפשתי בתנ"ך ולא מצאתי אצל דוד ושלמה שר דתות, שהרי שר הדתות הוא המשלם למי שתורתו אומנותו, ולא ראשי מועצות דתיות.
כן מצאתי בגמרא כי הרמטכ"ל של דוד, יואב בן צרויה היה קובע עיתים לתורה, והיה גדול בתורה. כנראה אז אפשר היה, וחובה היה לשרת בצבא, גם למי שחשקו בתורה. כמו כן לא מצאתי בתקציב הממלכה של דוד מכסף שאותו גבה ממיסים כבדים, הפרשה לתמיכה באברכים. אפילו לעניים לא נתן פרוטה, וכשהתלוננו על עוניים, שלח אותם לחפש עבודה.{לכו תתפרנסו זה מזה}.
אין סתירה בין לימוד תורה לשרות בצבא, כל מי שחשקו בתורה, יכול לתת שלוש שנים או שנתיים שירות צבאי, ולאחר מכן, במקום לצאת לחופשת בין הזמנים, ולהמית עצמו בנחלים ובואדיות, יעשה חודש מילואים, וימית עצמו באוהלי הצבא. שאר הזמן יכול ללמוד כרצונו, ואישתו, או אביו, או חמיו יפרנסו אותו, לא אזרחי המדינה, אחרת לא יהיה לו חלק בעולם הבא כדברי הרמב"ם.

תגובת הדוס: אתה מאוד צודק. בתחילת ספר יהושע מסופר על המלאך שהגיע עם חרבו שלופה בידו ואומר: "עתה באתי" על שלא למדתם תורה. גם חייל, וגם גנרל בכיר המדיר שינה מעיניו לילות, חייו להגות בתורה באופן קבוע.

אכן, הלוואי היינו בתקופת דוד המלך,
בתקופת דוד המלך, העם היה במיטבו, בלא שיצטרכו חקיקה או אכיפה, קיבל שבט לוי "מעשר ראשון" מכל שכבות העם, שבט לוי לא החזיק קרקע, ולא קיבל את חלקו בשלל המלחמות, כל פרנסתו הייתה מהקצבה של "מעשר ראשון" שהיה מוטל על כל חקלאי לתת ללוויים, 10% מהיבול. ללא רגולציה, ללא ענישה, ואפילו ללא שיניים בתביעה אזרחית. העם כולו באופן קבוע העניק ללוויים את החלק הזה, מתוך הכרה ברורה באיכות וחשיבות העבודה שהם עושים.

והיום?

לגבי מה שאמרת על מוסר דתי ומוסר ללא דת

אריאל | 5/3/2012 9:41:06 AM

מחוץ לעובדה שלא חסר מדינות לא יהודיות ואפילו בעלות רוב אתאיסטי בהם יש פחות פשע, יותר התחשבות בזולת, יותר רווחה מטעם המדינה וכו, איך אתה יכול להתכחש לעובדה שכל אדם בוחר לעצמו מוסר ואין מוסר עליון שמוכתב ״מלמעלה״? הרי אפילו אתה נתת את הדוגמא של הנאצים, ככה שאתה מבין שיש סוגים שונים של מוסריות ושכל אחד הולך בדרך שבא לו. אין איזו הכתבה מה צריך ומה לא צריך לעשות.

איך אתה יכול לשפוט שהמוסר שלך ״טוב״ יותר משל האחר? תחשוב על זה לרגע, כל קריטריון שתשתמש בו יהיה מתוך השקפת העולם האישית והתרבותית שלך, אין שום ערובה לכך שאתה צודק והשני לא..

תגובת הדוס: האמת, אריאל, אתה לגמרי צודק. כל מערכת חוקים שתנוסח בידי אדם, תתאם את השקפת עולמו. בחברות מסויימות קניבליזם הוא דבר נהדר, ובאחרות גם הוצאה להורג על פשעי מלחמה אינה לגיטימית.
ההבדל בין מערכת המוסר של התורה לאחרות נעוץ בעובדה שהיא לא נוסחה בידי אדם, היא עליונה, וניתנה לנו מסיני.

וזו גם התשובה לשאלה השניה והבלתי פתורה שלך: מי אמר שמערכת המוסר שלי צודקת? הרי זו שאלה שאני אמור לשאול את עצמי גם אם אני לא מגיע לעימות עם נציג של מערכת מוסר אחרת. אני חייב לשאול את עצמי: האם יש משהו מוסרי בזה שמותר/אסור להרוג אדם, בזה שאני שודד כספי אדם עשיר ומעניק אותם כעזרה סוציאלית לאדם עני, (או בשיטה השניה, נותן לעני למות ברעב) מי בכלל מסוגל לענות על שאלה כזאת?
כיום נתפס לנו בראש שהומניות, סולידריות וחמלה הן ערכים חשובים. אבל האם זה לא נובע מכך שזה פשוט אופנתי היום? האם המחשבה שלנו הייתה מתוכנתת אחרת אם היינו חיים בתקופה בה כיבוש ורצח המונים היה נחשב לגבורה?
הדבר היחיד שאני יכול לטעון לזכותי, זו רק העובדה שהמוסר שלי הוא אלוקי ועל אנושי. וההגיון שלו, הגבוה משלנו, יודע מה הטוב והנכון, וגם יכול להכתיב לאנושות מה לעשות. כי הוא היוצר והבוס. אחרת: תחת איזו סיבה תחייב אדם לציית לך?
וזו גם התשובה היחידה ל"דילמת הקניבל" אותה העלתי במאמר "מוסר אתאיסטי - יש חיה כזו?" (הקישור בתגובות שמעל)

בברכה, יאיר.

דוגמת שבט לוי לא מתאימה

מתן | 5/3/2012 10:54:34 AM

שבט לוי נולדו לתפקיד הזה וכמותם מוגבלת
בעוד שהיום, כל אחד שרוצה יכול לחזור בתשובה וללכת ללמוד בישיבה וזהו , לא עושה צבא ולא בטיח
ואני רומז כאן בעיקר לכל אלה שלא לומדים ממש אלא סתם מעבירים את זמנם

ובכלל, שבט לוי היה שבט שהיה ספק שירותי הדת. לא למד תורה בעצמו בלבד, כולם היו צריכים ללמוד תורה. גם היום נהוג לשלם מס לספקי שירותים כמו המשטרה והנקיון ואף אחד לא אומר כלום

תגובת הדוס: אני לא מסכים עם זה. כל מי שרוצה ילמד בישיבה? מה פתאום! תחשוב על מדינה שכולה חרדית. עזוב, 50% ממנה חרדית. כל מי שירצה ילמד בישבה? הרב אלישיב ישלח תלמידי ישיבות בצבא.

תלמידי ישיבות צריך להיות כפי שהיה בתקופת התנ"ך, שני שבטים מתוך שנים-עשר. כיום המצב עוד רחוק מאוד מזה.

לשאלתך השניה: אברכי הכוללים ברובם הם עד גיל 35, למה? כי מגיל זה הם הופכים להיות מורים, רבנים, ראשי ישיבות, דיינים, מרצים, מחברי מאמרים, עורכי ספרים, וכל יתר השירותים ששבט לוי אמור לעשות למען העם.

ולגבי ה"המון אברכים שלא לומדים" אני יכול לספר לך שמתוך כמה אלפי התלמידים שהכרתי ועודני מכיר בכוללים, אני לא מכיר מכמה בודדים שלא עושים עם עצמם כלום. בא לכולל פוניבז' בבני ברק, בא לישיבת מיר בישרושלים (ש3000 מתוך 4000 תלמידיה הם אברכי כולל) ותבדוק כמה לומדים בעיון והתמדה רוב מוחלט של שעות העירנות שלהם, וכמה היתר.
ברור שיש לומדים יותר ויש פחות, כמו בכל תחום, אבל בגדול, אני לא מכיר הרבה אנשים שגם לא לומדים, וגם מוכנים שלא להשתכר ברמה סבירה. אדם שלא לומד ימצא מהר מאוד תעסוקה מכניסה לעצמו.

חשבת שאולי הבעיה היא בכם?

סטודנט בטכניון | 5/3/2012 11:51:52 AM

אולי אם אתם לא תכפו על העם לממן אתכם על ידי טריקים פוליטיים וסחטנות ומינויים למשרות במועצות דתיות, אז העם יתייחס אליכם אחרת.
אולי אם באמת תתנהגו כמי שמשרת את העם על ידי לימוד תורה, ולא כאדונים שכל השאר קיימים בשביל לממן אותם ולהגן עליהם, אז העם היה תורם לכם כסף מרצונו החופשי.
חשבת על זה פעם?

תגובת הדוס: כן, חשבתי. גם בדקתי. ואז התברר לי שגם תיאטרון הבימה מתנהג כאדון, ובטוח שהעם אמור לפרנס אותו ולהשקיע בו 40,000,000 שח רק על שיפוץ, ומשכורת של 3/4 מליון שח לסגן המנהל, והוא ממש לא שיאן השכר שם.
גם רשות השידור בטוחה שמגיע לה 100,000,000 שח לתכנית הבראה, כי מאוד מעניין אותי קול המוסיקה ורשת א', ולכן אם אני מחזיק רכב אני חייב לממן אותם.
ומה חושבת אוניברסיטת תל אביב? ואיזה חריגות הזויות מצא שם המבקר? צריך להקים אתר שלם רק על זה. (גם הטכניון, איכשהו, לא יצא ממש נקי כפים בדו"ח ההוא)

עכשיו שים לב למשהו מעניין: הם כן מפרנס אותנו מרצונו החפשי!!

על כל שקל שהמדינה נותנת לאברך, הוא מקבל עוד שני שקלים מלגה. מהיכן? מכספו הפרטי של העם. של פילנטרופים, וגם של סתם אנשים, שמשכורתם הרבה יותר נמוכה מהממוצע בהיי טק. הרבה מגיע מהארץ, ועוד המון מחו"ל. כך יאה ונאה לעם, כל עם, המעריך אנשי רוח, סופרים ואינטלקטואלים.

אבל אלו רק החרדים, החילונים לא מכירים אפילו ברעיון שהפלח היחסי של עוגת התקציב המגיע לחרדים בהשכלה, יהיה מיועד לאברכים. לשיטתם חרדי יכול רק לשלם מיסים כמו כולם, אבל לא להנות חלילה ממה שמגיע לו. גם לא מחצי.

(אחוז החרדים באוכלוסיה הוא 11%, ומתוך 37 מליארד שח בתקציב החינוך הם מקבלים... 3.7, נכון? לא! רק 2מילא, לא נתנו. אבל למה להתבכיין שלקחו להם, בזמן שהם הם הלוקחים?

עכשיו, אמרת "אם תתנהגו כמי שמשרת את העם על ידי לימוד תורה" אקבל בשמחה כל הגדרה שתיתן לי, ואעשה אותה.

בברכה, יאיר.

הדוס שואל והיום? עבירה גוררת עבירה.

פיני | 5/3/2012 1:00:21 PM

כאשר החרדים יכלו לבוא לארץ לפני הציונים, לא רק ללמוד תורה, אלא גם לבנות לזרוע ולסלול, ולאחר מכן להקים מדינה חרדית.בחרו להישאר בגלות ונענשו בשואה. עתה עבירה גוררת עבירה, אם היו הולכים בהמוניהם לצבא, היה לנו היום צבא גדול ללא צורך בחיילות, עם רוב חרדי, בניו של הרב עובדיה היו מפקדי חטיבות במקום רבני ערים מיותרים.
ובמקום זאת גורמים לחילול ה' שלא היתה כדוגמתו בהסטוריה.
עבירה גוררת עבירה, גוררת עבירה, עד מתי?

תגובת הדוס: קודם כל זה לא הדוס, זה אני, יאיר.

שנית, החרדים עלו לארץ לפני הציונים, משפחת ריבלין המהוללה (אבותיו של רובי) ולתידי הגאון עלו כבר ב1807, תלמידי הבעל שם טוב קדמו להם בכמה עשות שנים.

הם הקימו ערים, ובכללם את היישוב החדש (ישן) בירושלים, טבריה, את העיר פתח תקוה ורחובות, את היישוב מגדל עדר (שחרב במאורעות תרפ"ט) היישוב היהודי בחברון עד לפרעות הנ"ל שהוקם עם עלית ישיבת כנסת ישראל מסלבודקה לשם, והרשימה עוד ארוכה.

מה לעשות שראשי הציונות, ובכללם ד"ר ויצמן, השתלטו על התקציבים, הכניסו רגליים וגרמו לנזקים, ובמדיניות לאומנית הזויה ומסוכנת עוררו את הלאומנות הערבית, ועד היום אנחנו זקוקים לצבא ענק, שגם הוא בקושי מסתדר עם זה.

(ולכתוב "רבני ערים מיותרים" אחרי המאמר הזה, זהו כשל בהבנת הנקרא, או בקריאה בכלל)

ביצה שנולדה ביו"ט

חיים | 5/3/2012 1:27:09 PM

היא אכן סוגיא מדהימה (על זה הייתה הבגרות שלי ....)

העולם אכן היה שומם ללא תורה .
הבעיה היחידה היא שכל הציבור שלך ללא יוצא מהכלל נדרש למלא את מקומם של תלמידי ר' עקיבא ,
לחלק לא מבוטל , התפקיד הזה גדול עליו בכמה מספרים .

אני מודה שאכן לציבור שלך יש חלק גדול מאוד בהחזקת התורה , בכל זאת הוא ממש לא היחיד , וזה ממש לא בריא לחשוב לולא אני התורה לא תסתדר . חלק לא מבוטל
מהציבור שלך התורה תסתדר ואפילו יותר טוב בלעדיו .

תגובת הדוס: "מעולם לא חשבתי שמוטל עלי לעשות מה שאיני יכול לעשות" (הרב אברהם סלומון, מנהל רוחני בישיבת חברון)
כבר אמרו חזל "לא עליך המלאכה לגמור, ואי אתה בן חורין להיבטל ממנה" אבל מי שזוכר מה היה מצב הישיבות לפני כמה עשורים, לאחר חורבן מוסדות התורה באירופה, יבין שהתופעה של עולם תורה ענק, חי ופורח, מוציא לאור כתבים וספרים ומשגשג, זו תופעה על טבעית, והיא הייתה רק בזכות כמה אנשים, חלקם שרידי חרב זקנים וגלמודים (כמו הרב מפוניבז') שמארו: את מה שאנחנו מסוגלים, אנחנו נעשה.
ועם המון חזון ומרץ, ובלי טיפת כסף, הם עשו את הלא יאומן.

מעולם לא חשבתי שמוטל עלי לעשות מה שאיני יכול לעשות

חיים | 5/3/2012 3:59:21 PM

אני עפר לרגליו של מנהלה הרוחני של ישיבת חברון .
אני בטוח שהוא יהודי יקר, מוכשר , חכם וחרוץ .
אע"פ כן ולמרות הכול , אין מצב ש100% מציבור מסויים יכול לקחת על עצמו תפקיד כה חשוב .
חלק קטן מהציבור החרדי הוא פשוט לא כזה חכם , חלק קטנטן סתם קצת עצלן וחלק זעום סתם לא בא לו התפקיד הנעלה הזה .

ואותם חלקים זעומים אלו צריכים לחוש חובה לא לפרוש מהציבור (עם ישראל בכללותו )
כמו כן לא רק בציבור החרדי יש בעלי חזון שחזונם התממש בהצלחה , גם כשמדובר על נושא התורה .
לא הגיוני שציבור שלם על מוכשרים והלא מוכשרים שבו יראה עצמו כנושא הבלעדי של תפקיד החזקת התורה , עם כל הכבוד והערכה לציבור החרדי .

התורה ולימודה חשובה לחלקים לא קטנים בעם

תגובת הדוס: מה האלטרנטיבה שלך? שלא ילמדו תורה? אם אנחנו לא ננצח 7 צבאות ערב אז לא נקים צבא?
חלק קטן מהציבור החרדי שהוא "לא כזה חכם" משקיע כוחות אדירים בלימוד התורה ומגיע להישגים מדהימים בכמה תחומים. חלק אחר חרוץ ונמרץ ומנצל לשם כך את מירב הכוחות האינטלקטואלים שהוא ניחון בהם, והחלק ש"לא בא לו", פשוט לא עושה את זה. תמצא אותו במשרדי עו"ד, שבהשקעות נדל"ן ובבורסה, לא שם.

כמובן שאין שום הגיון שהציבור החרדי ישא לבדו את הנטל האדיר הזה, זה הזוי, מגוחך, וגם מציאות כואבת! למה השארתם אותנו לבד?

החרדים שעסקו ביישוב הארץ היו יוצאים מן הכלל.

פיני | 5/3/2012 5:35:56 PM

כל החרדים שהגיעו לארץ כמו תלמידי הגאון מוילנא ועוד, באו אך ורק לצורך לימוד תורה בלבד.והם לא היו אפילו פרומיל מהחרדים שגרו באירופה. הם התרכזו בירושלים, צפת, וטבריה. הם למדו תורה וחיו מכספי "חלוקה" כפי שחיים היום מביטוח לאומי. העוני היה בלתי נסבל, לכן מיעוט קטן ויוצא דופן הבין כבר אז כי חייבים לעשות מעשה ולבנות ישובים, ולא ללמוד תורה כל היום. אשריהם ואשרי חלקם, אלא שאל לחרדים היום להתהדר באלה, מהסיבות שציינתי לעייל.
ללמוד תורה בלבד לא צריך את ארץ ישראל, זו אימרה של רבנים חרדים שתמיד העדיפו את הגלות על פני ארץ ישראל, ואני מסכים איתם חלקית. בארץ ישראל ללמוד תורה בלבד ולא לעסוק בבנין הארץ ובהגנה על הארץ זה סילוף התורה.

תגובת הדוס: הגישה היהודית הייתה תמיד: רוח קודם כל, והחומר כדי לספק את צרכי הגוף. הוא אינו מטרה.
אלו שעלו ניסו לחפש מקורות הכנסה בכל דרך שהיא כולל ענף חקלאות מעניין כמו גידול יענים למכירת הנוצות שלהם...
היישוב "מגדל עדר" שנוקם על ידיהם כמעט קרס כליל בגלל המקלות שתקעו בגלגליו ראשי הציונות אז.

בקשת הבהרה

יואב | 5/3/2012 8:39:52 PM

האם אתה יכול לפרט (או לנסות להסביר למי שלא מכיר את עולם הישיבות ואת החומר הנלמד) מדוע לומדי תורה שיקטעו את שלוש השנים האלה מתוך רצף לימודם, זה כבר לא זה?

עם או בלי קשר (כי אכן כתבת שיש יוצאי דופן): רבי עקיבא, ששמעתי עליו שהיה היחיד שנכנס לתורת הסוד בשלום ויצא בשלום, התחיל רק בגיל 40 אם איננני טועה.

תגובת הדוס: אתה צודק מאוד, אולם חשוב להדגיש שהגיל הזה של 16-24 הוא גיל של התפתחות. לא רק פיזית אלא בעיקר מבחינת מיומנויות למידה וקוגנציה. בגיל הזה התלמיד מבסס את כישוריו, מפתח את יכולת החשיבה המורכבת והתנסויות שונות בפתרון בעיות.
דוגמא מעניינת לכך היא לימוד שפות, שנקלטת כמעט רק בגיל צעיר, וכמובן שלימוד סוגיה תלמודית דורשת הרבה יותר מזה.

האם אכן רוח קודם?!

פיני | 5/3/2012 9:45:39 PM

מי אמר דרך ארץ קדמה לתורה? מי אמר אם אין קמח אין תורה? מי אמר תלמוד תורה שאין עימה מלאכה, סופה בטלה מהעולם? ומי אמר יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך?
אם אפשר היה לחלק הארץ לשתי מדינות, יהודה לחרדים בלבד, וישראל לכל השאר, כמה זמן היו החרדים מתקיימים? אפילו לא שעה אחת. כי לא היה להם מים, לחם, חשמל, דלק, כלום, אפילו ללמוד תורה לא יכלו, כי כאשר המדינה הפסיקה פעם את התשלום להסעות, נשארו בתי הספר סגורים, ובודאי לא כסף לשלם לרבנים.

תגובת הדוס: "דרך ארץ קדמה לתורה" מתייחס להתנהגות נכונה ונימוסים.
"אם אין קמח אין תורה" מדגיש בדיוק את מה שאמרתי: הבסיס החומרי הוא חיוני להתקדמות רוחנית. כך גם עולה מ"תורה שאין עמה מלאכה" דואגים לתורה, לא למלאכה.

לו זכינו והמדינה הייתה נחלקת למדינה לחרדים, בה לא הייתי צריך לשלם 4 ש"ח מס על כל ליטר דלק, 60,000 שח על כל רכב, 700,000 ש"ח על כל דירה, היה לי הרבה הרבה הרבה כסף לחיות, גם בלי ה150 שקל של קצבת ילדים.
בתי הספר מעולם לא נשארו סגורים, מעולם הכסף לא היווה עילה לפתיחתם והעדרו לא היה מעולם סיבה לסגירתם. שאלת את עצמך למה כמעט לא קורה שאין שביתות בחינוך הממלכתי (בעיקר בתחילת שנה) ובחינוך החרדי שמקבל 55% תיקצוב זה עובר תמיד תמיד חלק?
למה באוניברסיטאות (שגם הסגל הזוטר שם משתכר פי שלושה מרב ממוצע בישיבה) יש שביתות, אבל מעולם לא שבתה ישיבה?
אז מדינה חרדית תתקיים היטב בלי קצבאות, אבל מדינת ישראל תיסגר ביום שהדוד סם מהיבשת החדשה יחליט שנמאס לו.

המיסים שהחרדי משלם זה עונש משמים.

פיני | 5/4/2012 7:46:40 AM

מי התיר לך לשנות ממנהג אבותיך שנסעו בעגלות ועברו למכוניות? אני מבין את העובדים שצריכים לדפוק כרטיס בשבע בבוקר במפעל, אבל רוב החרדים בני תורה, וכל עולמם בית הכנסת והישיבה במרחק הליכה מהבית, וגם אם יאחרו, לא ינכו להם מתמיכתם.ואילו האישה, כל כבודה בת מלך פנימה. כמו כן עוברים על ונשמרתם מאד לנפשותיכם, כל שנה נהרגים עשרות חרדים, ונפצעים מאות בתאונות דרכים, אצל החילונים זה כורח קיומי, אצל רוב החרדים מותרות, לכן נענשים .
גם מחיר הדירות עונש משמים על ששינו מנהג אבותיהם, וחיים בפריצות מזעזעת. כל ילד חרדי לומד "מה טובו אוהליך יעקב" שלא היו פתחי האוהלים אחד מול השני משום צניעות. וכיום גרים בבתים משותפים, דלת מול דלת, חלון מול חלון, וחדר מדריגות אחד שבו גברים ונשים מתחכחים אלה עם אלה.
שלא לדבר על הפריצות שבה שולחים האישה לעבוד בהיי טק עם עשרות גברים חילונים, כדי שהבעל יוכל ללמוד תורה.
ועל הכל, מי התיר לחרדים לעבור על שלושת השבועות שה' השביע את עמו ועלו לארץ?.

תגובת הדוס: אתה יודע למה אני מחזיק רכב? כי מידי בוקר אני נוסע לבית ספר ממלכתי, להשלים שם חסכים מהחינוך החילוני. מידי צהרים אני נוסע למפעל היי טק, ומעביר שם שיעור בגמרא, ומידי ערב אני נוסע לשיעור בית ומלמד שם אנשים בגיל העמידה כמעט, את מה שלימדו אותי בכיתה ה'. ועל זה אני עוד משלם הון מיסים.
אבל מה לי כי אלין על תאונות דרכים, בזמן שהחברה החילונית אימצה את האלכוהול כדלק שני לכלי רכב, ולכן אני אמור לממן תכניות גמילה בעלות של מליונים, מלחמה בתאונות דרכים, שלא לדבר על כוחות הצלה, שכמה אירגונים מתוכם הם התנדבותיים חרדים, ואת האחרים אני צריך לממן.

שא ברכה,
ושא בתוצאות.

אשריך ואשרי חלקך, גם אני מלמד ונותן שעורים.

פיני | 5/4/2012 10:28:43 AM

בהבדל אחד.
אתה וחבריך הרבנים שנותנים שיעורים במקומות שונים ברחבי הארץ, לרוב דרך ארגוני תשובה, כולכם מתפרנסים מזה, ואם אתה לא, הרי אתה יוצא מן הכלל. אבל אני חי מיגיע כפי, וכל עיסוקי בקודש, אם בשעורים או דברים אחרים, הכל חינם. שנאמר מה אני חינם, אף אתם חינם לשם שמים, ואצלכם הכל טרקטור די 9 לחפור בו.

תגובת הדוס: בהבדל אחד: אתה עושה מזה כסף, אני לא. ואף אחד לא. מכיר ארגון תשובה שמשלם על זה כסף? שלח אותו מהר אלי! אני ממש לא עובד דדרך ארגון תשובה כלשהו, אבל אני חושב שהמקום היחיד במשק שתוכל להעסיק בו מרצה מקצועי כמעט חינם זה בתחום הזה.

תגיד על ארגוני תשובה מה שתגיד, אבל זה לא ארגון שמייצר כסף. מהיכן יש לו כסף? וגם המעט שיש, זה מתרומות... של חרדיים.

בתוך עמך אינך יושב.

פיני | 5/4/2012 11:08:43 AM

הפעם הגזמת. מאיפה יש לארגוני התשובה כסף? מאותו מקום שיש לישיבות כסף, לתלמודי תורה כסף, לעיריות החרדיות כסף, מתקציב המדינה. והרבנים המרצים מתפרנסים מזה בכבוד, הם ורבני הערים, והשכונות, ובתי הכנסת, ורבני הרחובות,ורבני המיקוואות, כולם לא עושים זאת לשם שמים, הכל בכסף מלא מכספי המיסים שרוב החרדים אינם משלמים.

תגובת הדוס: אה, חבל, מעניין שהם לא שמעו על זה.
יודע מה, תבדוק שוב: אתה בטוח שיש מעטפות שמנות במשרד האוצר שרק מחכים לצבי עינבל שיבוא ויקח?

מי אמר לך שהם לא שמעו על זה?

פיני | 5/4/2012 5:56:49 PM

וכי הם פירסמו את מאזניהם ברבים? אתה מכיר אירגון חרדי אחד שמתעלק על כספי המדינה או כספי הציבור החרדי הנעשק בשם התורה,שפירסם בעיתון את מאזנו השנתי. ארגוני החסד, ארגוני התשובה, ארגוני הכשרות מהדרין, הישיבות הקדושות. וכי לא ראוי שהבית יוסף או הבד"ץ שהחרדים שרובם עניים משלמים עשרות אחוזים יותר על מוצרי מזון, יפרסמו ברבים את ריווחיהם? זה לא יקרה, כי אז יתברר גודל העושק של הציבור החרדי, וגודל העושר של עושקיהם שעומדים בראשי האירגונים האלה.

תגובת הדוס: אני לא מכיר ארגון חרדי שמתעלק על כספי המדינה או אפילו מקבל את המגיע לו. אני כן מכיר ארגונים רבים המפרסמים את מאזניהם החדשיים, החל מבית הכנסת השכונתי בו אני מתפלל (איזה קטע, הוא לא מקבל אגורה מהמדינה, רק אנחנו, המתפללים, בתשלום חדשי, מחזיקים אותו)
וכלה במוסדות צדקה וחסד ענקיים שמחזור הכספים שלהם נאמד במליונים, והם מפרסמים את זה, ובנוסף הם כפופים לרשם העמותות ולרשויות המס.

אבל לך יש מושג כמה משתכר יו"ר העמתוה "אור ירוק" "העמותה לשלום הילד" "עלם" ואחרים? לא טעית! מאות אלפי שקלים בשנה!!! ואלו גופים הפונים לאנשים לבקש תרומות.
גם הגוף המוזר "העמותה למען החייל" שמעיז לאסוף תרומות ממשפחות מהמעמד הנמוך למען הגוף העשיר במדינה. מה קרה? 60,000,000,000 ש"ח לא מספיקים כדי לתת לחיילים מינימום? צריך ללכת לאנשים קשי יום ומובטלים ולבקש מהם תמיכה?

הרוצה לשקר יקריב את עדיו.

פיני | 5/5/2012 10:49:59 PM

דוגמא נפלאה מצאת, הבית כנסת השכונתי, כאילו אינך יודע על מה אני מדבר. גם כאשר נעשים מעשים שליליים בארגונים חילוניים, מאזניהם גלויים ומבוקרים, והראיה שאתה יודע כמה משתכרים ראשי ארגונים אלה.
האם אתה יודע כמה משתכרים ראשי הבד"צים? או ארגוני החסד החרדים? את זה לעולם לא תדע, כי אין עליהם ביקורת, והם בודאי לא ינדבו מידע. והכל על גבו של הציבור הכי עני בארץ, שהוא בשר מבשרו.

תגובת הדוס: איך אין עליהם ביקורת? מס הכנסה אומר: "טוב, אותם לא נבדוק..."???? ובד"צ פרטי הוא גוף פרטי שדואג בעצמו לכסף של עצמו, ואם הוא מצליח לעשות כסף, כל הכבוד לו. אתה יכול רק לקנא או לנסות לפתוח בעצמך עסק מניב.
אני, כמו כל אזרח, יודע כמה משתכרים ראשי עמותות רשומות, חרדים כחילונים, ויכול לבדוק בקלות שיו"ר העמותה לשלום הילד משתכר כמו מאה ראשי עמותות חרדיים.

היתכן, המדינה מממנת.

שלמה | 7/15/2012 9:28:55 PM

לו ובמקרה עליתי על כותר זה וראיתי את תגובתך איש הרוח המשתלח...
אבי מנכ"ל אחד מארגוני החסד הנודעים המוכרים בכל קצות החברה הישראלית, ארגון שאין תחום שאין הוא עוזר ומסייע לכלל הציבור כולל נפשות רבות שהציל ועדיין מציל, ואשר לשם כך עליו לגייס מליונים רבים . ואף שמדינת ישראל הכירה בכך (בפומבי) כארגון סעד ממדרגה ראשונה
ומכאן ועד תמיכה הדרך ארוכה (אפילו לא באופק).