אחוז הדתיים בבתי הסוהר

מאת: הדוס | 4/6/2011 אקטואליה

את הנתונים הבאים ליקטתי מתוך דו"ח 2009 של שירות בתי הסוהר, ומתוך החוברת "צוהר לבתי הסוהר", היוצאת מטעם השב"ס.

בשנת 2009 היו בבתי הכלא 13,500 אסירים פליליים, מלבד עוד אלפי אסירים בטחוניים.

מתוכם - רק 389 שהו באגפים של שומרי תורה ומצוות. כלומר - 2.9%.

חלק מאותם אסירים הם אסירים שחזרו בתשובה בתוך כותלי בית הכלא, חלקם מתחזים שמוכנים לקיים חיי תורה ומצוות כדי להימלט מאימת האסירים האחרים. (צוהר לבתי הסוהר, גליון 12).

גם אם נניח שכל אותם 389 הם דתיים גמורים, שהיו כאלה גם לפני הכניסה לכלא, הרי שמדובר בפחות משלושה אחוזים מן האסירים.

על פי נתוני הלמ"ס, במדינת ישראל ישנם 20% שמגדירים עצמם דתיים וחרדים, ועוד 13% שמגדירים עצמם - דתיים מסורתיים.

אם ניקח את כל הנתונים הללו בחשבון, נגיע למסקנה שאחוז הדתיים הנכנסים לבתי הכלא הוא בערך עשירית מאחוז הדתיים והחרדים באוכלוסייתה של מדינת ישראל. וכל הסיפורים בתקשורת, על עבריין חרדי כזה או אחר, הכל נכלל בתוך אותם פחות משלושה אחוזים חסרי משמעות.

המסקנה הברורה והחד משמעית-

ככל שיש יותר יהדות, יותר לימוד תורה וקיום מצוות, כך חלה ירידה דרסטית בנפח הפשיעה.

כלומר -

יותר דתי = יותר מוסרי.

חד וחלק, ברור כשמש.

נ.ב.

נתון נוסף -

ב 1994- פרסם שירות בתי הסוהר נתונים, שעל פיהם "מתוך 417 אסירים, ששוחררו מבית הסוהר בין השנים 1980-1992 ונקלטו במסגרת ישיבות לחוזרים בתשובה, רק 33 חזרו לכלא, שהם כ 8%- , בעוד שיעור החזרה לכלא מתוך כלל האסירים המשתחררים הוא 67% (פלד, 1994). נתונים אלה חיזקו את ההערכה, שאכן יש לתכנית השיקום הדתי פוטנציאל שיקומי גבוה, ותרמו להרחבת התכנית ולביסוסה במסגרת בתי הסוהר 41 . לדברי הנציב באמצע שנות התשעים, אריה ביבי: "כמעט כל מי שנכנס לשיקום דתי, אינו חוזר לעבריינות. רובם נכנסים לחממות של הישיבות, עסוקים בקיום מצוות ואין להם זמן לפשע. זה הביא אותנו למסקנה, שזה שיקום טוב, ולכן טיפחנו אותו" (ביבי, 2007).
(מתוך "צוהר לבתי הסוהר" מאת השב"ס, גליון 12)
 

תגובות

שכחת את ההבט הכלכלי

יוסף | 4/6/2011 8:32:38 PM

עלות אחזקת בתי הכלא בשנה מגיע לכשני מליארד שקלים, יותר מכל תקציב הכוללים, הישיבות הגבוהות, ישיבות לצעירים, חינוך מוכר שאינו רשמי והנספחים, ולמעשה, יותר מכל מה שמקבל הציבור החרדי כולו, הנאלץ למממן את החברה החילונית על פושעיה ואסיריה.

תגובת הדוס: ליתר דיוק - זה בערך כמו כל תקציבי הציבור החרדי גם יחד. התקציב של כל הרשימה שמנית מגיע ל2.8, לפי החישובים שלי, אבל חלק מרכזי מזה הולך לחינוך העצמאי, שבו לומדים הרבה תלמידים שאינם מוגדרים כחרדים, וגם לישיבות הגבוהות הדתיות לאומיות, והכוללים שלהם.

מובטח שתמצא עוד פחות חרדים ליטאים ... - לא בהם מדובר ...

| 4/6/2011 8:49:13 PM

מדובר באלה שתמצא אותם בבית הכנסת בחגים (ובעיקר ביום כיפור) ותמיד יופיעו עם כיפה על הראש בבית המשפט.
 

טוב שיש מישהו כמוך

אהוד | 4/6/2011 11:22:48 PM

שבודק ומראה את הנתונים האלו.

הנתונים אולי נכונים, אבל כרגיל, הסקת המסקנות שגויה.

תומר | 4/7/2011 6:07:41 AM

אם באמת הטענה "יותר דתי = יותר מוסרי" נכונה, הרי שאחוז האתאיסטים בכלא היה צריך להיות הכי גבוה. או לפחות, גבוה משמעותית מאחוזם באוכלוסיה.
האם יש לך סטטיסטיקה התומכת בכך?
וודאי שלא.

רוב האנשים בכלא הם מי שוודאי מגדירים את עצמם "מסורתיים" (מה שזה לא אומר),
סביר שהם מאמינים באלוהים מתוך אינרציה ולעולם לא התחבטו בשאלת קיומו.

תגובת הדוס: לגבי אתאיסטים, אם אתה צודק בהבחנה שלך, הייתי מצפה לראות שנתוני הפשיעה בפריפריה המסורתית יותר גבוהים מהנתונים באיזור תל אביב והמרכז היותר חילוניים, שבהם ישנה אוכלוסיה חילונית יותר ופחות מאמינה.
והנה, הנתונים בדו"ח המשטרה לשנת 2009 מלמדים, שבמחוז תל אביב ובמחוז מרכז רמת הפשיעה היא מהגבוהות, יותר מאחוז התושבים שבהם ביחס לאוכלוסיית המדינה. נתון נוסף המופיע באותו דו"ח מלמד, שכמעט מחצית ממעשי הפשע בישראל נעשים על ידי ערבים. היות וכך, ובהתחשב שמחוזות תל אביב והמרכז הם המחוזות היחידיים שבהם אין כמעט אוכלוסיה הערבית, הייתי מצפה שהפשיעה במחוזות אלו תהיה נמוכה בהרבה מהממוצע הארצי. אך לא כך הם פני הדברים, ולכן אם תקזז את ההשפעה הסטטיסטית של האוכלוסיה הערבית, תגיע לכך שדווקא באיזורי האליטה החילונית, ישנה פשיעה רבה יותר.
דווקא באזורים המסורתיים יותר, כמו מחוז ירושלים והדרום, ויהודה ושומרון, שם אחוז הפשיעה מהנמוכים יותר.

טוב שציינתה דתיים ולא חרדים.

יוסי | 4/7/2011 7:12:05 AM

כי בכלא אין חרדים כלל.וזה בזכות החינוך הטהור,ולמעט אותם חרדים הנמצאים בכלא והם זכאים על פי דין תורה, ואם היו נשפטים על פי ההלכה, שני עדים והתראה, לא היו יושבים בכלא. כגון הרב בניזרי.

לדעתי התופעה לא קשורה ליהדות כלל

ש ש | 4/7/2011 10:27:14 AM

אני חושב שאם נחפש נגלה שאחוז הסיינטולוגים האדוקים (על פי הגדרת סיינטולוג בדרג גבוה) הנמצאים בכלא יהיה קטן גם הוא. לדעתי הירידה בפשיעה המתוארת על ידיך היא תופעה סוציולוגית הקשורה לקונטקסט החברתי והקהילתי בו חיים הדתיים בארץ יותר משהיא קשורה לתוכן אמונתם באופן ספציפי.
אני בטוח שנמצא אנטיקורלציה בין חברות בתנועת הצופים לבין פשיעה.
כלומר אני מסכים שדתיים כנראה פושעים פחות לנפש אבל לא חושב שזה, לכשעצמו, נתון מאוד מעניין או חזק.
בברכה

תגובת הדוס: עשירית , ידידי, עשירית!!!!!
לא נראה לי שתגיע לכאלה אחוזים בשום חברה. אין דברים כאלו.
להזכירך, גם הערבים דתיים ברובם, הרבה יותר מהישראלים, ובכל זאת הם ממלאים את בתי הכלא, יותר מהיהודים.

.

דוד | 4/7/2011 12:39:33 PM

נמחק.

תגובת הדוס: הוכחות, ידידי, הוכחות.
בלי מקורות, אינני מקבל ספקולציות מסוג זה.

הבנתי שהחלטת להתעלם ממני, אבל בכל זאת

סטודנט בטכניון | 4/7/2011 1:13:35 PM

התשובה שלך לתומר היא לחלוטין לא עקבית ולא ברורה. מה זה "רמת הפשיעה היא מהגבוהות"? האם היא הגבוהה ביותר, השניה הכי גבוהה, השלישית? דבר שני, לא הבאת שום חלוקה של הפושעים לפי מקום מגוריהם, אלא רק לפי המקום שבו התבצע הפשע. למשל, חלק גדול מאוד (אם לא הרוב) מהמבלים בתל אביב, בעיקר בסופי שבוע, הם לא תושבי תל אביב, ושם מתבצע חלק גדול מן הפשע האלים והסחר בסמים.
הנתון שאיתו אי אפשר להתווכח הוא שהרוב המוחלט של האסירים בבתי הכלא הם אנשים שמאמינים באלוהים, כלומר, מצהירים שהם מאמינים ומתכוונים לזה.

תגובת הדוס: אז זהו בדיוק הענין. שלפי הפילוח הראשוני של כמות הפשיעה לפי מחוזות, מסתבר שהמחוזות שבהם נמצאים הריכוזים הגבוהים ביותר של אנשים שאינם מאמינים באלוקים, הם המחוזות שבהם ישנה רמת הפשיעה הגבוהה ביותר באוכלוסיה היהודית. מדובר על פער עצום, שקשה מאד להסביר אותו על ידי תירוצים דחוקים, מה שככל הנראה מצביע על כך שככל הנראה הנתון שאתה כל כך בטוח בו על אחוזי האמונה בקרב האסירים, כנראה איננו נכון בעליל.
עדין לא עשיתי על זה עבודה רצינית, ולכן אינני מציג מספרים והשואות מפורטות.
הדברים נכונים לתל אביב בפרט, אבל באותה מעדה ביחס לכל גוש דן. אתה יכול לבדוק את הנתונים בעצמך.

המשך

ש ש | 4/7/2011 2:09:09 PM

היות ובחרת להתמקד לא באלו המצהירים כי הם מאמינים באלוקים אלא "ממש דתיים" (לא רוצה להתעכב על ההגדרה, אבל ברור שהחבר הערס שלי שהיה מרביץ לילדים שהיו מחללים את השם לא נכלל שם), אז עליך להשוות את האחוז הנמוך (עשירית) לתתי חברות מאוד מלוכדות אחרות. הייתי מציע את המורמונים בתור דוגמה. הדוגמה פחות חשובה. מה שנראה ברור מדבריך זה שהמצב הזה (עשירית) הוא תוצר של מערכת חברתית שיחסית נדירה בעולם המערבי. כלומר לדעתי גם אם כל מה שהייתם לומדים היה שטויות, עצם הגיבוש שלכם והמבנה שנוצר גורם לדתיים לפשוע פחות. (כתגובה לכך שהבאת את המוסלמים כדוגמה, לדעתי מעניין היה להשוות את הקהילה החרדית לקהילות מוסלמיות אדוקות בתוך ארצות מוסלמיות. אבל מוסלמים הם עוף מוזר בעיניי ואינם הנושא כל כך) .

בכל אופן, לי נראה שהקו שעולה כאן הוא לא "דת\יהדות => מוסר" אלא "תנאיים חברתיים מסוימים => מוסר" וזה לא חידוש גדול.

בקשר למה שענית לסטודנט , זה הזכיר לי את האנקדוטה הבאה: לעתים אומרים שאנחנו עיר של פושעים,(אני מבת ים) אבל בערך 5 מקרי הרצח האחרונים שהיו כאן היו של אנשים לא מכאן ע"י אנשים לא מכאן. (מישהו מנתניה רצח מישהו מראשון) מתישהו הצעתי בצחוק לחבריי לשים פוסטרים בכניסה לעיר שבהם יהיה רשום : "בת ים, לא עיר של פושעים, אלא זירת פשע. השתפרנו!"
אני חושב שזה מה שקורה בתל אביב. אם אני פושע שרוצה לפשוע, עדיף לי מטרופוליטן על פני ישוב של מעט אנשים שחצי מהם חמושים...




תגובת הדוס: הערבים חיים בחברה מאד מאד מלוכדת. החמולה, המשפחה, הכפר, הרבה יותר מהיהודים. זה נכון אגב לכל חברה פרימיטיבית. הסיבה שהם כאלה, כי מוחמד היה כזה. כשאתה קורא כל היום ספר של אדם אלים ופרימיטיבי, אתה לאט לאט נהיה כמוהו וקונה את דפוסי החשיבה שלו, ואילו כשאתה קורא כל היום ספרים שכתבו אנשים צדיקים, מוסריים וקדושים, אתה לאט לאט מתחבר אליהם ונהיה כמוהם. ולכן, מי שיונק את דעותיו ורעיונותיו מהקוראן, נהיה כמו מוחמד, ומי שיונק מהתורה הקדושה, הופך למוסרי ופיקח.
נתוני הפשיעה נכונים לכל גוש דן. אתה צודק שאנשים באים מכל גוש דן לתל אביב, אבל לא נראה לי שאנשים באים מירושלים ובאר שבע כדי להשתולל בתל אביב ובגוש דן. ודאי שלא ברמה כזו שתהפוך את תל אביב וגוש דן לנתוני פשיעה כפולים בקיזוז הערבים.

כבר בנתון אחד אני רואה שאתה טועה בגדול

סטודנט בטכניון | 4/7/2011 2:37:59 PM

אנשים מגיעים להשתולל בתל אביב ובגוש דן בכלל מכל האיזורים: גם מאשקלון, גם מאופקים, גם מירושלים ואפילו מיהודה ושומרון. אני במקור ממעלה שומרון, ואני זוכר איך כמעט כל ערב שבת הייתי מסיע טרמפיסטים מקדומים ומקרני שומרון לבלות בתל אביב.

סטודנט - הוא מתעלם ממך בצדק רב

מישהו | 4/8/2011 10:06:14 AM

תגובתך האחרונה מבארת היטב מדוע הדוס בוחר להתעלם ממך.

אחוז הדתיים שלא נכנס לכלא בגלל...

ראובן הבכור | 6/30/2011 10:22:26 AM

מה בנוגע לכתבה על אחוז הדתיים שלא נכנסו לכלא בגלל קומבינות אלו ואחרות? אם הם היו נכנסים האחוזים עליהם אתה מדבר היו גבוהים בהרבה.

תגובת הדוס: ????

סטטיסטיקאי בשקל

דני | 1/29/2012 1:02:39 PM

אני בטוח שלא למדת מתמטיקה בחייך, ושאין לך מושג ירוק על מה אתה מדבר. כשתעשה תואר בסטטיסטיקה ותדע לנתח נתונים ולהתחשב בעוד גורמים כמו (כמה באמת ממי שבבית הסוהר מאמין באלוהים וכו') ותפסיק לחרטט פה, אז אולי יאמינו לך
עוד פרופגנדה של דוס שחושב שדת זה המקור למוסר
אם כבר זה המקור לכל המלחמות והרוע שיש בעולם כרגע.

תגובת הדוס: אני נורא שמח שקראת כראוי את כל המאמר ואפילו הבנת אותו.
ולא אזכיר כרגע איזו דת הייתה אחראית לאסונות שהחריבו את האנושות במאה העשרים: הנאציזם והקומוניזם.

אשמח

אשמח | 2/1/2012 7:02:47 PM

אשמח אם תתן לי את הנתון המקורי
כי ניסתי לחפש במקורות שנתת ולא מצאתי תגיד לי בבקשה איזה דף לראות
בברכה

תגובת הדוס: נמתין לכותב המאמר שישוב מן החופשה.

בברכה, יאיר טיילור.