שינויי גירסאות בתנ"ך

מאת: הדוס | 05/03/2011 שאלות ותשובות

שאלה -

ראיתי באתר "בחדרי חרדים" שאלה שמובאת מאחד מאתרי הכפירה, שבו הכופר טוען טענה כזו -

ב"ספר התורה" שבידי השומרונים, ישנם מספר שינויי גרסאות מספר התורה שבידנו. למרות שמדובר בשינויים מקומיים קלים, בכל זאת עובדה זו סותרת את הטענה היהודית שלא תתכן כתיבה מחדש של חלקים בספר התורה.

תשובה -

השיטה שבה משתמש אותו כופר, היא השתלת טיעון חדש בפיהם של היהודים המאמינים. טיעון שאותו הם לא טענו מעולם, ולא עלתה על דעתם לרגע. איש לא טען מאז ומעולם שאין אפשרות לשנות טקסט של ספר קדום,ואפילו לא להמציא ספר שכזה.

הטענה האמיתית, היא שונה לחלוטין.

אם יבוא היום ארכיאולוג ויטען שגילה ספר עתיק ובלתי ידוע, איש לא יוכל להכחיש אותו, ויתכן בהחלט שאם הדברים יראו אמיתיים הם יכנסו לרשימת התגליות של מדע הארכיאולוגיה.

ואולם -

אם באותו ספר יהיה כתוב שלפני שמונה מאות שנה הסתובבו באירופה אלפי דינוזאורים שהטילו את חיתתם על יושבי הערים, והם טבחו שמונים אחוז מהאוכלוסיה האירופית, איש לא יאמין לספר זה. גם אם אכן יגיעו למסקנה שספר זה אכן נכתב על ידי מישהו בעבר הרחוק, איש לא יאמין למילה אחת של תוכן הספר, והוא יוצג כחיבור תמהוני שנכתב על ידי כותב סהרורי ומעורער בנפשו.

ולכן -

אין ספק שעצם המציאות של ספר התורה איננה מוכיחה כלום. מה שמוכיח הוא אך ורק התוכן הכתוב בו.

נ.ב. השיטה הזו, של השתלת טיעונים שלא נאמרו מעולם, היא שיטה ישנה ומוכרת. אין כמעט מאמר אתאיסטי שאינו נגוע בשיטה זו.

הערה נוספת - האתר בחדרי חרדים אינו זקוק להביא ציטוטים מאתרי הכפירה. הוא יכול לצטט את עצמו, בהיותו אתר מוביל בתחום זה. הינני משער בזהירות, שרוב גולשי האתר, במיוחד בפורום "עצור כאן חושבים" הם מחללי שבת. אין לי ספק שכל פעילי ארגוני ואתרי הכפירה, מחזיקים ברשותם זכות כתיבה בבחדרי, ועושים שימוש רב בזכות זו.

תגובות

"ומושב בני ישראל בארץ מצרים, שלושים שנה וארבע מות שנה"

פיני | 06/03/2011 07:11:31

שאלה קשה העומדת לפיתחם של המפרשים, שהרי מושב בני ישראל במצרים היה רק 210 שנים.הקושי גדול לכן יש תירוצים לא תשובות, שמתחילים לספור גלות מצרים מאברהם אבינו,בספר התורה של השומרונים, אין קושי ולא צריך תירוצים. שם כתוב:" ומושב בני ישראל בארץ כנען ובארץ מצרים, שלושים שנה וארבע מאות שנה."

תגובת הדוס: אני לא למדתי הרבה על ארכיאולוגיה, אבל מהמעט שקראתי אני יודע שאררץ כנען בתקופת האבות הייתה כמעט מחוז שטפל למצרים, כך שאין כאן שום שאלה.

ודאי

ש ש | 06/03/2011 12:45:01

אני אתאיסת גמור ואני פה , אתה קורא בידען, כולנו רועים בשדות זרים ...
לא רואה המון סיבה לרבוץ באתרים שאתה כבר מסכים איתם.

בקשר לטענה המושתלת- אני אישית שמעתי טענות באותו קו מחברה דתיים. אולי זה לא משהו מרכזי או מאוד הכרחי אבל לא המציאו אותה רק כדי לדפוק אותכם.

מה ההבדל?

תמה | 07/03/2011 14:49:29

בין הספר ההיפותטי על הדינוזאורים לספר שמתאר ים נפתח, עמוד אש דם בנהר, סנה מדבר ועוד כהנה כהנה? למה במקרה הזה אתה כל כך בטוח "שאיש לא יאמין למילה אחת של תוכן הספר, והוא יוצג כחיבור תמהוני שנכתב על ידי כותב סהרורי ומעורער בנפשו" (ציטוט שלך) ובמקרה השני זה אמת מוחלטת?

תגובת הדוס: לא זכיתי להבין כוונתו.

ארץ כנען איננה מחוז של ארץ מצרים.

פיני | 12/03/2011 23:29:02

מותר להגיד אינני יודע במקום להמציא המצאות.
והנה ההוכחות מהכתוב בתורה.
"כמעשה ארץ מצרים אשר ישבתם בה לא תעשו, וכמעשה ארץ כנען,,,"
ה' אומר ליצחק:" גור בארץ הזאת (כנען) ואהיה עמך ואברכך"
יוסף קורא לאביו לרדת למצרים בגלל הרעב בכנען. אם כנען מחוז של מצרים, היה יכול יעקב להישאר בכנען, ויוסף היה ממשיך לדאוג לו.

תגובת הדוס: הנה ציטוט מויקיפדיה, ערך כנען -
"כנען הוא שמו של מחוז מצרי בתקופת הממלכה החדשה המקבילה לתקופת הברונזה המאוחרת, חלקו בתחום ארץ ישראל (וחלקו מחוצה לה) עד לכיבוש הארץ על ידי בני ישראל מחד ועל ידי גויי הים מאידך, ותחילת התיישבותם בה."
שאר הראיות אינם תקפות. גם גושן נקראת בתורה "ארץ גושן" לצרות היותה במצרים ממש.

ברית בין הבתרים

יעקב | 14/03/2011 19:53:58

":"וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם, יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם, וַעֲבָדוּם, וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת, שָׁנָה. וְגַם אֶת-הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ, דָּן אָנֹכִי; וְאַחֲרֵי-כֵן יֵצְאוּ, בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל. וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל-אֲבֹתֶיךָ, בְּשָׁלוֹם: תִּקָּבֵר, בְּשֵׂיבָה טוֹבָה. וְדוֹר רְבִיעִי, יָשׁוּבוּ הֵנָּה:
כִּי לֹא-שָׁלֵם עֲו‍ֹן הָאֱמֹרִי הכתוב מדבר על ארץ לא להם ואם כנען היא מיצרים אז איך זה מסתדר ?הרי הם צריכים לצאת לגלות והכתוב אומר בימפורש שזו ארץ האמורי ולא המצרי והכתוב יודע את מה שהיה יןתר טוב מויקפדיה ואיך דבריך מיסתדרים עם מה שכתוב שהיו מלכים בארץ כנען והם לא היו תחת שילטון מצרים

השם אומר לאברהם שהספירה תחל לאחר מותו כך שאי אפשר ליספור מברית בין הבתרים עד יציאת מצרים
וְדוֹר רְבִיעִי, יָשׁוּבוּ הֵנָּה:
אני לא מבין את זה אם דור רביעי היה צריך לחזור זה אומר יצחק 1 יעקב 2 לוי3 עמרם4 לפי זה הגאולה היתה צריכה להיות בדורו של עמרם אז למה בני ישראל חזרו אחרי דור משה שהוא דור 5
ויש לי שאלה שלא קשורה לנושא יוסף אומר לפרעה שיהיו שבע שנים רעות ולכן צריך להיערך לכך כי לא יהיו יבולים בשבע השנים האלו ושאלתי מיכוון שמצרים נישענת על הנילוס ולא על גשמים מה הענין שאי אפשר ליזרוע הרי יש מים בנילוס הרי הוא לא היתיבש והם יכלו לגדל ללא חשש של בצורת

תגובת הדוס: א. ארץ כנען הייתה מחוז בארץ מצרים, ולכן התורה יכולה להתיחס אליה לפעמים כך ולפעמים כך. אין לי כרגע דוגמא בראש, אבל נדמה לי שזה דבר מצוי.
ב. לא כתוב שהספירה מתחילה ממותו של אברהם אבינו. אם הפרשנות שלך נכונה, אין לזה שום הבנה, הרי לא הייתה שום התפתחות דרמטית אחרי מותו של אברהם אבינו.
ג. על השאלה האחרונה, אינני יודע. צריך לבדוק. יתכן שגם כמות המים בנילוס איננה אחידה, ובשנים דלילות יותר המים אינם נכנסים לתוך היאורים שמשכו את הנילוס לשדות. עכשיו אני נזכר שבחז"ל כתוב שבנילוס היה "עולה ומשקה" את השדות, והמצרים היו עושים יום חג ביום שבו הנילוס היה עולה. משמע שאם לא היו מספיק מים הוא לא היה יכול להשקות. אמצעי שאיבה לא היו להם.

לגבי הנילוס

אריק | 27/10/2011 16:03:48

א. יתכן שהייתה מחלת צמחים שנפוצה במצרים באותה תקופה ופגעה בצמחיה או אולי מכת חרקים(האחרון קצת קשה כי סביר יותר שהתורה הייתה מציינת זאת).
יתכן שהיה פחות מים בנילוס ולכן זה לא הספיק להשקות את כל השדות אלא רק מיעוט מהם. (גם במקום המבוסס על גשם לא נראה לי קורה ש7 שנים אין גשם כלל)

תגובת הדוס: אבל למה דתות אחרות לא המציאו מיתוסים כאלו? שם לא היו מחלות צמחים למיניהם? לא היו חרקים? אלא מאי, שהעובדה ששום דת אחרת לא הצליחה להמציא כאלו סיפורים מוכיחה שזו משימה בלתי אפשרית. למה? כנראה שהקדמונים לא היו כאלה טיפשים כמו שהטפשים של היום עושים מהם.

בקשר ל430 שנה, ו210 שנה במצרים

דתיה | 20/03/2013 20:55:55

1. אתה לא יודע? למדתי את זה בכיתה ג' ביסודי.... ד' הבטיח לא"א (אברהם אבינו) 400 שנה במצרים, אבל בסוף כש-ד' ראה את עמ"י במצרים, שהם נשארו צדיקים ושמרו על מנהגים בסיסיים, ועל צניעות הוא ריחם עליהם, וקיצר את העונש ל210 שנה.

2. יש 2 תחומים נוספים בהקשר של "תורה ומדע":
תחומים חשובים שהאתר לא עוסק בהם הרבה... ואני מבקשת בכל לשון של בקשה להתחיל לכתוב מאמרים בנושא....
א. בקורת המקרא - קחו כל סתירה עליה הם מדברים, ותפריכו את הטענה במאמר נפרד, בנוסף לכך יש להפריך את התאוריות של תאריך כתיבת התנ"ך ועריכתו
ב. תורה וגמרא - אלפי נושאים, מצפרני ארס, ועד הריון של נחש. האתר לא כותב בנושא.
ויש את התחום של שלילת הדתות שאינן יהדות, אבל זה קל. מאמר אחד אסלאם מאמר אחד נצרות מאמר אחד פאגנים ומסיימים

תגובת הדוס:
1. ראי למעלה שהשאלה יושבה בצורה טובה: מקובל היום בחקר הארכיאולוגיה שבתקופה המדוברת כנען היתה מחוז של האימפריה המצרית, ותושבי כנען היו מאוחדים עם האימפריה המצרית מבחינת השלטון, התרבות והדת.
2א. הנה לאחרונה עלו כמה מאמרים על הנושא של ארכיאולוגיה מקראית:
http://thedos.co.il/Catgorys.aspx?Catgory=40
ב. את צודקת, יש מקום להתייחס גם לזה בעז"ה...

אני יגיד לך משהו, באתר הזה אני מתעסק יותר בנושא של "תורה ומדע", כי זה הנושא שהכי מעסיק את הכופרים, אבל כאמור, יש גם לתת מקום בעז"ה לעניינים שהזכרת...