תיאוריות חילופיות
שאלה -
לגבי הטענה שאם אין אבולוציה יש אלוקים.
כיצד זה מוכיח שיש אלוקים אחד ולא כמה. גם כיצד זה מוכיח שהאלוקים מושלם ולא מוגבל בכוחו ובחכמתו(אע"פ שיכולותיו גבוהות) מה שנותן הסבר קל לצרות בעולם או לדברים הנראים כחסרי טעם בגוף?
תשובה -
ברגע שהגענו למסקנה שיש בורא לעולם, מיד צצה השאלה מי ברא את אותו בורא?
התשובה היחידה האפשרית היא, שאותו בורא הוא "מחויב המציאות" ואיננו צריך סיבה כדי להיות.
אך כאן ישנה בעיה חמורה -
כל דבר שאיננו ממלא את כל המציאות כולה איננו יכול להיות מחויב המציאות, שאם הוא מחויב המציאות לא יתכן מקום פנוי ממנו.
גם לא יתכן שיש לו מידות וחלקים, שכן באותו רגע כל חלק בפני עצמו הוא מוגבל, ושוב אינו יכול להיות מחויב המציאות.
מלבד העובדה שניתן להגיע למסקנות אלו דרך החקירה האנושית, אנו יודעים ידיעות אלו גם דרך המסורת שלנו מן החכמים והנביאים שקבלו את הדברים ברוח קדשם.
לסיום נצטט את דברי הרמב"ם בפרק הראשון מהלכות יסודי התורה -
" יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון והוא ממציא כל נמצא וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמתת המצאו. ואם יעלה על הדעת שהוא אינו מצוי אין דבר אחר יכול להמצאות. ואם יעלה על הדעת שאין כל הנמצאים מלבדו מצויים הוא לבדו יהיה מצוי ולא יבטל הוא לבטולם שכל הנמצאים צריכין לו והוא ברוך הוא אינו צריך להם ולא לאחד מהם לפיכך אין אמתתו כאמתת אחד מהם."
"אלוה זה אחד הוא ואינו שנים ולא יתר על שנים אלא אחד שאין כיחודו אחד מן האחדים הנמצאים בעולם לא אחד כמין שהוא כולל אחדים הרבה ולא אחד כגוף שהוא נחלק למחלקות ולקצוות אלא יחוד שאין יחוד אחר כמותו בעולם אילו היו אלוהות הרבה היו גופין וגויות מפני שאין הנמנים השוין במציאותן נפרדין זה מזה אלא במאורעין שיארעו בגופות והגויות ואילו היה היוצר גוף וגוייה היה לו קץ ותכלית שאי אפשר להיות גוף שאין לו קץ וכל שיש לגופו קץ ותכלית יש לכחו קץ וסוף ואלהינו ברוך שמו הואיל וכחו אין לו קץ ואינו פוסק שהרי הגלגל סובב תמיד אין כחו כח גוף והואיל ואינו גוף לא יארעו לו מאורעות הגופות כדי שיהא נחלק ונפרד מאחר לפיכך אי אפשר שיהיה אלא אחד וידיעת דבר זה מצות עשה שנאמר ה' אלהינו ה' אחד."
(רמב"ם, פ"א מהלכות יסודי התורה)