חוק טל - החוק להסדרת פעילות השמש

מאת: נח גוטמן | 5/7/2012 סאטירה

שישים וארבע שנים חלפו מאז הואיל בטובו ראש הממשלה הראשון לחוקק חוק אשר יסדיר באופן חוקי את פעילותה של השמש. היה זה מייסד המדינה שהבין במהרה כי חבל לו לעם היושב בציון לבזבז אנרגיה יקרה על המלחמה בשמש, ולכן החליט הוא באופן יוצא דופן בצעד דרמטי וממלכתי לחוקק חוק היסטורי אשר יאפשר לשר הביטחון לתת רשיון זמני לפעילותה החורגת של השמש במדינת ישראל, רשיון שיחודש מפעם בפעם. ממילא, אמר לעצמו בן גוריון, סופה של השמש קרב ובא. שמש עתיקה זו שייכת היא לעבר, לעולם העתיק. בודאי כוחה תש והיא תדעך ותיעלם לאט לאט.

שישים וארבע שנים חלפו להם ביעף. ראש הממשלה הראשון שוכב בקברו, ועל מצבתו המוהדרת זורחת לה השמש בעוז. מצחקקת, מלגלגת, סונטת. נראה כאילו כלום לא אירע. השמש העתיקה ממשיכה לפכות את קרני הודה לכל עבר, באותה רעננות ועליצות צעירה שבה עשתה זאת על ראשיהם של השומרים, הבבלים, הפרסים, והפרעונים העתיקים.

שישים וארבע שנים חלפו, והעם החליט לא עוד. ששת אלפים שנות זריחה זה די והותר. מספיק עם הענתיקה הזאת מעל הראש, הגיע הזמן להתקדם. בהחלטה דרמטית החליטה נשיאת בית המשפט העליון היוצאת לפסול את החוק הארכאי. מדובר בחוק מיושן, לא עדכני, מפלה, מקומם. למה השמש כן ואני לא? למה ביום כן ובלילה לא? בחורף ככה בקיץ אחרת, מה זה פה מדינת חוק או ג'ונגל? מה הקריקטוריונים, איפה המכרז, ולמה אין גם כן שמשה ממין נקבה.

ראש הממשלה התפתל בכסאו. זה לא פשוט, הקואליציה. ובכלל, האתגר של כיבוי השמש קצת כבר על כיסו של משלם המיסים. הצבא עדין לא ערוך, שירות בתי הסוהר אינו יודע היכן לכלוא את השמש הזורחת. אבל הלחץ מההמונים עשה את שלו. זהו זה. עושים סוף. ואם הבחירות יוקדמו? שיוקדמו! הכריז ראש הממשלה בלהט.

עדר העיתונאים החל למקד את עדשות מצלמותיו לעבר השמש. כיצד תגיב השמש להחלטת ממשלת ישראל? האם היא תיכנע לנוכח האיומים הקשים נגד פעילותה הבלתי חוקית? האם היא תיכנס למשא ומתן? האם תבין סוף סוף כי מה שהיה אינו יכול להמשיך, או שמה תיתן לקומץ העסקנים המוביל אותה אלפי שנים להמשיך לעשות זאת? ימים יגידו.

תגובות

לא הייתי משווה האברכים לשמש.

פיני | 5/7/2012 10:35:34 PM

ה' הרחיק השמש שנות אור מהאנשים שעל הארץ, כי אם השמש תהיה בקרבת האנשים, תשרוף כל היקום אשר על פני האדמה.

קולע ביותר

רוני | 5/8/2012 8:41:31 AM

בדיוק מה שאני חושב ואומר תמיד על הנושא.
מפליא אותי התגובות של הפוליטיקאים שלנו. התגובה היחידה שהיתה צריכה לבא מצד מחנה בני התורה היא. אין תגובה.
הם יכולים לחוקק חוקים. בג"ץ יומר את דברו. עיתונאם יכתבו ופרשנים יפרשנו. אבל דבר אחד לא ישתנה. כל עוד השמש תמשיך לזרוח קול התורה ימשיך להשמע.

אך, השחצנות, השחצנות

סטודנט בטכניון | 5/8/2012 9:24:12 AM

המצחיק הוא שהחרדים כל הזמן מתלוננים שהחילונים שונאים אותם בלי סיבה, רק כי הם כאלה טובים. והעצוב הוא, שאדם כמוני, שכל הזמן מתווכח עם חילונים ומפריך את הטענות שלהם נגד חרדים, ברגע שאני קורא כזה מאמר אני רק רוצה למחוק את החיוך השחצני מהפנים של החרדים.

שמש העמים

בן אדם | 5/8/2012 12:26:21 PM

יש בעייתיות כלשהיא בהשוואת החרדים לשמש.
אולי נחליף את השמש בירח?
זה לא גורע מהמשל ואפילו מוסיף לו.
(החלמאות של כיבוי הירח היא גדולה יותר, קצת כמו לשבור מראה כדי להסתיר אור שמשתקף בה).

אולי הבעיה היא פשוט פחדנות?

נתן | 5/8/2012 3:17:14 PM

האם ייתכן שאתה ושכמותך פשוט מפחדים לסכן את עצמכם בצבא? ובשם הפחד הזה אתם בונים תילי תילים של צידוקים, תרוצים וגלגולי עיניים שבאים להסתיר את הרגש הבסיסי הזה?
האם אתה פחדן?

תגובת הדוס: תשמע, לצאת לחיים בלי מקצוע ביד זה דבר הרבה יותר מפחיד מאשר ללכת לצבא, ובכל זאת אנו עושים את זה למען כבודו יתברך. ויתכן שבקרוב אתה תראה בבירור שבני הישיבות אינם מפחדים משום דבר, כולל שוטרים אלות ובתי סוהר, כשזה נוגע לעקרונותיהם. אבותינו ואבות אבותינו התהלכו כיהודים עם זקנים ופאות בתוך אוכלוסיה גויית אנטישמית, ללא פחד וללא מורא. הזו פחדנות?

לסטודנט היקר

רוני | 5/8/2012 3:24:49 PM

אתה יכול לקרא לזה שחצנות יהירות. או מה שבא לך. האמת שאני מבין אותך מנקודת המבט שלך זה באמת נראה ככה. אבל. ואני מוכן להתערב עם כל אחד על זה. הכנסת יכולה לחוקק ובג"ץ לבגץ אבל דבר אחד בטוח את לימוד התורה איש לא יוכל לעצור. אינני יודע מה יקרה בחודשים הקרובים. דבר אחד אני כן יודע. כל מי שירצה להמשיך ללמוד בישיבה יוכל לעשות זאת. הדברים כתובים שחור על גבי אינטרנט. אם התבדתי אני מוכן לאכול את הכובע או אולי בעצם את התפילין

שאלה לשמש

יואב | 5/8/2012 7:02:24 PM

שלום שמש,

מה שלומך?
אני מקווה שטוב, כי אני באמת חושב שאת חשובה.
אבל, שמש, עם כל הכבוד (ויש כבוד), האם שקלת ברצינות את האפשרות שמי שמנסה לחוקק את החוק להסדרת פעילות השמש לא מנסה לכבות את השמש, אלא להסב אותה לדרך שבה היא צריכה לפעול באמת?
ואולי יש משהו גם בדעתו? הרי, אחרי ככלות הכל, יש סיכוי שהוא אינו טיפש גמור. אולי, אפילו, גם הוא חלק מהשמש (ממך!) מבלי שיבכלל ידעת, וגם לו יש חלק בעיצוב תפקידה?
אולי תפקידך כשמש באמת ימולא יותר טוב אם תפעלי עפ"י החוק החדש?
אם שקלת את זה ברצינות, שמש, והחלטת שלא, זה בסדר גמור, אבל... האם באמת שקלת זאת?

תגובת הדוס: שלום לך בן אנוש. זו השמש.
עכשיו ברצינות.
מי שלא מאמין בתורה, אני לא יכול ולא מנסה להתוכח איתו בנושא הגיוס. ברור שלשיטתו העקומה צריכים לגייס את בני הישיבות. אבל - עבור אדם שמאמין בתנ"ך, הרי התנ"ך כולו צועק שעם ישראל התפקיד שלו בעולם זה להיות "ממלכת כהנים וגוי קדוש", וכל השאר טפל לגמרי. וברור שהישיבות הם העמוד המרכזי שעליו עומדת קדושת עם ישראל ורוחניותו ודבקותו בתורה בדור האחרון. לקחת אנשים מהישיבות ולשלוח אותם לצבא, בזמן שלצבא אין שום מחסור בחיילים, מי שתומך בדבר כזה מכריז קבל עם ועדה שהוא אפיקורוס גמור, או שיש לו קונפליקט חומר בתוך ההשקפות שלו.

זאת ההזדמנות הכי גדולה לחרדים

מתן | 5/8/2012 7:34:27 PM

אם הם יצליחו להכשיר הרצאות תורניות כשרות לאומי, הם יוכלו להפיק תועלת מכל הבלאגן הזה

תגובה למתן

רוני | 5/8/2012 8:59:00 PM

האמת שמעתי השבוע ממישהו שמכיר מישהו שיש לו קשרים עם מישהו . שזה בערך הרעיון שעליו מדובר. אני לא יודע עד כמה שזה רציני . אבל שמתי לב היום שלא היתה היסטריה אצל נציגי החרדים בכנסת למרות שלכאורה ההסכם על כך שתוך חודש יעבור חוק חדש אמור להדאיג. אז אולי הם יודעים משהו שאנחנו לא

שאלה לדוס. היכן כבודו יתברך ציווה למאמיניו לצאת לחיים ללא מקצוע?

פיני | 5/8/2012 9:11:34 PM

כל אבות האומה בתנ"ך לא שמעו על זה.
רוב חכמי המשנה והתלמוד לא שמעו על זה.
כל הראשונים לא שמעו על זה.

תגובת הדוס: אז אני אגיד לך איפה הוא ציוה על זה, הסכת ושמע.
הקדוש ברוך הוא רוצה שעם ישראל יהיה לעם קדוש.
בדור שלנו, ברור כשמש לכל מי שעיניו לא סומאו לחלוטין, שאם עוד נשארה לחלוכית של קדושה בעם ישראל הרי שרק על ידי ציבור גדול ומשמעותי של לומדי תורה בטהרתה שתורתם אומנותם ניתן לשמר על שארית הגחלת שלא תכבה.

לא ענית על השאלה כלל.

פיני | 5/8/2012 9:59:45 PM

גם בבית ראשון שרוב הציבור עבד אלילים, רצה ה' שיהיו עם קדוש. ולא שמעו על הצווי.
גם בבית שני שרוב העם היו מתייוונים, לא שמעו צווי זה, וגם לא אצל הראשונים באירופה.

תגובת הדוס: א. בבית ראשון, אכן היו בני הנביאים, ועוד שני שבטים שעסקו בתורה, והם החזיקו את היהדות. "והכהנים הלוים בני צדוק אשר שמרו את משמרתי בתעות בני ישראל מעלי".
ב. בבית שני רוב מוחלט של העם לא היו מתיונים. טעות הסטורית גסה. וגם אז, הישועה מהיונים הגיעה מהכהנים, אלו שהוקדשו לעבודת השם בלבד.

מאמר מדהים

משה | 5/8/2012 10:07:24 PM

וכל מילה נוספת מיותרת

על פי התורה חייבים לגייס לצבא רק חרדים, לא חילונים.

פיני | 5/9/2012 7:04:19 AM

"מי האיש הירא ורך הלבב, ילך וישוב לביתו." מדובר במלחמת רשות בלבד, למרות שהיום אנו במלחמת מצווה לפי הרמב"ם, החרדים סוברים שלא, כי אין סנהדרין להכריז מלחמת מצווה. מסבירים חז"ל מי הוא הירא לצאת למלחמה? מי שפוחד כי חטאיו יגרמו למותו, אפילו אם דיבר בין תפילין של ראש לשל יד. מכאן שהצדיקים היחידים הנקיים מכל חטא שהוא, ולא ימותו במלחמה הם החרדים.ורק להם יעשה ה' תשועות גדולות. ולשואלים ,תורה מה יהא עליה? ישארו מאות אלפי בני תורה שאינם בגיל הגיוס, ילדים צעירים ומבוגרים, הם ילמדו, החרדים ילחמו, ולא ישמע עוד בכי אלמנות ויתומים בארצינו הקדושה.

מחסור בחיילים זו לא הסיבה

יואב | 5/9/2012 7:51:28 AM

אבל יש שלוש סיבות אחרות, לטעמי:
1. המוטיבציה של החיילים שמשרתים, כדי שירגישו שכל העם איתם, ולא שהם "פראיירים". לשם-כך לא צריך באמת את כל העם, אבל כן צריך נציגים מכל שכבות העם. הנח"ל החרדי זו התחלה טובה.
2. חיזוק רוחם של החיילים ע"י אנשים שמכירים את התורה ויכולים להשתמש בידע הזה לשם כך.
3. כור ההיתוך שבצה"ל הוא הזדמנות נדירה במרחב שבו אנו חיים לגרום לאנשים שאין להם מושג מה זו יהדות לראות אותה מקרוב, ממקור ראשון, לא דרך ההצגה המוטה והשקרית שהראו להם אותה עד אותו יום.

זה לא אומר לפרק את הישיבות.
זה אומר להסכים על מנגנון שבו תהיינה גם ישיבות וגם זה.

תגובת הדוס: סתם שאלה - איזה מנהיג חילוני היה מסכים לתת את הנוער שלו למשך כמה שנים לשליטה של רבנים חרדים בבני ברק? גם אם הם היו מתחייבים באלף הבטחות שלא תהיה הטפה לחזרה בתשובה, וגם אם באמת היה בזה איזה צורך לאומי חשוב, מישהו היה מסכים לזה? הרי ברור שחצי מהם היו חוזרים עם כיפות.

לי זה לא ברור

יואב | 5/9/2012 8:51:28 AM

הכרתי כמה חיילים דתיים (אמנם לא חרדים).
אף אחד מהם לא חזר בשאלה.

תגובת הדוס: יש נתונים מחרידים על עשרות אחוזים מהנוער הדתי שמורידים את הכיפה בצבא. גם אמי תליט"א מלמדת במוסד דתי לאומי ואני שומע סיפורי זועה על המתרחש אצל הבנות המגויסות.
אגב, חזרה בשאלה זה לא שחור לבן. אפשר לחזור בשאלה באחוזים, לחזור פחות רציני, עם פחות יראת שמים.

אגרת לפראייר המצוי.

אורי | 5/9/2012 2:55:08 PM

אגרת לפרייר המצוי

שלום פרייר! אני עוקב אחריך מדי יום. ליתר דיוק, אתה ממציא את עצמך אלי, דרך הכותרות המדווחות תדיר על מעשיך. כך, יש לי הזדמנות לשפוט אותם בפרספקטיבה יותר נרחבת, בעוד אתה חי רק את המשבצת שלך. מבט זה מעצים את מידת הפרייריות שלך, להרבה יותר ממה שאתה חושב. אוי ואבוי, כמה שאתה פרייר!
כמה מילואים אתה עושה, לפקודת מנהיגים בעלי "הזיות משיחיות", או מפקדים "חסרי אחריות אזרחית מינימאלית", "נקמנים קטנוניים" (ואל תמחק, כי אין מיותר)! כמה אתה מזיע, בשביל שמדינת ישראל תפתח במלחמות, בהחלטה נחושה לא לנצח, בשביל למצוא חן בעיני העיתונות! כמה אתה מסכן את חייך, כשאותה עיתונות מדווחת באמצע מלחמה, מה מהלכים המתוכננים למחר, להנאתו של האויב! ובכלל, הלא לדברי "חצי העם" ישראל אשמה במצב המלחמה ולדברי החצי השני, הראשון משת"פ עם האויב. האם באמת כה חזק הוא "כור ההיתוך" הצבאי, שההאשמות הדדיות חמורות אלו נעלמות כלא היו, תחת חזית אחידה של רדיפת הדת?
בטח אתה משתומם על הציניות - איך אפשר לדבר ככה, אל מי שמקריב כל כך הרבה ומוכן למסור את נפשו למען הדגל? - על כן, הבה ואוסיף לך כמה ידיעות, שאינן קשורות במישרין לנושא המדובר: שמא קראת על עלות המיליארדים של הפשע הישראלי, שלדברי השר לביטחון פנים, גובר על תקציב המשטרה עצמו?; אולי נודע לך על ירידת מדד החינוך הישראלי למקום 45 בעולם? האם שמעת פעם (כבר לפני למעלה מעשור), שלמעלה מ-65% מהתלמידים בישראל היו מעדיפים להיוולד בנים לעם אחר?; כלום שמת לב לכך, שלמעלה ממחצית הילדים במדינה, אינם זוכים לזוג הורים הומוגני?; וכשאתה כל כך חרד מהשינויים הדמוגרפיים, האם ניסית להבין - לא רק את עליית הפרמטר החרדי שבעוגה - אלא גם את התמעטותו של זה החילוני והמסורתי?
דברי קטגוריה רבים, נאמרים כיום בעזות פנים נגד הציבור החרדי. "לא תקבלו יותר הקצבות"; "נשלול מכם את האזרחות"; "נגרש"; "ננתץ" ו"נהרוס". לו היינו כמותכם, צברים גסי רוח ונחושי מצח, היינו משיבים לכם כגמולכם בצורה הרבה יותר מבוססת ואומרים: היינו לפניכם ונהיה אחריכם. אולם אנו באמת ובתמים, שואפים מקווים ומייחלים בכאב לב לנוכח שבר עמינו, שתמיד תהיו עמנו. מספיק לנו, די והותר, בחורבן שהמטתם על היהדות וקודם כל על עצמכם.
מתי תבין אפוא, שנושא השירות בצבא שאתה מעמיד מעל הכל, אינו אלא כיסוי, למהלך התאבדות המוני, שאתה ושכמותך מצויים בעיצומו, תוך ניסיון לכפותו על הכל, על מנת למנוע כל סיכוי עתידי להפסקתו?
---------------
כיסוי זה, הוא בבחינת מצג שווא מסמא עיניים, אשר מגלם ניסיון ייחודי, שלא היה כמותו כל זמן שלא הייתה מדינת ישראל קיימת. שהרי, סוף כל סוף יש סכנות, יש מלחמות ולכאורה יש מי שנושא בנטל על כל המשתמע. אמנם, תחת החיפוי של מצג זה, אתם באים להתגולל על לימוד התורה ושמירת המצוות, כהמשך ישיר לאלו שעשו כן לכל אורך ההיסטוריה. הללו, משכילים, רפורמים, יבסצקים, קומוניסטים - כולם כאחד אבדו ונגדעו מאתנו. גם רבים מכם, לאחר שתרמו את תרומתם למדינה, נעלמו בארצות נכר כלעומת שבאו ומי יודע אם עוד תהיה להם תקומה.
בהעמדת החרדים כמי שבורח מאחריות לטובת הטבות כאלו ואחרות, מנסים אתם לפגוע בנקודה הרכה והכואבת ביותר, אצל היחידים החשים אחריות של נשיאה בעול אמיתית. מורשתנו ההיסטורית שאתם מוחקים בתאוות כיליון עצמי, גדושה לאורך אלפי שנים במסירות נפש, גם למען התורה וגם למען עם ישראל. עם כל הכאב, הרגישות וההבנה, לא ניתן לעולל בעפר מורשת זו, ועוד יתירה מזאת, מי שמנסה לעשות כן, כשמדובר באותם אלפים ורבבות שבמסירות נפשם הביאו את עמינו עד הלום, מדבר בעד עצמו... אין אנו זקוקים להטפות מוסר ונאמנות, מפי כאלו שתדיר אינם נאמנים אף לבני משפחתם הקרובים ביותר. קשה לנו גם לתת תקווה, במי שחושב עצמו כמוליך עם שלם, בעוד שאינו מסוגל לקיים בית בן חמשה נפשות בשלמותו...
ישנם אמנם גם אחרים, העוטפים את הדברים בעניבת חנק העשויה משי. "בודאי, צריך כמה עילויים על מנת לשמור על הגחלת", "גם בן-גוריון הסכים למכסה מסוימת" וכדו'. אלו כמובן לעולם לא יסכימו, להותיר בצבא רק את היחידות המובחרות כולל מה שנקרא "תומכי לחימה", ולהכניס את היתר לשוק העבדים. כי הצבא צריך להיות "צבא העם" ו"כור ההיתוך". רק היהדות נתבעת להיות שמורת טבע, בשביל שהזן לא יכחד (עפ"ל).
כפי שעונים לכם תדיר, לא קשה להבין, כמה צביעות יש בדרישתכם להחריב את הישיבות. אם בהשתמטות עסקינן, נתוני השירות בקרב החילוניים הפטריוטיים ידועים. מה עוד, שחלקם הגדול של הולכי בטל אלו כמו אנשי הבוהמה והספורט, נהנים מיוקרה רבה בקרבכם. גם בתוך הצבא, ישנה חגורת שומן כבירה - לא רק בממון שאין לו תובעים - אלא גם במגויסים שאין להם דבר עם ביטחון, גם לדברי רבים מכם, שאמרו זאת בפירוש בין השאר גם על גיוס נשים. במסגרת זו, לא ניתן לכם שוב את התענוג שבהשוואה בינינו, הבנים הנאמנים ביותר לעם ישראל, לבין הערבים.
אין כמו מאהל ה"פריירים" שבימים אלו מהווה את הקטליזאטור להקדמת הבחירות, בשביל להדגים אפוא אנו חיים. שכן המדובר הוא במהלך, שיש בכוחו להחריב כל עשייה שאתם יכולים להצביע עליה במישור המעשי. עלות של הרבה מיליארדים הנחוצים לשם "חגיגה דמוקרטית" קודם זמנה; פגיעה אנושה בהמשכיות שלטונית, שיש בכוחה להחליש כל מעשה מתמשך כלכלי, מדיני או צבאי, ללא התחשבות במחיר ממוני ולבסוף גם בסיכון נפשות; התעוררות שאיפות אישיות אנוכיות, תוך הוצאת הכביסה המלוכלכת אל החוץ ללא שימת לב לשום אינטרס משותף עליון - הכל כשר בעיני המנהיגים הרוקדים כעת מידי יום קדטשקה באוהל שלכם - על מנת להגיע למצב, שבסופו לחלקם יהיה סיפוק זמני, בעוד שהיתר יקדישו את זמנם בתאוות נקם, על מנת לשוב על מחזה זה כמה שיותר מוקדם וחוזר חלילה. האם באמת ובתמים כדאי להיות פרייר, רק בשביל החייל המהולל ליברמן?
אולם עם הכל ואחרי הכל יש לשים את הדברים על השולחן: גם אילו הייתם באים בידיים נקיות, רק בתוקף צרכי ביטחון מינימאליים; גם לו היה הנטל שווה אצלכם בין כולם; גם אם לא הייתם הורסים ביד שמאל מה שימין אמורה לבנות, תוך התעלמות מסכנת נפשות, למען ערכים מפוקפקים כמו, "חופש הדיבור", "חופש העיתונות" ושאר ירקות, שכל אחד מכם מאמין בהם רק על מנת לפגוע בזולתו; גם לו היה אצלכם "חופש דת" כהלכתו, בלי חכמות וללא זיופים - לא ניטוש את משמרתנו, שהיא קו ההגנה הראשון והאחרון של עם ישראל עלי אדמות.

איגרת לאורי הפרייר המצוי.

פיני | 5/9/2012 5:14:18 PM

כלך לך אל מחנות ההשמדה באירופה ותראה מה קרה לאבות אבותיך שרק רצו ללמוד תורה כל היום, ואם קשה לך שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך, כמובן אם ניצלו מהשואה, ויספרו לך איזה גיהנום ואיזו השפלה עברו כל ראשי הישיבות ותלמידיהם על נשיהם וטפם לפני שהוצאו להורג בשיטות שלא שערום אבותיכם, אם יש את נפשך לדעת מה חורי האף הגדול הזה להחריב כליל את עולם התורה על יושביו, התשובה היא המאמר הארוך שלך.
זכה נעשית לו התורה סם חיים, לא זכה ...
אתה וחבריך לא זכיתם אז, ואינכם זוכים היום. כי זה גורלו של מי שרק יושב כל היום ללמוד תורה, ומנותק לגמרי מן המציאות.

תגובת הדוס: "אין פורענות באה לעולם אלא מן הרשעים, ואינה מתחלת אלא מן הצדיקים" שנו רבותינו.

"כי תצא אש ומצאה קוצים ונאכל הגדיש או הקמה."

פיני | 5/9/2012 10:05:49 PM

כאשר יוצאת אש כדי לפגוע ברשעים הקוצים, ממשיכה ופוגעת גם בגדיש הם הצדיקים.שנו רבותינו.

תגובת הדוס: אמן.

נסיון נוסף - מכיוון אחר

יואב | 5/10/2012 6:38:23 PM

אני רוצה להשוות את השירות בצה"ל לאסונות שבאו על איוב.
כל האסונות שבאו על איוב לא גרמו לו לחזור בשאלה.
כתוצאה מכך, לדעתי, האמונה שלו עלתה לדרגה גבוהה הרבה יותר מאשר לו לא היתה עומדת בנסיונות האלה.

להבדיל, הנסיון של השירות בצה"ל, גם אם קשה עפ"י הסטטיסטיקה שלך (שאני מקבל את מילתך עליה), בוודאי קשה הרבה פחות מהנסיון שעבר איוב.
האם אין בכוחו של נסיון כזה, במידה והחייל יעמוד בו, להעלות את דרגת אמונתו של החייל החרדי?

בנוסף, אני מאמין שניתן לצייד את החייל החרדי בכלים מתאימים ולהכין אותו לנסיון הזה, כדי שיגדלו סיכויין לעמוד בו (הכנה שבוודאי לא קיבלו התלמידות הדתיות שאמך מספרת עליהן).

תגובת הדוס: אתה נוגע פה בשאלה חשובה, שלא נוגעת רק לענין הגיוס אלא לתפיסת התורה וחז"ל בכלל. גם התורה וגם חז"ל עשו ככל שביכולתם כדי להרחיק את האדם מנסיונות. בכל בוקר אנחנו מתפללים "ואל תביאנו לידי נסיון". דוגמא בולטת ניתן לראות בדברי הרמב"ם -
http://www.mechon-mamre.org/i/1206.htm

אז השאלה היא כללית על התורה כולה, כולל זו שבכתב, שמצוה למשל שלא להתחתן עם הגוים כדי שלא להיות מושפעים מהם. זה באמת נושא בפני עצמו, שצריך לכתוב עליו בהזדמנות.

מסכים עם הרמב"ם

יואב | 5/10/2012 9:35:44 PM

אני מסכים עם הרמב"ם (לא שהוא צריך שאני הקטן יסכים איתו), אבל יש לזה גם כיוון הפוך.

"דרך ברייתו של אדם--להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר ריעיו וחבריו, ונוהג במנהג אנשי מדינתו". אמת ויציב. אבל לעניות דעתי זה עובד לשני הכיוונים.

ואני חושב (בניגוד לרמב"ם) שחובתו של כל אדם טוב שיכול לעמוד בכך להיות בתפקיד של "רעיו וחבריו" ביחס לאנשים הטובים פחות ממנו, כדי למשוך אותם לכיוונו.

תגובת הדוס: זה לא רק הרמב"ם.
הפרק הראשון בספר תהילים -
א אַשְׁרֵי הָאִישׁ-- אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ, בַּעֲצַת רְשָׁעִים;
וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים, לֹא עָמָד, וּבְמוֹשַׁב לֵצִים, לֹא יָשָׁב.
ב כִּי אִם בְּתוֹרַת ה', חֶפְצוֹ; וּבְתוֹרָתוֹ יֶהְגֶּה, יוֹמָם וָלָיְלָה.
ג וְהָיָה-- כְּעֵץ, שָׁתוּל עַל-פַּלְגֵי-מָיִם:
אֲשֶׁר פִּרְיוֹ, יִתֵּן בְּעִתּוֹ--וְעָלֵהוּ לֹא-יִבּוֹל; וְכֹל אֲשֶׁר-יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ.

מסכת אבות ו' ט' -

אמר רבי יוסי בן קיסמא: פעם אחת הייתי מהלך בדרך ופגע בי אדם אחד ונתן לי שלום והחזרתי לו שלום. אמר לי רבי מאיזה מקום אתה? אמרתי לו מעיר גדולה של חכמים ושל סופרים אני. אמר לי רבי רצונך שתדור עמנו במקומנו, ואני אתן לך אלף אלפים דינרי זהב ואבנים טובות ומרגליות? אמרתי לו, בני אם אתה נותן לי כל כסף וזהב ואבנים טובות ומרגליות שבעולם, איני דר אלא במקום תורה, לפי שבשעת פטירתו של אדם אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות אלא תורה ומעשים טובים בלבד, שנאמר [משלי ו] בהתהלכך תנחה אותך בשכבך תשמור עליך והקיצות היא תשיחך. בהתהלכך תנחה אותך בעולם הזה, בשכבך תשמור עליך בקבר והקיצות היא תשיחך לעולם הבא. וכן כתוב בספר תילים על ידי דוד מלך ישראל [תהלים קי"ט] טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף ואומר [חגי ב] לי הכסף ולי הזהב אמר ה' צבאות

השאלה העיקרית מי נכנס לבית של מי. אם סטודנט כופר שאינו יודע כלום ביהדות יבוא אלי הביתה להתארח בשבת או ללמוד חברותא, אני ישפיע עליו, גם אם הם יבואו בקבוצה של שלושים מול אחד. כי הוא יבוא אלי, לתוך האוירה שלי. אבל אם אני אלך אליו, לאיזה דיסקוטק או מסבאה, אז התוצאה תהיה הפוכה. אני אאבד שם את כל הקדושה של התורה והמצוות.

המגיד מדובנא שאל פעם את פי הגר"א, איך להשפיע על אנשים. אמר לו הגר"א, אם יש לך כד גדול ואתה רוצה למזוג ממנו לכלים הסמוכים, ישנם שתי אפשרויות. הראשונה, לשפוך ממנו לכלים האחרים. האפשרות השניה היא למלאות את הכד הגדול עד שיעלה על גדותיו וימלא את כל אלו שסביבו.
ההבדל בין שני השיטות, אמר הגר"א, זה מה שנשאר בכד. בשיטה הראשונה הוא נשאר ריק, ובשיטה השניה הוא נותר מלא וגדוש על גדותיו.

המציאות היא, אגב, שהכד החרדי בהחלט גלש על גדותיו. בישיבה חרדית ממוצעת, קרוב לחצי מהבחורים הם צאצאים של בעלי תשובה או מתחזקים, גם בישיבות האשכנזיות ויותר מכך בספרדיות. ציבור האברכים, אלא שלכאורה מנותקים ביותר מהשטח, מהרחוב, הם אלו שעומדים בחוד החנית של פעולות הקירוב, ברוב התחומים.
ולא רק בעלי תשובה מושפעים. גם אחרים, כמו הציבור הדתי לאומי והמסורתיים מושפעים בכל מיני דרכים.

אהבתי את המשל של הגר"א

יואב | 5/10/2012 10:22:59 PM

אהבתי את המשל של הגר"א (באמת, בלי ציניות).
אבל כדי שזה יעבוד, הכוסות צריכות מלכתחילה להיות בסביבת הכד.
יש כוסות קרובות יותר, ויש קרובות פחות.
ומי יקרב את הכוסות הרחוקות לכד שעולה על גדותיו?

נניח שהכד בסלון, ויש כוסות במטבח.
מישהו חייב לקפוץ למטבח, לפחות לספר להן שיש כד בסלון, ושהוא לא נושך.
ואם אלו כוסות שאומנו לפחד מכדים, כדאי שזה יהיה מישהו אמין וקרוב (מישהו שנלחם לצידך עונה על הקריטריון).

תגובת הדוס: המ.. באמת בעיה. בעיה חמורה, מה יהיה עם הכדים במטבח?
סיפר לי מורי ורבי שליט"א, שהוא נכנס פעם לרב שך בחול המועד סוכות, ואיך שהוא נכנס לחדר החיצוני הוא שומע את הרב שך יושב בסוכה ונאנח "אוי אוי, מה יהיה עם הבחורים?" וככה הוא חוזר שוב ושוב, אוי אוי, הבחורים הבחורים. ההוא נבהל כהוגן, מי יודע מה קרה, רחמנא ליצלן. נכנס בבהלה ושאל, רבי מה קרה? איזה בחורים? ענה לו הרב שך - "הבחורים בדיזנגוף"!!!
באתר שלי על כל פנים, יש הרבה כדים רחוקים. לפי פילוח הנתונים של גוגל רוב הגולשים פה מגיעים מאזורים החילוניים ביותר בארץ. מקום ראשון - גבעתיים. לפני תל אביב.