טיפול בחולה גוי בשבת
שאלה -
קראתי בכלי התקשורת פסק של הרב עובדיה יוסף שעל פיו מותר לרופא יהודי לטפל בשבת בחולה גוי רק אם אין באפשרותו להתחמק, מחשש איבה, אבל אם יכול יתחמק ממנו בתירוץ כלשהו.
איך אתה מסביר כזו הלכה?
תשובה -
הפסק הנ"ל איננו פסק של הרב עובדיה אלא הלכה ברורה וידועה.
הסיבה שהפסיקה הנ"ל איננה מתישבת על אוזנים לא יהודיות נובעת משתי סיבות - א. עצם ההפליה בין יהודי לגוי. ב. חוסר ההתחשבות בפיקוח נפש.
לגבי ההפליה בין יהודי לגוי, אין ספק בכך שהתורה רואה ביהודי משהו יותר חשוב מאשר הגוי. הגוי הוא בנאדם, הוא נברא בצלם אלוקים, אך היהודי שוה יותר. זו התורה, זו האמת, וכך נסיון לטייח את הדברים איננו אלא נליזה מן האמת.
כמו כן, לכל גוי וגוי, מהודו ועד כוש, ישנה אפשרות להצטרף לעם הנבחר, ואז יוכל סוף סוף לקבל את הטיפול הרפואי דווקא מיהודי, אם זה מה שמפריע לו.
לגבי פיקוח נפש -
רק לפני כמה חודשים הייתה שביתה ארוכה של מערכת הבריאות במדינת ישראל. מסתבר שמספר החולים שמתו בהיסטוריה כולה כתוצאה משביתות או ממאבקים כלכליים חוקיים של הרופאים עולה בהרבה על אלו שמתו כתוצאה מאותה הלכה של הרב עובדיה יוסף, ובכל זאת לא ראיתי את אותם כלי תקשורת נזעקים על חשש פיקוח נפש של החולים האומללים. כולם מבינים במקרה כזה שאמנם פיקוח נפש הוא חמור מאד, אבל יש עוד דברים בעולם. אז בבקשה, שיחליטו סוף סוף כלי התקשורת מהו סולם הערכים האחיד שבו הם דוגלים בכל העניינים, ואז נתחיל להתייחס לטענותיהם ברצינות הראויה.