ואף על פי כן, נוע תנוע
אחד המיתוסים המרכזיים במיתולוגיה החילונית, אם לא המרכזי שבהם הוא הסיפור הידוע על מאבקיה של הכנסיה הקטולית בקופרניקוס וחבריו, שגילו את העובדה שהיקום אינו מסתובב סביב האפיפיור, אלא האפיפיור הוא זה שמסתובב סביב השמש, יחד עם שאר תושבי כוכבינו הקטן.
דורות על גבי דורות חונכו על ידי המיתוס המפורסם. על פי המיתוס המקובל, הכנסיה אלצה את גלילאו גליליי לחזור בו מתמיכתו בקופרניקוס. כאשר ירד גלילאו מהקתדרה, רחשו שפתיו את משפט המחץ המפורסם "ואף על פי כן, נוע תנוע". בין אם קופרניקוס אמר את המיוחס לו ובין אם לאו, המשפט הזה הפף לנכס צאן ברזל של המיתיולוגיה החילונית.
לכל מיתוס יש מסר מסוים שהוא בא להביע. למיתוס הזה יש מסר ברור מאד. סיפורו של קופרניקוס מציג את המדע והדת כאויבים זה לזה. מצד אחד עומדת הדת כגוף מיושן מסורבל שמתעלם מהתגליות החדשות בכח הזרוע, ומצד שני עומד לו המדען האמיץ, האיש הקטן והמסכן שנדרס מתחת גלגלי המערכת הגדולה והמושחתת של הכנסיה האפיפיור והאיקיווזיציה. גלילאו מייצג במיתוס את האור, הקדמה,חוופש החשיבה המדעית. הכנסיה מייצגת את האפל, החשוך, השמרני והמקובע.
בימים אלו זכינו לראות את המהדורה המודרנית של משפט גלילאו. וכמו במשפט המיתולוגי, גם במשפט המודרני עומדים האינקיוויזיציה וכוחות הרשע לשרוף את הכופרים באש. בכיכר העיר כבר עומדת הכן מדורה ענקית, והאספסוף החל להתקהל בכיכר בציפיה דרוכה לבואו של הכופר. ריח הבשר החרוך כבר החל לדקדק באפו של ההמון המוסת.
לפתע הגיע השמועה המרעישה כי הכופר העומד להישרף הוא לא אחר מאשר המדען הראשי של משרד החינוך. איש מדע מכובד, ומרצה בטכניון.
מה קרה? הוא כפר בכתבי הקודש? שואלים המאמינים אלו את אלו.
עוד הם מדברים ובקדמת הבמה מתייצב לו הכומר האזורי בפנים לוהטות. מבין חרשת הקמטים שעל גבי מצחו המיוסר אפשר לראות בבירור את כאבו העצום על חילול הקודש. גם זקנו הלבן רוטט משהו, בזעם עצור על הנבלה האיומה שנעשתה. ההמון הזועם משתתק לו בפחד, ונעמד בחרדת קודש לשמוע את דברי הכומר הנערץ.
"אחי ורעי מאמינים יקרים" פותח הכומר את דבריו, בקול נכאים.
"בבוקר כואב זה עומדים אנו לבצע מצווה חשובה של ביעור הכופרים. הכופר גבי אביטל העז לכפור בכל הקדוש והיקר לנו. בתורת האבולוציה. לפני ביצוע גזר הדין אני רוצה להקריא את דבריו החמורים והנפשעים של הכופר הנאלח.
ברצוני להקריא לכם כתבה מהארץ.
הכומר הישיש שלף ממקטורנו הדהוי עיתון הארץ, והחל להקריא את הכתבה הנוראה.
המדען הראשי במשרד החינוך, ד"ר גבי אביטל: בני האדם אינם האחראים להתחממות כדור הארץ |
|
|
|
בנוסף אמר אביטל "אם בספרי הלימוד יכתבו באופן מפורש שמוצא האדם מהקוף - ארצה שהתלמידים ייחשפו לדעות אחרות ויתמודדו אתן" |
|
|
|
|
המדען הראשי החדש של משרד החינוך, ד"ר גבי אביטל, תקף בשבוע שעבר את ההסכמה המדעית הרחבה בדבר הקשר בין פעילות האדם לשינויי האקלים, ואמר כי "אם ימשיכו לכתוב בספרי הלימוד שכדור הארץ מתחמם בגלל פליטת פחמן דו חמצני - אני אתעקש על כך שזה לא המצב". עוד אמר, כי "אם בספרי הלימוד יכתבו באופן מפורש שמוצא האדם מהקוף - ארצה שהתלמידים ייחשפו לדעות אחרות ויתמודדו אתן. יש הרבה אנשים שלא חושבים שתורת האבולוציה היא נכונה". בתוקף תפקידו, משפיע אביטל על פעולות משרד החינוך ובתי הספר בנושא איכות הסביבה. בעקבות כמה מאמרים שכתב על התחממות כדור הארץ, קראו פעילים בארגונים ירוקים להתפטרותו.
ד"ר אביטל, בעצמו איש דתי, אמר כי "יש כאלה שעבורם האבולוציה היא דת והם לא מוכנים לשמוע שום דבר אחר. חלק מהחובה שלי, במסגרת תפקידי במשרד החינוך, היא לבדוק את תוכניות הלימודים וספרי הלימוד".
ביחס לדבריו אלה אמרה הפרופ' חוה יבלונקה, מאוניברסיטת תל אביב, שהדבר מקביל ל"אמירה שצריך לתת מקום בספרי הלימוד לדעה שכדור הארץ הוא שטוח ושהשמש מסתובבת סביבו. מפתיע שמדען ראשי של משרד ממשלתי אומר דברים כל כך הזויים".
לפני כשלושה חודשים מינה שר החינוך, גדעון סער, את ד"ר אביטל לתפקיד המדען הראשי של המשרד. את תאריו האקדמיים השיג אביטל בפקולטה להנדסה אווירונאוטית בטכניון, שם הוא מרצה על "תורת הזרימה והאווירודינמיקה". בעבר שימש ד"ר אביטל מנהל תחום אווירו-מכניקה ב"אלביט". אביטל הוא המדען הראשי הראשון שלא נבחר מקהילת חוקרי החינוך. הוא גם חבר ליכוד כ-20 שנים, והתמודד ברשימת המפלגה לכנסת ב-2006. את מינויו אישרה נציבות שירות המדינה.
במאמר שפורסם בשבועון הדתי-לאומי "בשבע", בסוף
|
נובמבר שעבר, כתב אביטל: "בשנים האחרונות מתרחש ברחבי העולם 'מסע הצלב הירוק', כחלק ממהלך יותר עמוק, ואפשר לכנותו בהחלט דת ירוקה. מה מניע את הירוקים ותומכיהם המגוונים לצאת במסע הפחדות שקצו של העולם ממש על פתחנו? מדוע ארגוני הירוקים לוחצים על ממשלות לעבור לאנרגיה חלופית שאינה זמינה ובטח יקרה מאוד? משאלות אלה לא ניתן להתחמק. התשובות עלולות להפתיע ואולי לאכזב. אולם ברגע שהמדע מגויס לפוליטיקה, כלומר לאידיאולוגיה, יש לברר מהו הבסיס המדעי של ארגוני הירוקים. ולמי שבקי קצת בפרטים זה מזכיר משהו מדת האבולוציה".
בראיון עמו, שהתקיים ב"מכון מאיר" הדתי, לפני מינויו למדען הראשי, אמר אביטל: "תחום אחר של המדע שהוא בעייתי זה הביולוגיה או מדעי החיים והסביבה. יש שם המון יסודות שעומדים על כרעיים של תרנגולת". בתשובה לשאלת המנחה, אם הוא מתכוון לכך "מבחינה מוסרית", ענה אביטל: "כן, בוודאי מוסרית. מכיוון שכאשר התורה שלך מתבססת על תורת ההתפתחות של דרווין והנגזרות שלה, אתה מתבסס על יסודות לא-אמוניים, כלומר, אין אלוהים, יש משהו מקדם, והיו התפתחויות כאלה ואחרות אקראיות, שהביאו אל היצור שהוא נזר הבריאה - שזה האדם".
בהמשך הראיון ב"מכון מאיר" אמר אביטל: "כל הסממנים של דת פנאטית נמצאים שם (בארגוני ירוקים, א"ק) - קנאות והרבה רוע. הירוקים אומרים ש'יישרף העולם - רק שיהיה ירוק'". בתשובה לשאלה האם הוא נוהג למחזר, השיב: "אני מתאמץ לשים את הפלסטיק בפח אשפה רגיל. כדור הארץ לא הולך להיות מושמד. הקב"ה הבטיח לנו...וההשפעה של האדם היא זניחה".
אביטל אמר בשבוע שעבר כי "אלה דעותיי ולא אתכחש להן כי מוניתי לתפקיד במשרד החינוך". לדבריו, "הירוקים צריכים להיות פחות דתיים וכדאי להם לקרוא את כל המאמרים שחושפים את דברי ?מכחישי ההתחממות'. אני הייתי בין הראשונים שאמרו זאת. מי שאומר שאין לי את המומחיות הנדרשת צריך לפתוח את העיניים".
חלק גדול מהציטוטים המוקדמים של ד"ר אביטל הופיעו באתר אינטרנט ישראלי, המוקדש לההתחממות העולמית. במכתב לסער, כתב השבוע מחבר הבלוג, איל מורג, כי אביטל "לא מבין מהו מדע ולכן צריך להרחיק אותו מכל תפקיד שקשור למדע".
"אביטל צריך להתפטר מתפקידו", מוסיפה ד"ר ליה אטינגר, ממרכז השל לחשיבה ומנהיגות סביבתית. "הדבר דומה למדען הראשי של משרד הבריאות שהיה מכריז שכל המחקרים על הקשר בין סיגריות לסרטן הם עורבא פרח. ברור שמטבעו של המדע, אין הסכמה מוחלטת והמחלוקות מקרבות אותנו לאמת, אבל אין לכך כל קשר לדברים שאומר אביטל. אם אלה עמדותיו, הוא לא יכול לקדם את החינוך הנדרש לאיכות סביבה וקיום המערכות האקולוגיות. אביטל הוציא עצמו מהקונצנזוס".
לדברי ד"ר שחר דולב, מ"הפורום הישראלי לאנרגיה", "מדענים מוצאים כל הזמן הוכחות נוספות ל'תיאוריית ההתחממות'. טוב שיש מדענים המעלים שאלות וטענות, כי זה בריא לדיון המדעי. אבל אם אנשים בעלי סמכות - כמו מדען ראשי במשרד ממשלתי - מאמצים עמדה של מיעוט בקהילה המדעית ומפיצים אותה ברבים, הרי שהדבר גורם נזק אדיר, כי הוא מבלבל את הציבור ואת מקבלי ההחלטות".
בפגישה עם עיתונאים בשבוע שעבר, שהוקדשה לסקירת השנה הראשונה של השר סער במשרד החינוך, אמר בכיר במשרד על אביטל כי הוא "כוח חשוב, שמוסיף תרומה של עצמאות מחשבתית ומקוריות". במשרד החינוך סירבו בסוף השבוע להגיב לדברי אביטל או לביקורת הפעילים הירוקים.
"בעקבות ההתבטאות המחפירה" המשיך הכומר את נאומו "פרצה סערה ציבורית קשה. כל כוהני וכמרי האתאיזם בארץ השמיעו קולות מחאה נרגשים. הדרישה להתפטרותו של המדען הראשי עלתה מכל גווני הקשת השמאלנית. סדרת כתבות ב"הארץ" ובעוד גופים אתאיסטים הפכו את המדען החשוב לאדם חשוך ופנאטי. שר החינוך נאלץ בלחץ אירגוני הכפירה להוקיע את המדען הראשי שהוא מינה . אבל כל זה איננו מספיק. את הכופר עלינו לשרוף באש. רק בזאת יכופר עוונו"
הכומר הכפוף החל לרדת מן הבמה בצעדים מדודים, ועל הבמה הופיעו לפתע ארבעה בריונים חמורי סבר, כשהם גוררים בעקבותיהם את המדען המבוהל. הם ניגשו לקדמת הבמה, תפסו את הקרבן ברגליו, והשליכו אותו אל תוך הלהבות לקול מצהלות ההמון המוסת. התזמורת פרצה בניגון עליז, והקהל האדיר פתח בריקודים אל תוך הלילה.
ומתוך ערימת הגחלים והרמץ, עלתה לה לחישה קטנה ומוכרת.
"ואף על פי כן, נוע תנוע".
לקריאה נוספת-
http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1151469.html
http://www.hayadan.org.il/wp/what-they-teach-our-children-2302103/
ועוד ועוד.
|